Gå til innhold

ang søvn etter overnattingssamvær (samme som anonymforum)

Anbefalte innlegg

Skrev igår kveld på anonymforum om vesla som hadde vært på overnatting hos faren sin.. hun er 1,5 år. Hun har sovet der en gang i uken de siste ukene, men denne uken var første gang de begge hadde fri fra bhg og jobb.

Hun legger seg kl 1830, og er som oftes sovnet innen en time. Igår sovnet hun ikke før kl 23, og lå i sengen og sang og klappet i 4 timer. Jeg spurte ham om hun hadde vært lengre opp siden det var fri, men han sa at hun hadde de samme rutinene.

Ikveld sovnet hun rundt 1845, etter å ha sovet 10 timer, og ingen daglur. Hun våknet litt etter kl 20, og er fortsatt våken etter "en lur" på 1,5 time..

Hvordan klare å snu dette så hun kommer inn i de samme rutinene?

Fortsetter under...

Ikke uvanlig at små barn (og større barn) blir litt tullete i rutinene og med søvn etter å ha overnattet borte. Trenger ikke å bety at rutinene har blitt brutt hos far eller at far har hatt barnet lenge våken.

Mange barn får reaksjoner etter å ha overnattet borte. Noen blir sinte, noen blir stressa, noen blir rastløse, noen sliter med å få sove osv. Det går seg ofte til når barnet blir vant til samvær og til det å skulle sove borte fra mamma (og pappa)

Ikke uvanlig at små barn (og større barn) blir litt tullete i rutinene og med søvn etter å ha overnattet borte. Trenger ikke å bety at rutinene har blitt brutt hos far eller at far har hatt barnet lenge våken.

Mange barn får reaksjoner etter å ha overnattet borte. Noen blir sinte, noen blir stressa, noen blir rastløse, noen sliter med å få sove osv. Det går seg ofte til når barnet blir vant til samvær og til det å skulle sove borte fra mamma (og pappa)

Ja, og det forstår jeg. Men de andre gangene hun har vært på overnattingssamvær har det gått bra. Hun har sovnet til de samme tidene her hjemme, og har ikke reagert noe særlig bortsett savn og fortvilelse.

Men det jeg egentlig lurer på, er når og hvordan jeg skal få henne inn i de samme rutinene? Skal hun ligge i sengen sin i flere timer når hun er lysvåken? Det er jo det hun gjør, men jeg får så dårlig samvittighet for det...

Bruk noen dager og så kommer hun nok inn i rutinene igjen.

Selv om det er fint med rutiner så er det også lurt å ikke være så slavisk at man får store problemer ved små avvik. Etterhvert vil også søvnmøsteret endre seg og rutinene vil følge på så det å ha et litt avslappet forholdt kan være lurt.

Hva om du og far setter dere ned og blir enige om rutiner som skal følges i begge hjem? Det kan hjelpe på.

Hun har hatt problemer med søvn så og si siden hun ble født, så det er viktig at hun har de rutinene hun har. Jeg er ikke slavisk, men jeg syns det er drøyt sånn som det har vært de to siste døgnene.

Det er ikke så lett at vi setter oss ned sammen enda. Vi har vært gjennom en rettssak og venter på time hos fvk. Først da kan vi gjøre det. Men det er meningen at vi holder de samme rutinene til da.

Får gi det et par dager og se hvordan utviklingen blir, tusen takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...