Gå til innhold

Hvordan var deres pressrier?

Anbefalte innlegg

Har født to barn men aldri hatt følelsen av at jeg virkelig MÅTTE presse. Bare fått beskjed av jordmor at jeg hadde full åpning og nå kunne presse... Hvordan vår deres? Min tolkning er at jeg selv ikke har/får pressrier. Er spent på denne fødselen, de to andre ble tatt med sugekopp og min konklusjon er at de må ha klar sugekoppen også denne gang....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003189-hvordan-var-deres-pressrier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde epidural med førstemann, og kjente derfor ikke antydninger til pressrier. Fikk bare beskjed av JM om når jeg måtte presse. Syntes det var en helv**** jobb å få presset ungen ut uten hjelp fra kroppen. Sprengte masse blodkar i fjeset, og så ikke ut i dagene etterpå :P Men jeg fikk ungen ut på naturlig vis og uten hjelpemidler, og det er jeg glad for. Men jeg håper at det skal gå lettere med nestemann :)

Med første så fikk jeg fryktelig pressetrang først, men etterhvert måtte jm fortelle meg når jeg skulle presse, de så at jeg hadde rier når jeg hadde og gav meg beskjed

Med andre så var det stort sett bare å knipe igjen og motstå å presse til jeg rakk frem til sykehuset og da var det bare å presse 2 g og ut med babyen

Samme som dere. Opplevde aldri trykketrang eller at pressriene var der. Måtte bare begynne å presse som F! Misunnelig på de som synes det er befriende, for det var det definitivt IKKE! Det var helt forferdelig fordi jeg måtte bruke ren vilje for hele kroppen strittet i mot!Det var så sykt vondt hvert eneste press, men jeg bare måtte! Men ut kom han - uten noen hjelp. På slutten kom han faktisk så raskt at jm ikke klarte å ta han i mot, så han deiset rett i sengen :)

Barnepleieren påsto etterpå at jeg hadde hatt pressrier og det er mulig det, men det merket jeg IKKE til.

Annonse

Jeg hadde også pressetrang!,

Synes det var "deilig" når pressriene begynte. Det var en annerledes smerte og endelig følte jeg at jeg hadde litt kontroll over smertene og kunne styre litt selv. Under åpningsfasen så har du jo null kontroll og må bare ta det som det kommer!!!

Tydeligvis litt ulike opplevelser av disse pressriene!

På forhånd visste jeg ikke hva jeg skulle kjenne etter, men når tiden var kommet, var det ikke mulig å ta feil.

Det var såpass sterke greier at jeg ikke under noen omstendigheter kunne holdt igjen når pressriene kom, men må jo si de riene var litt mindre markante enn de andre, så måtte nesten bare stole på at kroppen visste når jeg skulle presse siden det ikke var den voldsomme smerten under de riene.

Synes i alle fall det var bedre med pressing enn å luske rundt med smerter fra h****** som "aldri" ga seg:) Men er nok en fordel å kjenne den pressetrangen, vil jeg tro!

Epidural skal ikke ha noe å si på pressriene :)

Epiduralen sitter kun til et visst punkt nederst på magen, når ungen er på vei ut, og forbi det bedøvde punket, kjenner man riene som vanlig igjen. (Jeg som mange andre , trodde epiduralen bedøvet hele underkroppen...men nei)

Jeg skulle si ifra når jeg følte at jeg måtte på do.. da jeg følte det, hadde jeg ikke bare full åpning, men hodet stod omtrent utafor. 3 press så var ungen ute.

Følte trykk, men ikke noe pressetrang.. Men kjente jo veldig godt at det var noe jeg VILLE ha ut da..

Annonse

Epiduralen sitter kun til et visst punkt nederst på magen, når ungen er på vei ut, og forbi det bedøvde punket, kjenner man riene som vanlig igjen. (Jeg som mange andre , trodde epiduralen bedøvet hele underkroppen...men nei)

Jeg skulle si ifra når jeg følte at jeg måtte på do.. da jeg følte det, hadde jeg ikke bare full åpning, men hodet stod omtrent utafor. 3 press så var ungen ute.

Følte trykk, men ikke noe pressetrang.. Men kjente jo veldig godt at det var noe jeg VILLE ha ut da..

Epidural virker veldig ulikt fra person til person, noen blir fullstendig bedøvet fra livet og ned tiltærne, noen merker ingen effekt og noen blir bare bedøvet på visse steder i magen f.eks.

Jeg hadde epidural med første og kjente ingenting til pressveene, jordmor måtte kjenne på magen min og si ifra når jeg skulle presse, mistet også følelsen i ene benet og den kom ikke tilbake før dagen etter :(

Med de to andre så hadde jeg ikke epidural og følte enorm trykketrang...

Epidural virker veldig ulikt fra person til person, noen blir fullstendig bedøvet fra livet og ned tiltærne, noen merker ingen effekt og noen blir bare bedøvet på visse steder i magen f.eks.

Jeg hadde epidural med første og kjente ingenting til pressveene, jordmor måtte kjenne på magen min og si ifra når jeg skulle presse, mistet også følelsen i ene benet og den kom ikke tilbake før dagen etter :(

Med de to andre så hadde jeg ikke epidural og følte enorm trykketrang...

Åh såpass.. Jordmor som fortalte at jeg ville kjenne riene igjen når baby hadde kommet langt nok ned, fordi der sluttet bedøvelsen å virke.. Så trodde det var slik for alle, he he.

Jeg kjente selv nesten ikke pressriene, for hadde jo samtidig så vondt nedentil med halve hodet ute og det sprengte som bare det.. men merket jo at jeg fikk ri pga magen ble hard, så visste når jeg skulle presse uansett.

Jeg huska jeg sa: åååhhh, det kjennes ut som jeg må bæsje, å da var det bare å legge seg i senga å slenge opp beina for å gjøre seg klar for å få ut den lille... Men selve trangen kjente jeg ikke, da jeg hadde epitural... så det var litt vanskelig å vite når jeg skulle presse, også ble han mer eller mindre dradd ut me sugekopp også, siden hjerterytmen sank så betraktlig pga veldig kraftige rier...

Første kjente jeg ingenting, men da måtte han ut med en gang jeg ikk full åpning og stod høyt i bekkenet. Det ble vakuum.

Andre gang tenkte jeg: bare jeg overlever åpningsriene fra 6 cm og ut (hvilket jeg seriøst mener jeg ikke gjorde sist :)), så er resten lett. Men FY F...!! En ting er å føle at du må bæsje og at det kommer et barnehode ut av rompa fordi du har en anatomisk feil der nede, men jeg trodde helt sikkert at det var involler, hjerne og en hel bil som skulle ut av rompehullet. Men det tok åtte minutter fra 8 cm til han var ute, så jeg rakk ikke føle det så lenge :)

Det var ikke sånn at jeg følte jeg måtte presse, mer at det var et indre trykk. Siste pressria da hodet kom ut presset jeg bevisst litt. Første gangen presset jeg bare på vilje, og sprengte blodkar i halve ene øyet..

Endret av Ikkesåallerværst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...