Gå til innhold

Hvor mye ut kommer dere med baby

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en diskusjon gående med smaboer. Han maser en del om at vi må komme oss masse ut med mini, som snart er 8 uker. Vi har ikke dratt veldige lange turer, da jeg er mye sliten, været og føret er ikke helt ideelt, samt at det innebærer noe stress rundt dette med planlegging, da mini ikke har noen rutiner mht søvn/mat. Jeg føler jeg ammer 24/7. Ut på trilletur kommer vi, samt til nærsenteret, men foreløpig ikke lengre. Familie bor langt unna, to timer tilsammen i bil, noe jeg heller ikke er veldig fysen på. Bruker ca en time til Oslo med kollektivt en vei. Hvor mye har dere vært ute, tenker ikke på trilleturer, men lengre turer til feks byen, familie som bor langt unna, møtt venner på cafe etc...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003157-hvor-mye-ut-kommer-dere-med-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

samme "problemet" her. han liker ikke å gjøre ting utenom di faste rutinene. surver mye i våken tilstand, og vil ikke noe. Enkelt...

åja mye stress bare og komme seg på butikken med en ekstra.

men bedrer seg vel:) En ting er sikkert, neste planlegges som vår/sommer barn. så kanskje det blir noen trille turer å hehe.

har ikke noen råd, men du er ikke alene:)

Gjest Shanti ♥

Det er ei skikkelig dørstokkmil før det blir rutine! Vi har måttet ut en del, da vi kjøpte hus og flytta midt i barseltida (ikke helt ideellt, I know), i tillegg til at det ble jul og julepresanger/selskap som måtte ordnes, bryllup har vi også vært i...

Om dere har lyst er det jo bare å kaste seg uti det - hva er det verste som kan skje, liksom? At babyen er sulten eller bæsjer på et dårlig tidspunkt? Det er jo ingen katastrofe :) Jeg ammet en gang i baksetet på bilen(som var varm selvsagt), med 10 kalde minus utendørs - det gikk helt strålende det også, I bil er min erfaring at de sover veldig godt. Tilbyr pupp og skifter bleie før vi drar, og da holder det gjerne noen timer. Om dere derimot ikke føler behovet for å farte ute er det jo deilig å være hjemme og bare nyte babytiden!

Jeg har også ammet ute i bilen, etter kjøpesenter tur:P

Han klarte ikke vente til vi kom hjem.

Før skulle han ha mat hver halv time, time. men nå er det mye bedre. :) Men er som regel veldig vanskelig og underholde i våken tilstand enda..

Her er det også ei stri å komme seg ut ;) Vi triller på butikken hver dag hvis det er vær til det, og har vært på noen bilturer på en time, men det er litt stressende. Vi har vært på en togtur også på 45 minutter, men da sov hun hele turen. Stresser i mammahjertet mitt når vi skal langt....

Vi har vært mye ute på farten med minstemann, reiste på biltur til famile som bor på andre siden av landet når minste var 3 uker, overnattet selvsagt på veien og tok det med ro. Amme i bilen har vi gjort mange ganger. Reiser ofte på helgeturer til svigerfamilen min som bor 2 timer unna oss, da reiser vi alle sammen. Min familie bor 15 min unna, der drar vi ofte i ukedagene. Meg og minstemann drar ofte og bader om fredagene når eldstemann er i bhg og mannen på jobb, men det er ikke så langt unna, 10 minutter med bil. Er ofte på besøk eller får besøk av venninner som er i permisjon. Tur på senteret er vi også ofte.

Mitt tips er å gi mat og ny bleie før dere går. Hva er det verste som kan skje? Er babyen sur og grinete er det bare og snu og reise hjem igjen. Her sover babyen meget godt i bil og vogn, når han var litt mindre sovnet han aldri inne på senteret, så når han ble trøtt og grinete gikk vi en liten tur utenfor senteret, da sovnet han med en gang i den friske luften, så da kunne vi gå inn på senteret igjen :-)

Vi har også hatt mye bruk for bæreselen når minste ble trøtt og utålmodig, sovnet alltid der.

Nå er han blitt 4,5 mnd og er kjempe enkel og ta med seg rundtom, er han utålmodig i vognen setter vi han litt opp i vognen så han kan se litt, en leke i hånden så er han fornøyd :-) Har emmaljunga vogn og i bagen er det en liten rygg man kan sette opp - genialt! :-)

Annonse

Var mykje på besøk den første tida, kan like godt amme heime hjå andre (var ikkje veldig komfortabel med det, men sjenansen forsvant når ungen var svolten). Mi åt ca annakvar time på dag/kveld, så eg var heldigare enn deg.

Biltur var null stress, ho elskar bil og det går fint å amme i baksetet.

Synes det var lettare å komme seg ut då eg amma, no må måltida planleggast..

Jeg var ute av huset i ca 4 timer i strekk to dager i uka fra ho var ca 3 uker gammel, det innebar pakke bag, lufte bikkja først, varme bilen, vogn i bil, sørge for å mate til "riktig" tid og kjøre 20 min dit jeg skulle. da var jeg gjerne hos ei vennine og vi dro på senteret og kaffe.

Men ikke noe av dette gjorde jeg for babyen sin del, babyen bryr seg ikke noe om hvor vi var så lenge ho fikk mat når ho skulle, fikk sove det ho villeog den kosen ho trengte. Det var for min del for å komme meg litt ut og ha litt sosial omgang. Ser ikke at det skal være nødvendig å reise ut om man selv ikke har lyst til det, kos deg hjemme og nyt babyen om det er det du har lyst til. Så kan mannen din ta seg av disse lengre turene i sin perm om det er det han ønsker å bruke den på :)

Babyen din er fortsatt veldig liten. Ikke stress ut før du føler for det. Mye går seg til når babyen er rundt tre mnd, både i forhold til amming og søvn. Da blir det lettere og komme seg ut og da er du litt mer rutinert. ;-)

Hadde det helt likt selv når min var så liten. Han har aldri vært noe glad i og sove, verken i bil eller i vogn. Og når han våkner skriker han høyt til han blir tatt opp. Da er det ikke like kult å legge ut på langtur i noen av delene, føler vi kjører med ei tikkende bombe :P Vi har familie som bor 3-4 timers biltur unna. Har enda ikke fått meg til å kjøre for å besøke dem. For det første hadde han aldri sovet så lenge i bilen, og for det andre så er det ikke barebare å få han til å sovne igjen når han først har våknet :) Men vi har vært på tur til venner som bor en times tid unna i bil, det går fint ;) Men det gjorde vi ikke før han var rundt 2 mnd..

Her hater også mini å være i vognen, og stolen. han sover i bilen,men med en gang bilen stopper våkner han å klikker. vis han sover da vi går inn i butikk eller noe, våkner han av lyset og klikker...

Han er sjeldent våken og fornøyd. uansett noe han skal klage over. . . sååå rett og slett umulig og glede seg til man skal ut, eller å planlegge en dag å dra ut. da man veit att så raskt man er borte på besøk, eller butikken. så vil man bare hjem etter ti min. fordi da er tålmodigheten til mini slutt...

Trøster meg med att det før eller siden vil gå over...

Kan slenge ut puppen hvor som helst,så det er heldigvis ikke problemet her.. Her blir han sliten og trøtt, vis vi er så vidt ut døren... men igrunn veldig ufornøyd hjemme også.. :PPP tålmodigheten er ikke så lang.. men så nydelig, da han leker og koser seg og prater <3

Annonse

Her hater også mini å være i vognen, og stolen. han sover i bilen,men med en gang bilen stopper våkner han å klikker. vis han sover da vi går inn i butikk eller noe, våkner han av lyset og klikker...

Han er sjeldent våken og fornøyd. uansett noe han skal klage over. . . sååå rett og slett umulig og glede seg til man skal ut, eller å planlegge en dag å dra ut. da man veit att så raskt man er borte på besøk, eller butikken. så vil man bare hjem etter ti min. fordi da er tålmodigheten til mini slutt...

Trøster meg med att det før eller siden vil gå over...

Kan slenge ut puppen hvor som helst,så det er heldigvis ikke problemet her.. Her blir han sliten og trøtt, vis vi er så vidt ut døren... men igrunn veldig ufornøyd hjemme også.. :PPP tålmodigheten er ikke så lang.. men så nydelig, da han leker og koser seg og prater <3

Dette er som å lese om oss ;) Gleder meg til vesla blir litt større så hun blir mer tålmodig. Her er det veldig hyggelig rundt 9-10 på morran, for da er hun uthvilt en liten stund ;)

Min er 15 dager gammel nå, og vi har knapt kommet oss ut av stua :-P

Skjønner bare ikke når på dagen vi skal få kommet oss ut, for det går jo i ett her, og det er koselig med de rolige ettermiddagene vi har (kvelden, derimot...).

Antar det blir mer system i dette når jeg føler meg tryggere og har blitt bedre kjent med babyen! Synes det er greit å ha rolige dager med evt besøk nå, og så kan jeg begynne å kåle med vogn, fire etg uten heis og vinterbekledning når jeg er klar for det.

På den andre siden er det uvant å være så lite aktiv som jeg er nå, og savner å bevege meg mer. Skal trene igjen fra slutten av måneden, heldigvis, men hadde vært fint å få rørt på seg før den tid:=)

Håper at babyen liker å trilles, for da kommer vi til å gå masse tur når vinteren slipper tak:=)

Takk for svar! Man må vel bare føle seg litt frem. Jeg vegrer meg nok litt for de lange turene. Det frister å vente til mini er litt større, og føret ute er bedre. Men ut på trilleturer og butikken kommer vi. Gleder meg til våren, føler ting blir lettere da. Men må nok pushe meg ut litt lenger enn bare i lokalmiljøet før den tid, akk ja:-)

Jeg tok meg ikke ut noe særlig før lille var 3 uker, hadde ikke lyst og var ikke helt iform "der nede" :) Etter det har vi måttet ut litt pga jule innkjøp. men pga været har vi ikke vært ute hver dag. Jeg har ikke venner som har små, så det blir mye oss to :) Satser på litt treff med barsel jenter...

men jeg har trengt å ha det sånn, trenger tid å bli kjent med gullet, og dessuten trenger de små fred og ro de første 3 måneder sies det ;) ikke stress deg ut!! du føler selv når det er på tide å komme seg ut :) Er du av den litt usosiale typen må du kanskje trekkes litt i etterhvert ;) Som det ble sagt av en annen her kan mannen ta ut på lengre turer om han føler for det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...