Gå til innhold

Habituell abort og sykemelding

Supersnusken

Anbefalte innlegg

Etter 3 aborter er jeg nå til utredning. Bloprøvene er så langt normale. Tror nå kanskje jeg er gravid igjen, og tenker veldig på dette med jobb... Har en stressende jobb og jobber mye natt. Kan ikke få slippe natt uten sykemelding. Har tidligere gjennomført en graviditet uten sm på jobb, men etter 3 aborter merker jeg at jeg har mest lyst til å bare ligge i ro og ruge. Men er jo i fin form da.. Hva tenker og gjør dere andre?

Og liker jobben altså, så jeg ønsker meg egentlig ikke sm, veldig ambivalent merker jeg!

Fortsetter under...

Gjest Trulte med to små

Det er vel studier som viser at det er større risiko for SA om man jobber natt.

Jeg jobbet riktignok som hvilende nattevakt, med mye oppvåkninger og sluttet i den jobben da jeg hadde hatt et par negative ivf forsøk.

Jeg er snart 38 år da, så jeg ville ikke ta noen sjanse.

Det blir jo en vurderingssak for deg og din lege, men det er jo ikke noe viktigere jobb en å ruge når man er gravid! :)

Lykke til!

Jeg ble sykmeldt i forrige svangerskap (som gikk bra) frem til 1. trimester var overstått. Både pga kvalme og at ingenting skulle være uprøvd etter alle abortene.

Det ble et utrolig langt og kjedelig svangerskap, og selv om jeg ikke vet hva som gjorde at det gikk bra sist kommer jeg denne gangen til å jobbe fullt så lenge det lar seg gjøre, siden jeg har kontorjobb og jeg kan til en viss grad velge å senke stressnivået ved å sørge for å ikke påta meg flere arbeidsoppgaver enn jeg klarer.

Men hadde jeg jobbet nattevakter hadde det vært en helt annen sak. Jeg har aldri prøvd det selv, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det er en stor belastning, og det ville jeg ikke ha tatt sjansen på.

Har du mulighet til å jobbe delvis redusert, og slippe nattevakter? Eller må du ha 100% sykmelding for å slippe nattevaktene?

Ikke lett. Det er studier som viser at dersom de ikke finner noe galt ved utredning, så hjelper sykemelding i første trimester for de som har hatt 3 eller flere aborter. Nattevakter er jo også en årsak til spontanabort.

Jeg var sykemeldt i den 6 graviditeten min og det gikk bra. Det var utrolig kjedelig og jeg gjør alt for å slippe det igjen.

Nå er jeg gravid for 8 gang, er 10 uker på vei. Har vært 40% sykemeldt og er nå 50 % sykemeldt denne gangen. Jeg er kvalm og trøtt og må sove etter å ha vært halv dag på jobb. Jeg får tilførsel av HCG og det er de hormonene som gjør en dårlig. Så legene antar at jeg blir ekstra sliten og kvalm på grunn av de. Gleder meg til 2 trimester og håper på å jobbe 100% da.

Kan du ikke bestille deg en legetime og drøfte det med legen din. Kan ikke han sykemelde deg fra nattevakter. Det kan jo ikke bare være graviditet som gjør at en ikke kan jobbe natt.

For øvrig er det viktig å unngå stress. Jeg fikk klar beskjed fra en av legene på sykehuset at om jeg skulle jobbe måtte jeg for all del unngå stress.

Lykke til!

Eg har akkurat det samme problemet. Jobber 60% natt fast noe som fungerer veldig fint ellers men etter å ha mistet 3 ganger på et halvt år tok eg ingen sjanser når eg ble gravid igjen for fjerde gang så er nå i uke 7 og sykemeldt til midten av januar foreløpig.. Men tror nok at eg vil ha sykemelding til 12 uker så kan eg begynne igjen og håpe at det går fint :)

Eg hadde nok med glede fått gå dag vakter om eg ville det.. Men siden eg jobber på sykehjem med dårlig bemanning er det lettere å gå natt.. Og på grunn av operert håndledd er det ikke noe alternativ for meg å jobbe dag der.

Må nok sykemeldes for å slippe natt, men ikke 100% da. Det som bekymrer meg er at min fastlege er veldig streng med sykemeldinger. Aldri snakket med henne om dette da, har heller aldri vært sykemeldt før. Men har hørt fra andre at hun er veldig streng og tilbakeholden. Så ser for meg at hun kanskje ikke vil sykemelde meg så lenge jeg er i fin form. Skal følges opp på sykehus pga abortene, men jobber på sykehus selv og vet at leger der helst ønsker at fastlegene sykemelder når det er over lang tid. Får først se om jeg er gravid da, og ta det derfra! Takk for svar!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...