Gå til innhold

Ultralyd uke 18..

Anbefalte innlegg

Er det sånn at når en drar på ordinær ul uke 18 får en undersøkt og utelukket visse sykdommer? Vi vil jo selvfølgelig ha ett friskt barn, men Dr det noen undersøkelser om dette?

Nå er det jo sånn at, det vi får uansett vil vi jo elske uansett :) men aner jo ikke om hva som blir undersøkt på ordinær ul eller ikke egentlig.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144003015-ultralyd-uke-18/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En får jo ordinær ul for å utelukke misdannelser. Er ikke så mange sykdommer en kan se tror jeg. Men mange misadannelser kan en jo gjøre noe med/ forebygge så da er flott å oppdage før de kommer ut eller noe går galt!!! Down syndrom kan en kanskje oppdage på ul i uke 12, da måler de nakkefolden. De ser jo på forstervann, morkaka, navlestreng og selvfølgelig alle de funksjonene til fosteret på ordinær ul i uke 18-20.

Man kan utelukke en del misdannelser og sykdommer grunnet det. Man ser spesielt på hjertet at det ser greit ut, og ellers at andre organer er intakt - f.eks nyrer, at det er væske i magen, at hjernen ser ok ut og at fosteret har utviklet seg i henhold til det den bør ha iforhold til lengde på svangerskap. Ellers er det jo mulig å se noen ytre ting også - f.eks at barnet ikke har hareskår f.eks. og selvsagt at det er armer, ben og fingre intakt. Noen oppdager f.eks at tarmer ikke har trukket inn i bukhulen og andre utviklingssavvik. +++ Selv om alt ser greit ut på UL betyr det ikke at barnet er garantert frisk. Mange ting kan ikke avdekkes på UL, selv om de "store tingene" ofte kan det.

Takk for svar, litt greit å vite hva som skjer å hva de undersøker :)

Håper de har tid til å snakke om min sykehistorie i tillegg, sånn at jeg får time til å snakke med en nevrolog og lege ang keisersnitt osv.

Det tar du med jordmor/lege på vanlig svangerskapskontroll. :)

Takk for svar, litt greit å vite hva som skjer å hva de undersøker :)

Håper de har tid til å snakke om min sykehistorie i tillegg, sånn at jeg får time til å snakke med en nevrolog og lege ang keisersnitt osv.

Det tar du med jordmor/lege på vanlig svangerskapskontroll. :)

Ok :) skal på kontroll i slutten av januar. Så da kan vel hun si hva som skal gjøres og henvise meg. For det kan vel ikke jordmor gjøre??

Annonse

Snakk med legen din om disse tingene mtp sykdomshistorien din. Jeg ville også snakket med jordmor om det for de har kanskje bedre erfaring.

Jeg snakket også en del med jm på ordinær ul om sykdom og forrige fødsel slik at de kunne gjøre vurderinger mtp oppfølging.

Med første feks så bestemte jm på ordinær ul at jeg skulle ha en ekstra ul i uke 28 eller 32 husker ikke helt.

Med andremann så var det jm på orinær ul som skrev i mine papirer at jeg skulle ha skylling under fødsel pga GBS. bla

Du får ta det opp med "alle" så får du se hvem som hjelper deg videre :)

Har du fått ul time?

Så bra, jeg skal til legen rett over nyttår for å få søkt om fødeplass. Gled

er meg til å bli innkalt til ordinær ul.

Hører ut som om du har en bra jm da.

Ja, jeg er super fornøyd med henne :) vi snakket sammen i over 1 time på første kontroll. og så har jeg fastlegen itilegg som også er kjempe koselig. Så jeg får tett oppfølging av begge heldigvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...