Gå til innhold

Erfaringer med barnehage bytte hos 3 åringer?

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har nylig flyttet (for 1 mnd siden), og 3 åringen min har måttet bytte barnehage... Det er tydelig at hun savner den gamle barnehagen sin og liker ikke den nye barnehagen... jeg vet at det er helt naturlig, men synes det er trist og skulle på en måte ønske at vi ikke hadde flyttet da hun hadde det så greit i den gamle barnehagen. Hva er ders erfaringer ang dette? Takler 3 åringene barnehage byttet bra?

Fortsetter under...

Huff nå fikk jeg litt vondt. Her skal snuppa på 3 1/2 bytte bhg i mars. Jeg har tenkt at jeg bare må forberede henne godt også gi henne rom og tid til å synes at dette er ikke helt greit. Tror det er ganske vanlig at de får en type sorgreaksjon..

Vår jente byttet da hun var tre.

Det har gått bra. Tror foreldre kan være mer vemodige enn barn faktisk. Hun ville besøke gamlebarnehagen, så det har vi gjort. (og da var hun plutselig kjempesjenert). Vi snakker litt om gamlebarnehagen av og til, og fokuserer på alt det gøye med nyebarnehagen. Tar tre dager, så er de varme og leken er i full gang igjen. Ikke noe å bekymre seg for.i

Det viktigste for barn i den alderen er foreldrene.

Selv flytta jeg fra Tyskland til Norge da jeg var fem, og har absolutt ingen negative minner med det.

Min byttet fra en liten bhg, til en stor base bhg med 40 barn på hans base. Han var veldig utrygg, gråt før levering og under levering og snakket mye om skumle barn, at de voksne ikke passer på osv (han er veldig god språklig). Det tok nesten tre måneder før han sluttet å si han ikke ville, da hadde han fått en veldig god venn. Han snakker fortsatt om den andre bhg og barn der, og inntrykket mitt er at han var tryggere i forrige, men har det morsommere i den nye. Han sa til meg her om dagen: husker du når jeg ikke hadde venner i den nye bhg min? Da gråt jeg. Men nå har jeg tre gode venner! (Og talte opp to navn bare, men skitt au :)).

Vår gutt er 4år og er i sin tredje bhg grunnet flytting. Han var 3 1/2 når han bytta siste gang. Vi fikk plass i den ved siden av hjemme og det gikk over all forventning. Den forrige var han i nesten 1 år. Det kommer selvfølgelig mye an på barnet, men vil bare si at hos oss har dette gått kjempefint, men nå blir det ikke mere flytting:)

Jenta bytta barnehage eit par mnd før ho blei 3. Ho flytta frå ein barnehage med veldig få barn, til ein barnehage i normal storleik. Det var mykje snakk om at ho sakna dei andre borna i starten, men det gjekk i det store og heile veldig bra heilt frå starten.

Barn er heldigvis veldig tilpasningsdyktige:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...