minimera Skrevet 26. desember 2012 #1 Del Skrevet 26. desember 2012 Hei, jeg trenger noen råd, jeg aner ikke hvordan jeg skal takle det alltid, jeg av og til sååååå irritert, og det liker jeg ikke å være... Noen ganger, når hun vet at vi har dårlig tid og må forte oss, så gjørs hun på å gå sakte, ikke ta armene ut i ermene når jeg kler på a, gir meg hårstrikk saaaakte osv og det er tydelig at hun gjør det med vilje. Hun kan også slå lillesøsteren med vilje. Jeg tenker at det er normalt, men hva gjør dere? Vet jeg skal prøve å ikke reagere, det har jeg prøvd mest av, men syns ikke det funker....så blir jeg streng,og vi har en "kamp" gående Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144002876-4-%C3%A5ring-som-gj%C3%B8r-motsatt-av-det-vi-sier-p%C3%A5-gj%C3%B8rs/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giss Skrevet 27. desember 2012 #2 Del Skrevet 27. desember 2012 Jeg fikk et råd fra moren min en gang. Jeg har intet som underbygger det bortsett fra egne erfaringer. Hun sa: Hvis hun blir sånn, da skal du klemme og kose skikkelig med henne. Ikke akkurat når hun trasser eller gjør gale ting med vilje men før og etterpå. Jeg synes det har hjulpet hos oss. Mit gjett er at noe av trassen/protesten er et ønske om å bli sett og en utforsking av hvilken effekt barnet selv kan ha på sine omgivelser. En god og kjærlig klem kan huske begge parter på at man er glad i hverandre og får skuldrene litt ned. Da er det enklere å samarbeide i hverdagen. Bortsett fra det er konsekvens mellem ord og handling superviktig. Jeg bruker ofte å oppstille to valg. Enten gør du A og da skjer B, eller også gjør du C og da skjer D. F eks (tenkt eksempel) Nå må du være superkjapp å kle på deg for da rekker vi å samle kongler på vei til barnehagen. Om du bruker lang tid nå blir det ikke tid til å stoppe underveis. Jeg tror ingen av oss unngår en del kamper men om man husker å ta vare på kosen i hverdagen også og klarer å holde hode kalt å være konsekvent og tydelig når det står på så blir perioden kanskje enklere for begge parter. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144002876-4-%C3%A5ring-som-gj%C3%B8r-motsatt-av-det-vi-sier-p%C3%A5-gj%C3%B8rs/#findComment-144867469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SnekkerPelle Skrevet 29. desember 2012 #3 Del Skrevet 29. desember 2012 3- og 4- åringer er bare herlige! ..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144002876-4-%C3%A5ring-som-gj%C3%B8r-motsatt-av-det-vi-sier-p%C3%A5-gj%C3%B8rs/#findComment-144872205 Del på andre sider Flere delingsvalg…
minimera Skrevet 29. desember 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 29. desember 2012 Tusen takk for et kjempefint råd, det med klem. Det skal jeg prøve ut, og jeg tror det vil funke faktisk Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144002876-4-%C3%A5ring-som-gj%C3%B8r-motsatt-av-det-vi-sier-p%C3%A5-gj%C3%B8rs/#findComment-144873088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
81-Mamma<3<3 Skrevet 13. januar 2013 #5 Del Skrevet 13. januar 2013 Jeg fikk et råd fra moren min en gang. Jeg har intet som underbygger det bortsett fra egne erfaringer. Hun sa: Hvis hun blir sånn, da skal du klemme og kose skikkelig med henne. Ikke akkurat når hun trasser eller gjør gale ting med vilje men før og etterpå. Jeg synes det har hjulpet hos oss. Mit gjett er at noe av trassen/protesten er et ønske om å bli sett og en utforsking av hvilken effekt barnet selv kan ha på sine omgivelser. En god og kjærlig klem kan huske begge parter på at man er glad i hverandre og får skuldrene litt ned. Da er det enklere å samarbeide i hverdagen. Bortsett fra det er konsekvens mellem ord og handling superviktig. Jeg bruker ofte å oppstille to valg. Enten gør du A og da skjer B, eller også gjør du C og da skjer D. F eks (tenkt eksempel) Nå må du være superkjapp å kle på deg for da rekker vi å samle kongler på vei til barnehagen. Om du bruker lang tid nå blir det ikke tid til å stoppe underveis. Jeg tror ingen av oss unngår en del kamper men om man husker å ta vare på kosen i hverdagen også og klarer å holde hode kalt å være konsekvent og tydelig når det står på så blir perioden kanskje enklere for begge parter. For ett bra svar!!! Her er 3 åringen høyt og lavt. Hun har ikke ADHD, men noen ganger føler jeg det ikke er langt unna i det siste har hun ikke hørt etter på noe, og jeg kjefter og kjefter og kjefter.... Det blir raskt en vond sirkel! Nå skal jeg prøve å være litt ekstra god med henne i stede, og se om det hjelper har absolutt veldig tro på teorien Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144002876-4-%C3%A5ring-som-gj%C3%B8r-motsatt-av-det-vi-sier-p%C3%A5-gj%C3%B8rs/#findComment-144928881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giss Skrevet 13. januar 2013 #6 Del Skrevet 13. januar 2013 Jeg fikk et råd fra moren min en gang. Jeg har intet som underbygger det bortsett fra egne erfaringer. Hun sa: Hvis hun blir sånn, da skal du klemme og kose skikkelig med henne. Ikke akkurat når hun trasser eller gjør gale ting med vilje men før og etterpå. Jeg synes det har hjulpet hos oss. Mit gjett er at noe av trassen/protesten er et ønske om å bli sett og en utforsking av hvilken effekt barnet selv kan ha på sine omgivelser. En god og kjærlig klem kan huske begge parter på at man er glad i hverandre og får skuldrene litt ned. Da er det enklere å samarbeide i hverdagen. Bortsett fra det er konsekvens mellem ord og handling superviktig. Jeg bruker ofte å oppstille to valg. Enten gør du A og da skjer B, eller også gjør du C og da skjer D. F eks (tenkt eksempel) Nå må du være superkjapp å kle på deg for da rekker vi å samle kongler på vei til barnehagen. Om du bruker lang tid nå blir det ikke tid til å stoppe underveis. Jeg tror ingen av oss unngår en del kamper men om man husker å ta vare på kosen i hverdagen også og klarer å holde hode kalt å være konsekvent og tydelig når det står på så blir perioden kanskje enklere for begge parter. For ett bra svar!!! Her er 3 åringen høyt og lavt. Hun har ikke ADHD, men noen ganger føler jeg det ikke er langt unna i det siste har hun ikke hørt etter på noe, og jeg kjefter og kjefter og kjefter.... Det blir raskt en vond sirkel! Nå skal jeg prøve å være litt ekstra god med henne i stede, og se om det hjelper har absolutt veldig tro på teorien Jeg har veldig tro på det selv. Om ikke annet får man en litt koseligere hverdag. Krysser fingre for at det hjelper hos dere også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144002876-4-%C3%A5ring-som-gj%C3%B8r-motsatt-av-det-vi-sier-p%C3%A5-gj%C3%B8rs/#findComment-144929357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå