Gå til innhold

Eksen nekter å selge huset vårt..!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og eksen eier en enebolig sammen. Da det ble slutt flyttet jeg ut og han ble boende. Sa at han kunne bli boende en stund, men at han enten kjøpe meg ut eller selge etterhvert. Snakket med han i julen og purret litt på dette. Han har ikke mulighet til å kjøpe meg ut, og nekter å selge. Hva skal jeg gjøre? Hvordan går jeg frem?

Anonym poster: ace0a5bd53f8485d4627f6950be549b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Advokat.

Anonym poster: 020eacd7938087b16e4807a0c5fcdd97

Skrevet

Du får hjelp av advokat til å fremme et tvangssalg.

Skrevet

Advokat...og du kan faktisk fremme husleie fra han fordi han bor i felles bolig.

Skrevet

Går ut fra dere har samboerkontrakt eller at dere begge står som eiere og lånetagere?

Uansett må du kontakte en advokat dersom han tror han vare kan fortsette som før. Regner med det ikke har gått så lang tid?

Slike ting som dette er det ikke lurt å utsette.

Anonym poster: 4150f5b3587315381aaeb28c16bb7692

Skrevet

Vi står begge som eiere av lånet, men etter jeg flyttet er det kun han som har betalt på det, siden jeg betaler husleie her jeg bor. Er glad i han, og han har jo samvær med barnet vårt, så lot han bli boende frem til nå- ca 9mnd siden jeg flyttet.

Jeg har ny kjæreste, og det har han og. Så da er ikke jeg villig til å stå som eier på et hus som en annen dame bor i.

Han mener jeg er eksen fra helvete som vil selge huset han bor i. Han kan ikke kjøpe meg ut før om 1,5år og mener jeg bør la han bo der til da.. Mens jeg selv skal leie en bitteliten leilighet?? :(

Skrevet

Ja. Gjør det du. Barnet ditt bor der også.

Anonym poster: 46cf39d6af1a666cd8bdd8c0446de601

Skrevet

Er det virkelig noen andre som hadde godtatt at eksen og nye dama bor i huset du selv eier? Er jeg slem som krever salg?

Skrevet

Den nye damen hans da, bor hun gratis hun?

Om hun kan betjene din halvdel av lånet kan kanskje hun kjøpe seg inn i huset og dermed betale deg ut?

Du er uansett ikke eksen fra helvete, du har vært snill i 9 mnd, nå vil du komme videre i livet ditt og det er du i din fulle rett til. Kontakt advokat!

Anonym poster: 473e52a61e18befc6f0be64254655fe9

Skrevet

Advokat, uansett hva dere bestemmer.

Om han skal sitte 1,5 år til så sørg for å få med prisstigningen når han kjøper deg ut. Tror ikke du kan kreve det, siden kun han betaler. Men da kan han velge å kjøpe deg ut etter dagens verdi eller evt selge huset.

Skrevet

Enten får nydama kjøpe din del, eller så må han selge og kjøpe seg noe han/de har råd til. DU skal ikke betale for deres bolig, du har vel nok med å betale din egen bolig?! Gi han beskjed om alternativene, men vær tydelig på at enten så ordner dere opp NÅ eller så kontakter du advokat. Han spiller på din dårlige samvittighet, du er på ingen måte kjip, men har vært veldig snill lenge. De fleste vill krevd salg da de flyttet ut selv.

Skrevet

Nye dama hans bor der bare sånn delvis, hun studerer i en annen by. De vil ikke at hun skal kjøpe meg ut- det var jo det første jeg foreslo.

Hi

Skrevet

Enten får nydama kjøpe din del, eller så må han selge og kjøpe seg noe han/de har råd til. DU skal ikke betale for deres bolig, du har vel nok med å betale din egen bolig?! Gi han beskjed om alternativene, men vær tydelig på at enten så ordner dere opp NÅ eller så kontakter du advokat. Han spiller på din dårlige samvittighet, du er på ingen måte kjip, men har vært veldig snill lenge. De fleste vill krevd salg da de flyttet ut selv.

Jeg betaler som nevnt ingenting, da han betaler på lånet nå. Jeg betaler husleie her jeg bor. Sa det til han, at jeg tror veldig få lar eksen bli boende i huset uten å kjøpe seg ut. Det mente han var helt feil..

Hi

Skrevet

Ok, men om han betaler hele lånet nå så har han vel råd til å sitte med huset selv da?

Skrevet

Er det virkelig noen andre som hadde godtatt at eksen og nye dama bor i huset du selv eier? Er jeg slem som krever salg?

Ja. Min mor har gjort det. Min far bor i huset. Mine søsken også. Da slipper de å flytte fra barndomshjemmet. Han skal betale henne ut om et år nå. Han har ikke ny kjæreste. Hun har ny kjæreste

Anonym poster: 46cf39d6af1a666cd8bdd8c0446de601

Skrevet

Om han kan bevise i banken at han har betalt hele lånet alene i 9 mnd er de kanskje villige til å la han ta over din del også?

Når det er barn med i bildet pleier faktisk bankene å være snille for å prøve få det til. Da det ble slutt mellom søsteren min og mannen hennes fikk hun lov av banken å beholde lånet alene, de ordnet det til så hun klarte avdragene alene. Tror de delte boliglånet i to også betalte hun bare renter på den ene delen og både renter og avdrag på den andre delen. På den måten klarte hun seg greit i de årene det tok før hun fikk seg ny samboer som kunne kjøpe seg inn..

Anonym poster: 473e52a61e18befc6f0be64254655fe9

Skrevet

Ok, men om han betaler hele lånet nå så har han vel råd til å sitte med huset selv da?

Han får nok endel mer i lån om han betaler ut HI .

Det skal jo tas hensyn til verdiøkning siden de kjøpte huset når man gjør opp etter samlivsbrudd.

Ikke mange som klarer å sitte alene med felles bolig.

Skrevet

Har har kun råd til å betjene lånet, men kan ikke få flyttet min del over på seg før om 1,5 år. Jeg får ikke kjøpt meg noe eget mens jeg fremdeles eier det huset heller. Skal jeg la de bo der bare for å være grei mens jeg bor på 30kvm..? Kan jo ikke det heller, har jo latt han bli boende i 9mnd allerede.

Skrevet

Man skal IKKE være så snill at man godtar at den ene bare overtar lån og ikke betaler ut verdiøkningen. Uansett om man tar hensyn til barna. Man skal jo klare å starte på nytt et annet sted selv også.

Skrevet

Han har vært i banken, og får dessverre ikke lov til å ta iver lånet før om 1,5 år..

Skrevet

Har har kun råd til å betjene lånet, men kan ikke få flyttet min del over på seg før om 1,5 år. Jeg får ikke kjøpt meg noe eget mens jeg fremdeles eier det huset heller. Skal jeg la de bo der bare for å være grei mens jeg bor på 30kvm..? Kan jo ikke det heller, har jo latt han bli boende i 9mnd allerede.

Hva mener du med at han har råd til å betjene lånet, men ikke flytte din del over på seg?

Jeg jobber med dette til daglig, det er mange måter å løse det på.

Anonym poster: d4727ce87e320a86cf71e6150378e5a5

Skrevet

Takk for alle svarene deres :) fått noen tips her. Og vet nå at jeg ikke skal godta at han bare tar over lånet. Vi har pusset opp masse etter at vi kjøpte også så.. Snille dere er :)

Skrevet

Får ikke svart direkte under postene deres da jeg skriver fra tlf, men håper dere henger med :)

Til deg som jobber med lån daglig. Han er i en gjeldsanering, og er ferdig om 1,5år. Derfor får han ikke lov dessverre. Derfor ønsker jeg å være snill også, for han har slitt veldig pga dette.. Hi

Skrevet

Han har vært i banken, og får dessverre ikke lov til å ta iver lånet før om 1,5 år..

Det virker ikke som du helt tenker over dette eller så er det rett og slett ikke sant.

Din eks får lov av banken å overta et felles lån om 1,5 år?

Det vil jo si at banken krever at tilsvarende mye er nedbetalt på lånet før han overtar. Altså den restgjeldrn dere ville sittet igjen med dersom dere fortsatt var samboere.

Men om 1,5 år et boligen verdt mer enn i dag.

Eks: dere kjøpte bolig for tre år siden til 2 mill. Det har vært en prisstigning på 10% til nå. Verdien et nå 2,2 mill. Lånet er nedbetalt med ca 200000.

Om 1,5 år er kanskje verdien på huset 2,5 mill og lånet på 1,7.

Da må jo eksen din låne opp slik at du får din del av verdiøkningen som vil si 250000 i tillegg til å overta lånet.

Får han ikke overta lånet i dag, så får han ikke lånt opp for å betale deg ut heller...

Blir nesten irritert når folk skal være så greie etter samlivsbrudd.

Man skal gjøre det som er riktig juridisk!

Skrevet

Han har en veldig god jobb, og tjener veldig bra. Dessverre er han i gjeldssanering, og mesteparten av lønna går til kreditorer.

Vi fikk lån sammen i husbanken. Etter jeg flyttet ut har han betalt på lånet- men kun rentene. Om 1,5 år er han ferdig i gjeldsaneringen og vil da ha veldig veldig god lønn, så han lett kan betale ut meg.

Men per dags dato vil ikke banken hjelpe han.

Nei, det er ikke tull. Bare vet lite om sånt, og forklarer kanskje dårlig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...