Gå til innhold

Hvor lenge hadde dere såre brystvorter?

Anbefalte innlegg

Jeg har så vonde brystvorter at jeg gruer meg hver gang til å amme venstre er så utrolig vond at jeg må bite i en pute når barnet ammer for ikke å skrike..

Han ammer riktig ifølge Jordmødrene. Fikk sånn skryt på sykehuset fordi han gapet så høyt opp og tok hele det brune området i munnen. Det er kun de første takene som er vonde så går det over.

Vet at det er normalt å ha vondt i begynnelsen da brystknoppene skal venne seg til,men nå er han 2 uker og de siste dagene har det blitt værre.

Noen andre som har hatt det slik og hvor lenge hadde dere det sånn? Noen tips til "behandling" av brystknoppene?

Fortsetter under...

masse luft, bruk krem om de er tørre og sjekk jevnlig at han har rett tak :) tipper det er frem til melken kommer som det er vondt, blir litt tørrsuging. du kan evnt håndmelke igang så han drikker så fort du legger han til. tror jeg var sånn i 4 uker, men jeg hadde infeksjon i tillegg, så hadde sår som måtte gro.

Ja,er kun de første takene som gjør vond så pleier å håndmelke slik at melken kommer fort.. Son regel begynner det å renne med engang han gråter.

Hadde sår hvor det kom skorve.skorven er nå borte og jeg kan ikke se noe til nye sår. Men det "brenner" liksom på det brune området og knoppene.

Synes det er rart at høyre har begynt å bli mer vond. Ser ut og kjennes som han drikker riktig.. :-/

Hvis det brenner kan det hende du har fått sopp. Ellers er det viktig med tørre ammeinlegg, gå mest mulig på puppene til tørk, bruk event melkeoppsamlingskopp og smør masse med brystvortekrem slik at brystvortene ikke blir tørre og sprekker av den grunn. Har du veldig spreng før du skal amme, lønner det seg å håndmelke ut endel for da er det lettere for babyen og få riktig tak. Hos meg tok det 12 uker til d var helt bra

.

Leste nettopp dette på ammehjelpen.no:

Kvinnen kan også bli smittet fra barnets munn. Denne infeksjonen er ikke uvanlig hos spedbarn og viser seg som hvite flekker/belegg, på innsiden av leppene/kinn, eventuelt hvitt belegg på tungen eller som et rødt og flassende bleieutslett."

Min mann nevnte faktisk i går kveld at han så en hvit flekk/klump i barnets munn... kanskje det er sopp da. Bør jeg kontakte lege? Har kokt vann med salt i nå. Har hørt at det kan hjelpe på.

Endret av Happypregnant
  • 3 uker senere...

Annonse

Høres ut som du har det slik som jeg har. Området rundt brystvorten (det brune området) kjennes varmt og hovent ut. Brystvortene ser og kjennes normale ut, men det stikker liksom INNI brystvorten (ser for meg der melken er på vei ut, liksom 1 cm inni). Jeg tok opp at gutten min har litt hvit tunge også, men på helsestasjonen mente de at alt så bra ut...

En kunne bruke vanlig blå farris på en q-tips for å vaske munnhulen til babyer, men på helsestasjonen mente de det bare var melke-rester, ikke trøske/sopp. Jeg smører med Purelan salve på brystene mine ca 3 ganger om dagen, tenker det kan hjelpe på nå som det er så kaldt og da unngå evt sår.

Gutten min er forresten 6 uker, gjør vondt de første takene før han får sugd skikkelig fast, og han tar rett tak sier jordmødrene. Får vel bare bite tenna sammen en stund til :/

Jeg ble også veldig sår og det brant skikkelig inni...smurte på salve, men det hjalp ikke. Så jeg måtte bruke skjold fram til sårene grodde. Når de var grodd, så svei det ikke lenger heller når han sugde. Så hvis ingenting hjelper, så prøv med skjold. :-) det hjalp for meg...

Hmmmm......mine er også vonde de første takene, men høyre er litt vond hele tiden og det kjennes ut som huden på puppene har feber, sånn brennende hud når en er syk lissom......pluss det kan stikke i brystene. Jeg får vel ta en tur til legen for å se om jeg har sopp, begynner å bli lei vonde pupper allerede og mini er snart 4 uker :(

Mine er endelig på bedrings vei. Åpne såret på venstre brystknopp er begynt å gro og det er ikke like forferdelig å amme. Min sønn har fortsatt hvite prikker i munnen, og jeg har fortsatt litt brenning i brystene...MEN er myyyye bedre! før grein jeg nesten da det var så vondt. vi har vært behandlet for trøske i 3 uker nå.. Kan hvis ta veldiiiig lang tid før det går vekk, 1-6 uker fikk jeg beskjed om :/

Jeg ville tatt meg en tur hvis jeg var deg Desemberprins kom 20des. er ikke godt å ha det så vondt når en ammer..:(

Jeg hadde vondt i 4 uker. Gråt når jeg ammet og holdte på å gi opp. Prøvde skjold og pumpet for å gi henne flaske men ingenting hjalp. Jeg blødde og var sår. Fikk feber og ble dårlig. Til slutt gikk det bedre ;)

Mine er endelig på bedrings vei. Åpne såret på venstre brystknopp er begynt å gro og det er ikke like forferdelig å amme. Min sønn har fortsatt hvite prikker i munnen, og jeg har fortsatt litt brenning i brystene...MEN er myyyye bedre! før grein jeg nesten da det var så vondt. vi har vært behandlet for trøske i 3 uker nå.. Kan hvis ta veldiiiig lang tid før det går vekk, 1-6 uker fikk jeg beskjed om :/

Jeg ville tatt meg en tur hvis jeg var deg Desemberprins kom 20des. er ikke godt å ha det så vondt når en ammer.. :(

Ja, jeg sitter og vurderer det hver dag......er bare såååå treg på å komme meg avgårde til legen :( men det ender vel opp med at jeg havner hos legen, tenker å se om barnelegen kanskje kan se på lille gutt når vi skal på kontroll den 22 januar

Jeg har så vonde brystvorter at jeg gruer meg hver gang til å amme venstre er så utrolig vond at jeg må bite i en pute når barnet ammer for ikke å skrike..

Han ammer riktig ifølge Jordmødrene. Fikk sånn skryt på sykehuset fordi han gapet så høyt opp og tok hele det brune området i munnen. Det er kun de første takene som er vonde så går det over.

Vet at det er normalt å ha vondt i begynnelsen da brystknoppene skal venne seg til,men nå er han 2 uker og de siste dagene har det blitt værre.

Noen andre som har hatt det slik og hvor lenge hadde dere det sånn? Noen tips til "behandling" av brystknoppene?

Din beskrivelse er HELT identisk til min :)

Må nok desverre si at det tok 4 uker.

Jeg gruet meg til hver gang han var sulten. Uff... Det blir bedre. Lover. Ikke gi opp

Annonse

Og jeg anbefaler ikke skjold. Ble bare verre hos meg.

Det rant blod av mine brytvorter så sår var jeg. Var så sår at jeg ikke kunne sove med overdel eller ha dyna over navlen.

Pga trekk fikk jeg da brystbetennelse.

Det er vanskelig å få i gang ammingen.

Nå er lillegutt 3,5 mnd, og er sååå glad jeg ikke gav opp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...