Gå til innhold

Skal "særkullsbarnebarn" nevnes i dødsannonnsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far er død og er usikker på dette med hvem som skal stå i dødsannonsen.

Min søsters mann har to barn fra et tidligere forhold. Skal de nevnes ved navn i dødsannonsen? Min søster ønsker det, men jeg er uenig.

Barn, svigerbarn og barnebarn nevnes ved navn. Hva med stebarn? Hvor skal de stå? Jeg har en halvsøster som har vokst opp med min far siden hun var 9.

Noen som vet/kan mer om dette? Fant ikke noe ved å google.

Anonym poster: df293919b47e9086287bb7c686bcb44a

Skrevet

alle burde stå ja... mitt særkullsbarn sto selvfølgelig i dødsannonnsen da stefars bestemor døde... hvorfor skal de tre utelates? syns jeg blir smålig rett og slett... med mindre de aldri har møtt din far da... da skal de jo selvfølgelig ikke stå der...

Skrevet

Vi teller ikke mennesker i hele og halve.

Skrevet

Er ikke dette litt som man selv ønsker det? Etter min mening, bør din fars stebarn stå der, men ikke din søsters stebarn! Med mindre de så på din far som bestefaren deres da. Da vil det kanskje være litt sårt for barna å ikke stå oppført (om de forstår det da).

Anonym poster: 5e4e3712f37db47a5683f9f102b62f19

Skrevet

Vi teller ikke mennesker i hele og halve.

Signerer Bustehue:-) Bra sagt!!!!

Skrevet

Kondolerer, så trist at din far er død.

Hvis din søster vil at stebarna skal stå i dødsannonsen så skal de selvsagt det. Det er jo hennes familie. Syns det er rart at du er uenig i det.

Skrevet

Er ikke dette litt som man selv ønsker det? Etter min mening, bør din fars stebarn stå der, men ikke din søsters stebarn! Med mindre de så på din far som bestefaren deres da. Da vil det kanskje være litt sårt for barna å ikke stå oppført (om de forstår det da).

Anonym poster: 5e4e3712f37db47a5683f9f102b62f19

Ja, denne løsningen er jeg mest bekvem med. Helt naturlig at min halvsøster står, men er ikke bekvem med at min søsters stebarn står. De har hatt sine egne besteforeldre. Det var egentlig det jeg spurte om; på en klønete måte, om min søsters stebarn skal stå i dødsannonsen. Ser at det jeg har skrevet lett kan misforstås.

HI

Anonym poster: f211dcf3c7021b171fb14c40a3dfee6f

Skrevet

Hvor mange år har de barna vært i familien?

Skrevet

Har de barna betydd noe for faren din og omvendt ville jeg tatt de med.

Anonym poster: 50927885d7f542ed2d1affdeefdc83b7

Skrevet

Men hvis det er viktig for henne, hva er da vitsen med å protestere og være uenig? Hvorfor gjør det deg noe at de nevnes ved navn i dødsannonsen? Tror du det er viktig for barna? For deres far? Og aller viktigst - hva tror du faren din hadde ønsket?

Skrevet

....eller, dersom dere allerede er mange barn, kan dere løse det ved ikke å nevne barnebarna ved navn, men skrive "barnebarn og øvrig familie" under. Jeg ville ikke laget noe stort problem av dette dersom det var viktig for din søster.

Skrevet

Det er det jeg også tenker.. Hvorfor kan de ikke stå? Fordi de ikke er "ekte" nok for deg? (Kjenner jeg blir litt provosert, mitt særkullsbarn ser på mine svigerforeldre som sine egne besteforeldre selv om han har andre besteforeldre også.)

Tenk deg om et par ganger, hva er det verste som kan skje hvis de står i annonsen?

Skrevet

Då bestefar døde stod stedottera til onkelen min blant barnebarna med den største selvfølge. Ho er då familie!

For å få slutt på krangelen kan du foreslå at barnebarna ikkje blir nemnt med namn, berre "barnebarn". Då kan du late som du har greidd å få dei ekskludert frå familien din..

Skrevet

Hvorfor betyr dette så mye for deg, HI?? Er ikke disse stebarna bra nok for deg???

Anonym poster: f16f47f61edf3b0e08bbf898ee0d1c0e

Gjest Julia1984
Skrevet

Hvis dette er viktig for søsteren din så selvfølgelig skal de stå!!! Hadde ikke laget krangel av en "bagatell"

Skrevet

Hvis søsteren din vil det, så syns jeg dere skal gjøre det. Kjedlig å lage uenigheter om noe slikt. Det er sikkert godt for din søster at de blir nevnt.

Skrevet

Om syster di ynskjer å ha dei med, så synes eg ikkje du skal lage ein sår konflikt ut av det.

Skrevet

Jeg tenker litt på uttrykket "pick your fights"... Er dette noe som vil bety mye for deg eller ha stor betydning for ditt liv? Er det verdt å begynne å diskutere noe som er så sårbart, spesielt siden din far nettopp er død? Det må da være bedre å være den inkluderende og overbærende enn den tverre og som ikke gir rom for alle. Jeg forstår likevel tankegangen din, HI, men jeg vet hvilken person jeg ville valgt å være.

Skrevet

Her må jeg si meg enig med de andre her. Dette er da ikke tiden for å være ekskluderende og smålig- og som fiolregn sier; dette handler mest om hva slags menneske du vil være.

Skrevet

Jeg mistet også min pappa nå i desember. Og i hans dødsannonse så stod min stedatter siden av vår felles datters navn.. Var ikke noe spørsmål om det.. Var em selvfølge her. :). Kondolerer med din far.

Skrevet

Hos oss står alltid alle barn, barnebarn eller oldebarn uansett om de er hele eller halve. Her blir ikke barna forskjellsbehandlet uansett hvordan de kom inn i familien, så usktuelt å utelat noen selv i en dødsannonse.

Skulle min mann dø kommer hans barn, mine barn og hans ekskones barn til å stå der. Han som er pappan deres i praksis, så helt ubetydelig fos oss om han ikke er den biologiske faren.

Anonym poster: e4f625547a238afcb3040ac32e413604

Skrevet

Herreminn. Snakk om å velge sine kamper med omhu, sørge for familiefreden i en tung periode, ekskludere et barn osv.....

Du må være et utrolig vrangt menneske.....

Anonym poster: f35fcd048b5b549d7e06f1e9ab7faa66

Skrevet

Jeg tror man må være oppvokst med dine og mine og våre barn for å klare å bli provosert av dette spørsmålet. Jeg synes ikke nødvendigvis det er så rart at HI ikke ønsker å ha de med i annonsen. Kommer jo an på hvor lenge de har vært i familien. De har vel sine egne besteforeldre de også...

Anonym poster: 3e7a19625149a79023f3d183ac7ca1af

Skrevet

Kondolerer med din far!

Kan ikke du og din søster inngå et kompromiss hvor dere, som flere nevner, skriver "barnebarn og øvrig familie" i annonsen i steden for å nevne alle? Da er ingen utelatt og ingen glemt.

I en tid med sorg tror jeg det er viktig å være rause med hverandre. Hvis ikke risikerer man å skape dype sår som ikke blir glemt. Er ett navn fra eller til i en annonse verdt å evt få et dårligere forhold til din søster for? Hvis din søster føler så sterkt for å ha stebarnet i annonsen så er det vel fordi hun føler at det er likestilt med sine egne barn. Kan ikke du i sorgen finne raushet for å inkludere et barn som betyr så mye for din søster?

I en sorgprosess som den du står i blir man ofte opptatt av å "ta vare på og holde nært" det som er sitt, noe som er naturlig. Man ønsker ikke å splitte opp følelsene, man vil ha nærheten i det meste, nesten som en eiendomsrett til døden. Det er helt naturlig å ville holde fast på det som har vært sitt - men det er ikke alltid det riktige for alle de som er igjen og i live.

Hvis din søster ser på sitt stebarn som et av sine egne og et likeverdig medlem av sin familie, så se om du greier å være like raus. Ikke la din fars død være med på å skape splid mellom deg og din søster, det ville ikke din far ha ønsket.

Anonym poster: 3c36f1131f5b578545db37c75b5086ca

Skrevet

Takk for alle innspill. Jeg kommer ikke til å lagen noen sak av dette. De skal få stå i dødsannonsen, men jeg trenger ikke like det eller være enig.

Min søster bor langt unna og jeg kjenner knapt de ungene, de var 12 og 15 da de kom inn i familien og hadde egne besteforeldre. De er voksne nå, over 20. Det er grunnen til at det kjennes rart for meg.

HI

Anonym poster: f211dcf3c7021b171fb14c40a3dfee6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...