Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei der ute :)

Har en godgutt på snart tre som sier NEI tl alt!!

For det meste i godt humør, men om søsken, besteforeldre eller far sier noe (feks god morgen, ha det, så fin du er osv) Det går altså i nei mesteparten av dagen. Han sier det ikke like ofte til meg (mamma). Han har 2 eldre søsken og en på 4 mnd. Han er suuuuper snill mot lillebror og ikke vist noen tegn for sjalusi mot han eller om jeg mater minstemann etc.

Er det noen som har noen råd eller tips til hvordan han skal lære at nei ikke skal brukes hele tiden?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144002183-trenger-s%C3%A5rt-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm - kanskje ett par....

For det første - snakk med ham med eksempler. Spør om han synes det er greit om andre svarer sånn. Lag en "kode" som dere forstår når han gjør feil i å si nei. Gi ham andre alternativer.

Få omgivelsene til å spørre ham spørsmål slik at nei blir feil svar!

Svar nei når han spør om noe (og forklar med en gang at sånn opplever andre det når han svarer nei og at selvsagt osv osv )

Hei.

Jeg forstår at du synes dette er frustrerende, men jeg ville ikke tatt dette for alvorlig.

Jeg tror, uten at jeg er noen ekspert på området, at dette kun er snakk om en fase. (Ååååå! Hvor vi elsker disse fasenen! ;-) )

Jeg tror rett og slett det at gutten din har funnet ut at nei er et ord som har en del makt og i tillegg skaper det reaksjoner når han bruker det.

Jeg tror det beste er å ikke legge for mye vekt på det. Overse det når du kan. Tror ikke et nei til en 3åring er så alvorlig som hos en 14åring.for eksempel.

Regner med at han også sier ja, nå det gagner han. Så kanskje ikke still han spørsmål hvor han kan gi nei som et svar?

Prøv en periode.

Det går nok over skal du se. :-)

Ellers får du ty til sjokolade. Da får du garantert JA! :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...