Gå til innhold

Hei alle sammen :)

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er førstegangsgravid med prøverør, og akkurat på dagen 8uker meldte bekkenløsningen seg.

Er nå 11+4 og får behandling hos fysioterapaut og hos kiropraktor, og skal på nyåret starte med bassengtrening for gravide to ganger i uka...

Synes det er en utfordring å hele tiden ha vondt og føle at jeg ikke klarer gjøre visse ting...

Og ikke minst er jeg redd for hvordan de neste 6mnd skal bli,.,

Hvordan går det med dere andre damer?

Hva har funker for dere og hvordan får dere hverdagen til å fungere?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144002082-hei-alle-sammen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt problemer siden forrige fødsel (14md siden) og er gravid på ny nå. Du må prøve å holde deg under smertegrensen! Det er vanskelig å vite hvor den er. Men du lærer å kjenne det. Hvis jeg gjør bare litt for mye, har jeg vondt i 1-2 uker etterpå! Men hvis jeg klarer å holde meg innenfor smertegrensen har jeg ikke spesielt vondt! Det er veldig lite om å gjøre!

Mitt beste tips er at du tar 10 min på sofaen hele tiden. Feks gjør noe i 10 min, sofa 10 min. Prøv å få dager uten vondt! Da gjør du riktig!

Jeg prøver, men er så vond i hoftene og da jeg kun klarer ligge på sidene...

Kjenner og at det skal bli 50% sykemelding fra januar av, har gått 80% på jobb nå, dvs to 6timers dager, og er skikkelig vond :(

Men har og fått beskjed om å strekke ofte, og gå en del tur på flatt terreng aav fysioterapauten, men det er jammen lettere sagt enn gjort når en er såå sliten hele tiden

• 2 uker senere...

Gratulerer med spiren! :) jeg fikk også tidlig bekkenløsning, rundt 6 - 8 uker på vei. Har ikke spesielt mer å si enn at du MÅ ta hensyn til kroppen din. Stopp før du får for vondt, og hvil ofte som mulig. Det er også viktig å bevege deg litt. Prøv å unngå oppgaver du får vondt av. Jeg fikk ikke lov til å vaske, støvsuge, rydde ut og inn oppvaskmaskinen osv, siden jeg ble fort verre av det. Det ble så klart tyngre når magen ble større, vanskeligere å snu i senga, osv. Jeg hadde mini silkelaken (eller hva det enn het igjen) og det hjalp veldig om nettene.

Vet at det ikke er så lett å ta hensyn når man først ikke har så vondt lenger, de tidene du ikke har vondt MÅ du likevel ta det med ro.

Får du tilrettelegging på jobben din? Det kan være en god ide å sykemelde deg mer hvis du blir så sliten og får vondt av jobben din.

Jeg angrer på at jeg ikke tenkte mer på meg selv. Jeg jobbet mer enn jeg burde. 20 Mnd etter fødsel sliter jeg fortsatt, fordi jeg ikke var forsiktig nok.

Gratulerer med spiren! :) jeg fikk også tidlig bekkenløsning, rundt 6 - 8 uker på vei. Har ikke spesielt mer å si enn at du MÅ ta hensyn til kroppen din. Stopp før du får for vondt, og hvil ofte som mulig. Det er også viktig å bevege deg litt. Prøv å unngå oppgaver du får vondt av. Jeg fikk ikke lov til å vaske, støvsuge, rydde ut og inn oppvaskmaskinen osv, siden jeg ble fort verre av det. Det ble så klart tyngre når magen ble større, vanskeligere å snu i senga, osv. Jeg hadde mini silkelaken (eller hva det enn het igjen) og det hjalp veldig om nettene.

Vet at det ikke er så lett å ta hensyn når man først ikke har så vondt lenger, de tidene du ikke har vondt MÅ du likevel ta det med ro.

Får du tilrettelegging på jobben din? Det kan være en god ide å sykemelde deg mer hvis du blir så sliten og får vondt av jobben din.

Jeg angrer på at jeg ikke tenkte mer på meg selv. Jeg jobbet mer enn jeg burde. 20 Mnd etter fødsel sliter jeg fortsatt, fordi jeg ikke var forsiktig nok.

oj, enda en sliter :) ikke at det er positivt, men kjekt å vite om flere i samme situasjon! Er du blitt bedre i løpet av de 20 md? Jobber du noe? Er det noe du føler har hjulpet deg?

15 md siden fødsel her,- ikke noe bedre!! 100% sykemeldt. Men nå er jeg 2 md på vei med nr 3. Tar den siste nå for å bli ferdig med det! Det rare med meg er at jeg fikk bekkenløsning to siste ukene av svangerskap nr 2, men blir bare ikke bra! Føler min bekkenløsning er litt annerledes enn andres!

oj, enda en sliter :) ikke at det er positivt, men kjekt å vite om flere i samme situasjon! Er du blitt bedre i løpet av de 20 md? Jobber du noe? Er det noe du føler har hjulpet deg?

15 md siden fødsel her,- ikke noe bedre!! 100% sykemeldt. Men nå er jeg 2 md på vei med nr 3. Tar den siste nå for å bli ferdig med det! Det rare med meg er at jeg fikk bekkenløsning to siste ukene av svangerskap nr 2, men blir bare ikke bra! Føler min bekkenløsning er litt annerledes enn andres!

Så kjipt å høre. Jeg ble faktisk litt bedre i løpet av permisjonen. Jobben min har nemlig ødelagt for meg. Så nå er jeg student. Det hjelper veldig å ta det med ro og delta på gruppetimer for kvinner med bekkenløsning etter fødsel. Går også jevnlig på behandling hos fysioterapeut, ikke minst små øvelsene hver dag.

Ser ut som det ligger i familien, flere har slitt med bekkenløsning i flere år. Meste er ca 12 år. Håper virkelig ikke at det blir så ille for min del.

Hva mener du med at du føler at din bekkenløsning er litt annerledes? Hvordan er så bekkenløsningen din? Jeg har i alle 3 ledd, jippi! Sliter mest bak, har store problemer med å bøye meg og gå for mye. Klarer nesten ikke å. gå mer etter ca. 10 min på et kjøpesenter.

Misunner alle som har fått barn og ikke hatt bekkenløsning. Jeg har alltid vært en aktiv jente, elsket å danse og trene. Nå kan jeg nesten ikke gjøre en dritt :( tragisk. Men angrer så klart ikke på at jeg fikk jenta mi ;)

Annonse

Så kjipt å høre. Jeg ble faktisk litt bedre i løpet av permisjonen. Jobben min har nemlig ødelagt for meg. Så nå er jeg student. Det hjelper veldig å ta det med ro og delta på gruppetimer for kvinner med bekkenløsning etter fødsel. Går også jevnlig på behandling hos fysioterapeut, ikke minst små øvelsene hver dag.

Ser ut som det ligger i familien, flere har slitt med bekkenløsning i flere år. Meste er ca 12 år. Håper virkelig ikke at det blir så ille for min del.

Hva mener du med at du føler at din bekkenløsning er litt annerledes? Hvordan er så bekkenløsningen din? Jeg har i alle 3 ledd, jippi! Sliter mest bak, har store problemer med å bøye meg og gå for mye. Klarer nesten ikke å. gå mer etter ca. 10 min på et kjøpesenter.

Misunner alle som har fått barn og ikke hatt bekkenløsning. Jeg har alltid vært en aktiv jente, elsket å danse og trene. Nå kan jeg nesten ikke gjøre en dritt :( tragisk. Men angrer så klart ikke på at jeg fikk jenta mi ;)

Hva slags øvelser gjør du? Jeg har også gjort stabiliserende øvelser i ett år, men blir ikke bedre av den grunn.. Går til fysio og Kiropraktor, men lite endring.

Jeg føler det er litt annerledes fordi jeg ikke har vondt for å snu meg i senga, gå trapper eller ta lange skritt. Det har gjerne de med bekkenløsning! Ingen øvelser fremprovoserer smerte hos meg, kun sitte, stå og gå! Kjøpesenter er håpløst her og- så har gått over på nett-shopping ;)

I min familie har ingen bekkenløsning! Og jeg er som deg normalt veldig aktiv!! Det er et helvete rett og slett :)

Er i uke 28, og sliter nå også med bekkenløsning. Jeg synes det er vanskelig å kjenne hva som gjør smertene værre. Jeg forsøker å trene, og noe gjør vondt når jeg trener, som styrke, men det blir bedre etterpå. Andre ting, som crosstrainer, gjør ikke vondt når jeg trener, men det har gjort at tilstanden alt i alt har forværret seg. Om kveldene sliter jeg med å gå pga smerter både foran og bak, og det er ille å ligge. Må jeg opp midt på natten, klarer jeg ikke å løfte beina fra gulvet. Det beste for meg er å sitte, da gå, stå og ligge gir mer smerte, så for meg funker det dårlig å ligge på sofaen.

Jeg har hypermobile ledd, så i utgangspunktet har jeg alltid bekkenløsning, men det er først nå jeg har fått så store smerter. Jeg hører om mange som blir frisk med en gang babyen er ute, og mange som sliter i årevis etterpå. Noen som vet hvem som er i faresonen for å få langvarige plager? Jeg ser at mange sykemelder seg for å være mer i ro. Jeg har en jobb med mye sitting i møter og lite ståing/gåing. Jeg jobber derfor fult fordi jeg tenker jeg ikke blir noe bedre av å sitte hjemme. Før helgen sa en akupuktør til meg at stress også kan forværre tilstanden, da kroppen blir mer i spenn. Jeg er veldig usikker på hva jeg blr gjøre. Har ikke lyst å være hjemme i 9 uker før fødselen, men jeg gjør ALT jeg må for ikke å forvørre tilstanden. Men ingen kan gi meg svar på hva som er lurt å gjøre. Hva tenker dere rundt dette med sykemelding og bekkenløsning?

Dette med å kjenne hva du får smerter av, når du får det, og det å rekke å stoppe i tide er noe som tar lang tid å lære!

I begynnelsen presset jeg meg litt for mye, så jeg hadde jo vondt uansett, da kjenner du ikke hva du ikke tåler, og hva du tåler. Så jeg måtte prøve å gjøre så lite som mulig for å bli smertefri, og deretter prøve meg frem hva jeg tåler.

Jeg har bla lært at å bare gå innom apoteket, eller butikken eller et slikt ærend koster meg mye! Så det prøver jeg å unngå. Sender mannen. Og shopper litt på nett. Men å gå en liten tur på en 1/2t tåler jeg. Og jeg tåler mitt faste treningsprogram på 1 time. Jeg tåler å sykle litt. Men husarbeid og middagslaging må jeg være forsiktig med.

I dag kjente jeg en ørliten begynnende verk når jeg lagde vaffelrøre, og da vet jeg at jeg må legge meg med en gang! Hvile ganske lenge, og ta det ekstremt rolig resten av dagen. Hvis ikke blir det smerter de neste ukene pga overbelastning...

Ifht om du skal jobbe må du nesten vurdere selv, men når du har vondt om kvelden har du gjort for mye! Så må du prøve å finne ut hva som kan gjøre deg mer smertefri! Prøv å jobbe mindre en periode kanskje?

Ifht varighet fikk jeg bekkenløsning i uke 38! Og nå er det 15 md siden fødsel og det har ikke blitt noe særlig bedre.. Men mange som har det i svangerskapet blir bra etter fødsel. Bare pass på å ta det helt med ro. Og hold deg innenfor smertegrensen etter fødselen.

Endret av 81-Mamma<3<3

Her har det blitt 100% sykemelding de siste to ukene, og regner med det blir det videre og.

50% sykemelding med tilrettelegging den tiden jeg var på jobb gikk ikke, og ble verre for hver dag på jobb uten at det ville bedre seg.

Er flinkere til å ta hensyn nå, og dagene hjemme går bedre, men feks etter en tur på besøk, en kveld på julebord eller lignende, så er jeg mye vondere samme dagen og ofte dagen etterpå...

Fysioterapauten jeg går til virker ikke til å ha peiling. Har vært hos ham to ganger og han har gitt meg to helt ulike beskjeder om hva jeg bør gjøre, og vil ikke ha meg inn oftere enn annenhver uke, så satser på å finne noen som kan dette bedre!

Høres utrulig tøfft ut å slite så mye med det etter fødsel og. Ser for meg at det ødelegger mye av permisjonstiden?

Er det noe man kan gjøre for å unngå plagene videre?

Ønsker dere masse god bedring :)

Så bra du har blitt sykemeldt. Planlegg besøk og aktiviteter godt. Be om det du trenger. (Jeg tar ofte med meg ei pute). Prøv å unngå å gjøre det som gjør vondt selv om du er borte. Jeg har lært meg å være litt "frekk". Jeg går å setter meg på den beste plassen med en gang, og beklager at jeg ikke kan hjelpe til med noe ;)

Klart det på en måte ødelegger permisjonen. Men det spørs litt hvordan du tar det. Hvis man sliter lenge etter fødsel må man prøve å finne en måte å leve på som gjør at man klarer å være lykkelig likevel. Det krever jo litt innsats. Men jeg pleier å tenke at vi er iallefall friske ellers! Hadde vært mye verre om noen av oss fikk kreft eller noe. Men de ferreste sliter så lenge etter fødsel altså. Det eneste du kan gjøre er å ta hensyn i svangerskapet, og etterpå. Prøv å holde deg under smertegrensa hele tida. Og ta det rolig etter fødselen.

Takk for alle tips:)

Merker at med to tenåringer i huset på fulltid, en på 3 med spesielle behov annenhver helg, 4km til sentrum, en kreftsyk mann som ikke får kjøre bil og to store hunder i et relativt stort hus, er det en lang prosess frem over for å finne best mulig løsning på alt, men det kommer nok;)

Annonse

• 3 uker senere...

Heisann.

Jeg er førstegangsgravid med prøverør, og akkurat på dagen 8uker meldte bekkenløsningen seg.

Er nå 11+4 og får behandling hos fysioterapaut og hos kiropraktor, og skal på nyåret starte med bassengtrening for gravide to ganger i uka...

Synes det er en utfordring å hele tiden ha vondt og føle at jeg ikke klarer gjøre visse ting...

Og ikke minst er jeg redd for hvordan de neste 6mnd skal bli,.,

Hvordan går det med dere andre damer?

Hva har funker for dere og hvordan får dere hverdagen til å fungere?

gratulere me spiren.

stakker deg jeg vet hvordan du har det. selv har jeg sittet i rullestol pga bekkenet men det var bare en periode. så nå går jeg igjen ;-) så er blitt mye bedre;-) men jeg vet godt hvordan du har det.;-( så hvis du vil snakke å ha masse godt tips av en som kjenner vet hvordan du har det så skriv en pm så kan vi utveksle litt informasjon evt snakke sammen på tlf;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...