Gå til innhold

Har kjøpt meg ny ved ovn.Og flere ting jeg syns er litt merkelig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg fyrer kommer det klikke lyder hele tiden.Litt slitsomt.Og når jeg ikke fyrer så kommer det en pipe lyd.Akkurat som det blåser i pipa.Og det ikke er helt tett.En annen ting er at glasset i ovnen er ganske svart etter en fyring .så må vaske glasset hver dag.Er dette vanlig? jeg har kjøpt aduro ved ovn.Noen andre her som har det merket?Er dere fornøyd.Kjøpte den det var kampanje på på bahaus for 8999.

Anonym poster: 6e36a1044db269faae8d490f05bdc30b

Skrevet

Ikke uvanlig at det knetter i ovnen.

Ulingen kan være vind. Prøv å skru ned trekken når du ikke fyrer.

Soter glasset så fyrer du feil. Google det, jeg gidder ikke nå, tror deg har med trekken å gjøre. At veden brenner for lite.

Skrevet

Klikkinga er vanlig. Det er materialene i ovnen som reagerer på varmen. De fleste ovner jeg vet om klikker, tikker eller lager en eller annen slags lyd.

At det blir mye sot på glasset kan kanskje komme av at du fyrer feil. Kanskje veden din ikke er helt tørr, eller at du fyrer med trekken for lavt. Litt sot vil det alltid bli på glasset, men om du sørger for at det brenner skikkelig før du lukker døra helt igjen når du tenner opp, så kan det hende det hjelper. Om varmen blir høy nok i starten, så trekker det skikkelig og du slipper soting.

Skrevet

Kneppe lyder skal det komme fra ovnen, den som blir varm eller kald.

Får du sot på glasset fyrer du feil. Trekken skal være helt åpen i ti minutter før du begynner å redusere den, for varmen skal bli helt varm før du tar reduserer trekken.

Vi har for liten pipe i forhold til ovnen, så gladdet vårt blir fort sotete. Dette sa mureren som var here for å instalere den.

Vasker du glasset må du gjøre dette enstund før du skal fyre, og har du vasket glasset så skal døren stå åpen slik at den får tørket helt. Det blir fortere sot om det blir fuktig.

Anonym poster: 2a3e31470f5eb0fcd2d137a1515589e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...