Gå til innhold

Noen med UVI og seleksid erfaring??

Anbefalte innlegg

Hadde vagt utslag på urinprøve istad...

Derfor pencillin...! Rimelig stresset her nå, siden i uke 12 forrige graviditet, skjedde akkurat det samme. 6 dager senere begynte jeg å blø og i uke 19 fødte jeg - midt i jula! Ikke gode minner....

Legen sier at dette ikke hadde noen sammenheng, men når jeg hører "høye hvite" og "blod" i urin, vekker det vonde følelser... Orker ikke flere juler med triste dager....!

Noen med gode erfaringer der ute?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144001996-noen-med-uvi-og-seleksid-erfaring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg måtte til på selexid flere ganger i mitt første svangerskap, var veldig plaget med UVI fra rundt uke 16 og frem til 1 mnd før jenta blei født, tror jeg hadde en kur i måneden omtrent.. Og det gikk kjempebra, selexid skal i følge legen jeg var med vere en snill type pencillin som ikke er så voldsom sterk men som gjør jobben sin :)

Selexid tolereres godt under graviditet, så ikke bekymre deg for det. Jeg er forøvrig på min 3. Kur med antibiotika, siden Selexid dessverre ikke fungerte, måtte jeg så bytte til et annet merke før jeg så måtte bytte til et tredje merke! Yippi! Er kun 7 ,5 uker på vei og snart har lille knøttet fått antibiotika halve "livet " sitt....

Det farlige er jo ikke å behandle uvi under svangerskapet, men å ha det uten å behandle det. En ubehandlet uvi kan i vrste fall føre til rirer og for tidlig fødsel, derfor skal gravide behandles lengre enn ikkegravide (minimum en uke på selexid). Hvis man er mye plaget er det faktisk iktig å få sendt inn urinprøve til dyrkning jevnlig, dette fordi en uvi kan forløpe asymptomatisk i svangerskapet. Man kan ha uvi uten å få utslag på stix, så ved f.eks kraftige kynnere ville jeg nok kreve at urinen ble sendt til dyrkning, positiv stix eller ei.

Og for korrekt resultat, husk å bruke morgenurin, ta av midtstrålen (tiss litt først) og vask deg godt før du tisser. Tar det mer enn et par timer fra prøven er tatt til du får levert den bør du oppbevare den kjølig i mens.

Masse råd, men uvi i svangerskapet SKAL behandles, g kan være skummelt. Send gjerne inn en prøve etter endt kur også for å være sikker på at fu er kvitt det. Og pass på å drikke rikelig, og gjerne sure ting for å forhindre ny infeksjon. Tranebær er veldig effektivt for meg, men de skal ikke inneholde bucco når du er gravid. Evt drikk tranebærjuice.

Lykke til og god bedring, uvi er no svineri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...