Gå til innhold

Langtidsstekt ribbe?

Anbefalte innlegg

Har lest flere oppskrifter hvor det skrytes veldig av hvor saftig kjøttet blir når man langtidssteker, noen som har prøvd?

I oppskriftene jeg har funnet skal den da steke i 10 timer, det er lenge! Er det noen her som har erfaring med å sette ribba i ovnen før frokost, blir det så bra som flere bloggere bl.a skryter av?

http://heiamat.no/2012/08/26/langtidsstekt-tynnribbe/

http://fristendelavkarbo.no/2012/11/04/langtidsstekt-ribbe/

Vi lurer på å prøve dette i år....

Anonym poster: 7f22cd7ffcea056262a28f9c0c6b8e2d

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144001922-langtidsstekt-ribbe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar.

Tror jeg skal prøve dette i år, men er litt nervøs for å ødelegge den dyreste ribba jeg noengang har kjøpt.

Vi blir mange rundt bordet i år og jeg var hos slakteren å kjøpte en ribbe på over 7 kg i går..... Bare så vidt den går inn i ovnen ;)

Jeg har også brukt å steke den på 100-150 grader, først 150 og så justerer jeg ned etterhvert mens jeg følger med på termometeret. Hvis jeg synes det går for fort, åpner jeg ovnen og senker temp der inne på den måten. Blir helt nydelig og saftig kjøtt, til og med koteletten blir skikkelig juicy av dette.

Min oppskrift:

Med svoren ned i vann på 200 grader i 20 min. Steker så videre på 80 grader på rist (med svoren opp da) så freser jeg den opp på slutten for å få svoren sprø, den blir helt nydelig og saftig!! Tid tilsammen 10 timer, så det blir vel rundt 9 timer og 20 minutter cirka på 80 grader...

Anonym poster: 38d8e17060782c8cdd755b17326d3609

Takk for svar.

Tror jeg skal prøve dette i år, men er litt nervøs for å ødelegge den dyreste ribba jeg noengang har kjøpt.

Vi blir mange rundt bordet i år og jeg var hos slakteren å kjøpte en ribbe på over 7 kg i går..... Bare så vidt den går inn i ovnen ;)

WOW - en kjempegris! Men på så stor ribbe så MÅ du jo bruke lengre tid på stekingen uansett, så sikkert lurt å sette den inn på morgenen.

Annonse

Takk for svar.

WOW - en kjempegris! Men på så stor ribbe så MÅ du jo bruke lengre tid på stekingen uansett, så sikkert lurt å sette den inn på morgenen.

Jeg er ingen ribbekokk...Men mener å ha hørt at steketiden på ribbe varierer lite pga av størrelse, da de alltid gar ca lik tykkelse.

Anonym poster: 078a51c81d0cb819c09ea1a821360797

Takk for svar.

Jeg er ingen ribbekokk...Men mener å ha hørt at steketiden på ribbe varierer lite pga av størrelse, da de alltid gar ca lik tykkelse.

Anonym poster: 078a51c81d0cb819c09ea1a821360797

Okey, godt mulig ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...