Gå til innhold

Svangerskaps/fødselskurs??

Anbefalte innlegg

Dette er vel veldig tidlig å ta opp nå, men fikk jo brev fra Rikshospitalet om fødeplass, og det fulgte med en brosjyre om å melde seg på svangerskaps/fødsels kurs og masse greier.. Og vet liksom ikke om det er nødvendig.

Hva slags erfaring har dere hatt tidligere om dette?

Jeg vet jo at en kan jo planlegge til den minste detalje om hvordan ting skal foregå, men ikke alltid det ender slik en forventer. Alt kan jo skje.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144001832-svangerskapsf%C3%B8dselskurs/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var på en info kveld på helsestasjonen om fødsel og samtale på sykehus noen uker før fødselen. Synes ikke jeg trengte infokvelden da jeg hadde lest om fødsel. Men for mannen sin del var det greit. Noe de ikke sa, men som de burde sagt litt om var hastekeisersnitt. Han skjønte ingenting når de løp avgårde med meg. Han viste ikke at da skjedde ting raskt.

Jeg planla minst mulig og det var veldig greit. Synes likevel jeg hadde en fin fødselsopplevelse og at jeg var i trygge hender.

Jeg har nemlig ikke tenkt til å gå på noe sånt, ettersom jeg har litt spesiel sykehistorie, og ikke akkurat kan "planlegge" hva som skal skje og hva jeg vil gjøre. Tror jeg får KS. Det er det vi satser på. Men vi får jo se ihvertfall. Får god tid til å finne ut av det tenker jeg :)

Jeg fikk info om dette på første time hos jordmor, og hun ønsker svar når jeg kommer tilbake i uke 24.

Personlig er jeg ikke interessert, babyen skal ut og så lenge jeg slipper keisersnitt er jeg fornøyd...

Mannen har vært gjennom hele prosessen 3 ganger tidligere, og var alene med den ene fra han var 2mnd...

Det eneste jeg som jeg hadde fått det mest komfortabelt med er at det ikke flyr folk inn og ut av rommet mitt hele tiden. jeg har vært mye syk å alene som barn og tilbringt 1 år på Rikshospitalet. Som jeg tror har gjort sånn at jeg er veldig sikker på meg selv og at jeg takler mye alene. Så har sagt til mannen at hvis jeg skulle være heldig og det er mulighet for meg å føde vanlig. Er jeg av den typen som klarer meg fint selv, og jeg er jo også sånn som ikke liker å bli snakket til å bli tatt på når en har vondt. Hørtes veldig nedlatende ut :/ men kan jo skje en hel omvendig selvfølgelig. :)

Annonse

Fikk beskjed om å ringe og avtale en såkalt journalskriving ca en mnd før termin og ta opp ønsker og tanker vedrørende fødselen da.

For meg er det viktig å få være så kort tid som mulig på sykehuset (er møkkalei alt som heter sjukehus etter alle innleggelsene til mannrn min pga kreftsykdommen), slippe keisersnitt (kun i absolutt nødstilfelle) og slippe å revne fra a til å....

Så tenkte å ta opp alt da :)

Jeg var på fødselsforberedende kurs i regi av kommunen. Mye har man jo lest seg opp på forhånd, men det ga mulighet for spørsmål. Og ikke minst hadde mannen nytte av det. Greit å få med seg hvertfall, men kommer ikke til å gå på kurs denne gangen.

Vi har aldri vært på kurs og savner det ikke, men er ganske avslappet av natur og finner ut av det meste jjeg lurer på om jeg vil. Mange som liker å planlegger og kanskje vil vite mer i detaljer er veldig fornøyd med kurs.

Var lite flying ut og inn på føden da jeg fikk første. Var mye alene og alt var rolig og fint. Med nr 2 så var det bare å presse henne ut da vi ankom.

Journalskriving rakk vi ikke med første. Innskriving rakk vi ikke med andre.

Endret av Fiolfiol

Jeg har vært på kurs, men ærlig talt så hjalp ikke det kurset meg noe! Det var så mye fokus på at "ting tar tid" og hjelpemidler som badekar o.l.

Jeg hadde jo pakket den fødebagen med ukeblader og alt mulig, for å ha noe å slå ihjel tiden med!

Men,- jeg fødte raskt. Noe som ikke er så veldig vanlig for førstegangsfødende. Det kurset hadde ikke nevt med et ord at de som føder raskt ofte får all smerten på kortere tid, uten noe særlig pause. Jeg fikk aldeles sjokk! Det var ikke anledning til å tenke på noe ukeblader eller badekar,- for å si det slik ;)

Men jeg anbefaler å gå på kurs likevell. Det skader jo ikke.

Til min 2 fødsel jobbet jeg mye med pusteteknikk, og det hjalp meg utrolig mye! Kommer til å gjøre det denne gangen å!

(123 inn gjennom nesen, 12345 ut gjennom munnen). Mannen talte og jeg pustet ;)

Tror ikke det blir noe problem med nedrenning på sykehuset Thie. Vi skal føde i juli/aug. Det er travle md! Jeg har alltid fått "holdt på alene". De holder seg i bakgrunnen, evt går ut. Har du ikke kjemi med jordmor ber du om å få bytte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...