Gå til innhold

Gravid igjen - all in eller holder dette?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid for tredje gang i år. Etter to ma er vi på vei igjen:) Termin i august. Var på ultralyd i dag og så en stor fin plommesekk og et sterkt bankende hjerte!! Håper det holder hele veien denne gangen!! Er ca 6+4.

Spørsmålet er bruk av medisiner. Jeg begynte med akupunktur før jeg ble gravid og får dette en gang per uke for å styrke livmor og øke blodgjennomstrømming. I tillegg tar jeg babyklister. Ved positiv test begynte jeg med crinone og albyl-e.

Jeg er uredet for koagulasjonsforstyrrelser, men alle tester er normale. Sånn sett har jeg medisinsk ikke bruk for blodfortynnelde.

Lege sa i dag at dersom jeg ønsker å satse alt denne gangen kan jeg starte på fragmin i tillegg. Usikker på om jeg vil dette, mest på grunn av at det kan gi forbigående benskjørhet. Jeg tenker jo selvfølgelig da hvor ofte skjer dette? Er det garantert at det kun er forbigående?

Hva tenker dere? Jeg vil jo satse alt så det går bra, samtidig er jeg usikker på fragmin på grunn av dette. Og prøvene mine er normale. Legen sa at jeg kan prøve den kombinasjonen jeg allerede gjør siden jeg ikke har testet dette enda. Går det galt igjen prøver vi fragmin i tillegg. Men det er opp til meg.

Ser det er mange som er gravide her nå:) Lykke til alle sammen!!!!

Anonym poster: b2f3cc3e649c20d78d195410c0054a1b

Fortsetter under...

Gratulerer:-) Ser ut som det er mange av oss som er gravide nå.

Selv får jeg hcg støtte. Skal ha mye av den samme effekten som progesteron støtte, noe jeg mener crinone er. I tillegg til abyl-e. Har aldri fått fragmin annet enn etter keisersnitt.

Den oppskriften har fungert for meg en gang. De har aldri funnet noe galt. Og vi forsøker samme oppskrift igjen. Er litt over 9 uker.

Hvis du er redd for bivirkninger ville jeg kanskje prøvd uten og se om det hjelper. Ser det er flere forskjellige kombinasjoner her.

Jeg brukte Albyl-e, Lutinus (progesteron) og Klexane (blodfortynnende). Mine blodprøver var også fine, men gynekologen ville jeg skulle bruke dette. Det som er litt rart er at da jeg snakket med overlegen om å kutte ut noe avv blodfortynnende så tok han bort Albyl-e men ville ha meg på Klexane. Vet ikke om det har noe å si..

Ta det som du og legen føler er best :) Denne gangen går det nok helt fint! Lykke til :)

Jeg har brukt Fragmin i 3 av 4 svangerskap da jeg fikk blodpropp etter mitt første på koagelasjonsforstyrrelse. Nå bruker jeg det fast i svangerskapet og 6mnd etterpå. Både for min del,unngå blodpropp og for babyen ,ikke små blodpropper i morkaken som kan føre til SA,dødfødsel etc. Er ikke benskjør og synes det er bedre med medisiner enn å få ny propp

Gjest Håpernestegang:)

Føler det er vanskelig å velge når det er opp til meg hvor mye jeg vil ta. Hadde noen av prøvene mine vært positive og det var fare for blodpropp hadde jeg selvfølgelig tatt fragmin.

Har ingen prøver som beviser at jeg trenger crinone og albyl e heller, men det prøver jeg hvertfall denne gangen. For en jungel av muligheter uten svar:) krysser bare fingrene!!!

Annonse

Jeg tenker at hvis det er noe som kan bidra til at det går bra neste gang, så forsøker jeg det som legene anbefaler :)

Enig med deg! Men hun har ikke anbefalt eller ikke anbefalt. Fordi de rett og slett ikke vet om det vil gjøre noe til eller fra. Får la det synke inn litt og se hva jeg føler for. Tror jeg er litt nervøs for bivirkninger.

Takk for svar jenter:)

Jeg tenker at hvis det er noe som kan bidra til at det går bra neste gang, så forsøker jeg det som legene anbefaler :)

Enig med deg! Men hun har ikke anbefalt eller ikke anbefalt. Fordi de rett og slett ikke vet om det vil gjøre noe til eller fra. Får la det synke inn litt og se hva jeg føler for. Tror jeg er litt nervøs for bivirkninger.

Takk for svar jenter:)

Jeg har brukt Fragmin i mer eller mindre 9 år nå,ingen bivirkinger;-)

Hei. Grattis med graviditet. Vi er omtrent like langt på vei (eg er 7+0 idag...). Håpar vi kan følge kvarandre framover!

Eg hadde egentleg bestemt meg for å ikkje "mase" om medisinering pga habituell abort, men når eg var på UL og vi såg eit blinkande hjerte, så tok legane avgjerdsla. Eg kunne sikkert nekte, men synst det var greit å gjere som dei anbefalte. Det er og greit å gjere noko som eg ikkje har prøvd før. Så no brukar eg albyl-E og crinone (men har berre brukt det i 2 dagar. Pga mola i forrige svangeskap så måtte dei sjå eit foster før eg starta behandling). Har ikkje fått tilbud om Klexane men trur kanskje at eg faktisk synst det er nok med det eg tar no. Men om legane hadde prøvd å overbevise meg så hadde eg sikkert sagt ja. Det er liksom av og til veldig ok å berre lene seg tilbake og "høyre og stole på legane". Eg har vore skeptisk før fordi eg føler at eg og vi her inne veit meir om habituell abort enn legane, men der eg går no føler eg meg trygg. Og det er ein deileg følelse!

Forstår at det er vanskeleg å avgjere anng. Klexane når det er heilt opp til deg :)

Lykke til

Jeg fikk ikke tilbudet om å få noe v/ den tredje graviditeten. Så det er ikke alle som får før de desverre mister enda flere ganger. Og så er det sånn at plutselig så går det bra og en har et normalt svangerskap :) Så det er nok det du får nå. Tenk positivt! Som jeg vet 100% er lettere sagt enn gjort.. ;)

Gratulerer med god start!

Jeg fikk valget mellom bare albyl-e, eller albyl-e og klexane (har et par faktorer for økt koagulasjonstendens), og lurte også veldig på om klexane var nødvendig, hadde ikke lyst til å "føle meg syk" og ble også skremt av forhøyet risiko for benskjørhet. Hadde vært med en lege som anbefalte klexane, og en som mente at jeg burde prøve først med bare albyl-e, så var veldig usikker. Ventet noen dager etter positiv test, men fikk et skikkelig panikkannfall, der jeg så for meg at jeg mistet, og fant ut at jeg nok kom til å skylde på meg selv om jeg ikke hadde prøvd alt. Så fant ut at jeg vill prøve begge deler med en gang.

Er nå 23 uker, og alt står bra til. Ved siste kontroll fikk jeg vite at jeg skal slutte på albyl-e rundt uke 34, men fortsette med klexane helt til 6 uker etter fødsel, på grunn av risiko for blodpropp for meg. Det kan godt hende at albyl-e hadde holdt for meg, men jeg klarte ikke tanken på å ikke prøve alt med en gang.

Men ta en prat med legen, og snakk om din situasjon. Og lykke til!

dette går sikkert kjempe fint :) ring legen igjen og si du er usikker og ikke vet hva som er rikitg. du kan jo be han/henne ta beslutningen

Legen mente jeg kunne prøve uten, men dersom jeg selv vil ta fragmin er det greit. Har en god følelse denne gang, og har ikke prøvd kombinasjonen albyl-e og crinone før. Alle prøver er normale og jeg har ingen forhøyet risiko for blodpropp. Føler nå for å ikke ta fragmin, men kan jo være jeg får helt panikk igjen om noen dager:) fint å ha resepten liggende:) ønsker første trimester overstått så fort som mulig!!!

Takk igjen for gode svar:)

Annonse

dette går sikkert kjempe fint :) ring legen igjen og si du er usikker og ikke vet hva som er rikitg. du kan jo be han/henne ta beslutningen

Legen mente jeg kunne prøve uten, men dersom jeg selv vil ta fragmin er det greit. Har en god følelse denne gang, og har ikke prøvd kombinasjonen albyl-e og crinone før. Alle prøver er normale og jeg har ingen forhøyet risiko for blodpropp. Føler nå for å ikke ta fragmin, men kan jo være jeg får helt panikk igjen om noen dager:) fint å ha resepten liggende:) ønsker første trimester overstått så fort som mulig!!!

Takk igjen for gode svar:)

skjønner deg godt :) jeg hadde albyl-e og crinone (fortsatt albyl-e). albyl-e er jo blodfortynnende så tenker det er ok? jeg følte meg hvertfall litt tryggere:) men godt du har en god følelse! gled deg til 2 trimester er over :)

god jul!

Tok ikke mange timene før panikken tok meg. Har tidvis følt meg veldig varm i kveld og hatt jevnlig hjertebank. Utrolig ubehagelig. Vurderer å hente ut fragmin i morgen likevel. Er vel siste mulighet på apoteket før juledagene. Orker ikke at dette skal gå galt igjen!!

I følge felleskatalogen er benskjørhet en sjelden gang observert ved langtidsbehandling med heparin (et annet preparat). Derfor kan man ikke utelukke at dette ikke kan skje på fragmin også. Men altså ikke observert på fragmin. Jeg ville altså ikke latt det stoppe meg! Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...