Gå til innhold

kresen baby??

Anbefalte innlegg

Skrevet

tulla vår er blitt 6mnd, og vi starta opp med å gi ho smaksporsjonar for 3 veker sidan. vi begynte med grøt, men ho spytta det berre ut att. veka etter moste eg opp nokre gulerøtter og gav ho, men det kjem berre ut att. eg blandar sjølvsagt i litt sviskemos eller fruktmos i grøten, men ho griner berre på nasa uansett, og viss ho ikkje spyttar det ut der og da, så lagrar ho det i kjaken, for så å spytte det ut seinare. har prøvd med smaksprsjonar av rein fruktmos, men blir berre grining på nasa av det og. hadde forventa å vere opp i ein porsjon grøt no etter 3 veker, men har vi en god dag, så svelger ho 2-3 skeier..... kor lang tid gjekk det med din baby, og er det nokon med same problem?? tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har akkurat begynt med mat. 5,5 mnd er hun. Men vi har begynt med barnestyrt mattilvenning. BLW. Det har funket helt supert, holder og smaker på all maten selv. Det blir ikke så mye spising i begynnelsen men det gjør at hun blir vant til ulike smaker og teksturer. Så får hun styre det selv. Og det gjør at mat blir veldig gradvis introdusert. Google litt om det og se om det kan være noe å teste ut. Hun har fått eple, agurk, gulrot, skive, banan, kylling og brokkoli bare på disse 4 dagene. Men svelger ikke noe særlig av det enda;)

Skrevet

Bortsett frå at mi ikkje spytta ut, men heller lot vere å opne munnen etter å ha smakt nokre skeier var det slik her også. Begynte med smaksporsjonar ved 4 mnd og ved 6,5 mnd hadde vi ikkje komt vidare i det heile. Då løsna det litt med kveldsgraut og ved 7mnd åt ho 1/2 porsjon om kvelden. Om dagen ei skei eller to av det ho vart tilbudt, av og til ein smoothiepose.

Då reduserte eg amminga til 3 gongar dagleg og i løpet av tre dagar åt ho 3x1/2 porsjon (graut, middag, graut) pluss ein smoothiepose. Etter ei veke åt ho fulle porsjonar.

Ho vart ganske enkelt mett av melk og såg ikkje nytta i å ete.

Skrevet

Her kom alt ut de første to ukene. Tror kanskje de må ha litt tid på seg til å lære at det er noe som skal finne veien innover i munnen og svelges. Trodde først ikke hun likte noe, for uansett hva jeg prøvde kom det ut som hos deg. Men plutselig etter ca 2 uker så løsnet det, og nå spiser hun alt hun får tilbudt! Gaper og momser og koser seg. Kan hende babyen din bare må "knekke koden" :)

Skrevet

Det er en helt annen teknikk å spise mat enn å drikke melk. Det at hun spytter ut betyr ikke at hun ikke liker det, men at hun ikke klarer å føre det bakover i munnen.

Her tok det vel et par uker før han skjønte teknikken. Søtpotetmos var en vinner ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...