Gå til innhold

snus i svangerskapet

Anbefalte innlegg

dette innlegget får vel mange reaksjoner, ilikhet med den tråden om røyking. men tenkte det kunne være intresant å høre meninger om snusing i svangerskapet? da tenker jeg ikke på general løs snus osv.. de uvitende tror gjerne jenter flest snuser løs snus. tenker mer på snus i form av bittesmåe porsjons pakkninger.. ikke at det spiller noen rolle egentlig... snus er jo snus..

et raskt søk på google får frem at det er gjort liten eller ingen forskning på dette området.. men at i sverige har de smått begynnt å se nærmere på dette. og det ser ut til at snus under graviditeten kan være like risikofyllt som røyking..

nå snuser jeg til vanlig. før svangerskapet snuste jeg en boks catch/skruf porsjon hver dag. for de som ikke vet så er en boks porsjonsnus ca halvparten så mange gram som en boks løs snus. men det var jo veldig mye. da jeg ble gravid begynnte prosjekt snus-stopp. jeg snuser nå onico(uten nikotin) og mocca snus. (den minste jente snusen) i snitt snuser jeg vel 5-6 mocca snuser om dagen. dette er lite, men fremdeles alt for mye i mine øyne. så planen er jo å slutte helt. og samarbeider med lege for å klare dette.

men om dere hadde sett en jente sa seg en snus og hun var gravid, hvilke tanker ville dere fått?

Anonym poster: 5288a8d5916d6d01ce855152009932e5

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144001742-snus-i-svangerskapet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snus er tobakk, tobakk er farlig! Jeg snuste før jeg ble gravid, men sluttet på dagen jeg testet positivt. Jeg har nulltoleranse for tobakk og alkohol i svangerskapet, fordi jeg vet at det KAN være farlig. Lykke til med snusslutt:)

Det er mange giftige stoffer i snus, som går over i blodbanen din og skader fosteret. Det trenger ikke være skader som er synlige ved fødsel, men som kan vise seg senere som konsentrasjonsvansker, uro, lærevansker, endrede gener som kan føre til feks kreft. At det er lite forskning på dette skyldes at det er vanskelig å lage etisk godkjente studier som ser på forskjeller mellom snusere og ikke-snusere, dessuten er det langtidsvirkningene som er interessante, og det tar nødvendigvis mye tid. At det ikke er gjort nok forskning til å konkludere betyr ikke at det ikke er skadelig! Jeg personlig forstår ikke at du vil ta sjansen, og er glad for at du har som mål å slutte helt.

Snus er en uting i svangerskapet. Og i livet generelt. Men jeg vil si det er en betydelig forskjell på å ta seg 5-6 poser mot en hel boks..

At snus skal være like farlig som røyk har jeg kanskje litt vanskelig for å tro på iom at man ikke inhalerer og at det er gjort lite forskning på det. Hvorfor ikke? Men det er greit å ikke ta sjansen og jeg håper du klarer å slutte! Snuste litt selv flere år før jeg ble gravid og jeg ser nå hvor raskt avhengigheten faktisk kicker inn..

Lykke til! Barnet i magen fortjener det beste!

Det er så sinnsykt ekkelt at jeg hadde nok fått noia enten du var gravid eller ikke, men om en venninne hadde snust eller røykt som gravid hadde jeg sagt nøyaktig hva jeg mente om det og bedt henne ta kontakt når hun tok til fornuften. Grøss. Noe så ubeskrivelig ekkelt!

Anonym poster: 478cfe49f7fc4736a8ec372d5c0d0584

Annonse

Jeg tenker, stakkars barn som blir født til en så egoistisk mor som ikke klarer og sette barnet først! Jeg sluttet på dagen da jeg testet positivt, jeg røykte. Jeg tenkte at barnet kommer lenge før min uvane..

Anonym poster: 96ae3176c99974edba3fb5e2e5d583f2

Siste anonym; okei frøken holier than thou. Fint for deg. Godt å få ristet av deg litt giftig grums eller? Til HI: stå på. Best å slutte, fint at du har trappet såpass ned. Vet selv at onico smaker dritt og at mocca i forhold til skruf/catch er som et piss i havet. Dette klarer du! Snus er et helvete å venne seg av med. Myye lettere å stumpe røyken :)

Siste anonym; okei frøken holier than thou. Fint for deg. Godt å få ristet av deg litt giftig grums eller? Til HI: stå på. Best å slutte, fint at du har trappet såpass ned. Vet selv at onico smaker dritt og at mocca i forhold til skruf/catch er som et piss i havet. Dette klarer du! Snus er et helvete å venne seg av med. Myye lettere å stumpe røyken :)

Hun spurte hva jeg tenker og jeg svarte hva jeg tenker. Har du et problem med det?

Spør man så må man forvente ulike svar da folk tenker ulikt..

Anonym poster: 96ae3176c99974edba3fb5e2e5d583f2

Annonse

hehe.. det er HI her.. regnet med det kom til å bli mange reaksjoner her.. men synes noen av dere er litt vel strenge... å kutte ut en vennide fordi hun ikke gjør noe riktig ifht til dine krav? hvis venninden din ikke kjører med gravid belte, kutter du da henne helt ut også? hva med å prøve å støtte henne slik at det blir lettere å kutte ut uvaner?

ja snus er en uvane, og jeg prøver så godt jeg kan å slutte.. hvis det da hjelper å ta en samtale eller to ekstra hos legen så er det patetisk? å søke hjelp er jo forferdelig.. ?? er det ikke bedre å være ærlig med legen, så de kan støtte og hjelpe?

til dere som kommer med positiv feedback.. tusen takk. ja følte meg egentlig ganske positiv til at jeg skal klare å slutte denne gangen.. men får jo veldig dårlig samvittighet når jeg leser dette.. man kanskje det er det som skal til..

morro å høre de ulike meningene til folk der ute, ser at de fleste er supergravide som klarer alt.. håper jeg en gang også kan bli et slikt super menneske som gjør alt riktig.. det må være deilig!

hehe.. det er HI her.. regnet med det kom til å bli mange reaksjoner her.. men synes noen av dere er litt vel strenge... å kutte ut en vennide fordi hun ikke gjør noe riktig ifht til dine krav? hvis venninden din ikke kjører med gravid belte, kutter du da henne helt ut også? hva med å prøve å støtte henne slik at det blir lettere å kutte ut uvaner?

ja snus er en uvane, og jeg prøver så godt jeg kan å slutte.. hvis det da hjelper å ta en samtale eller to ekstra hos legen så er det patetisk? å søke hjelp er jo forferdelig.. ?? er det ikke bedre å være ærlig med legen, så de kan støtte og hjelpe?

til dere som kommer med positiv feedback.. tusen takk. ja følte meg egentlig ganske positiv til at jeg skal klare å slutte denne gangen.. men får jo veldig dårlig samvittighet når jeg leser dette.. man kanskje det er det som skal til..

morro å høre de ulike meningene til folk der ute, ser at de fleste er supergravide som klarer alt.. håper jeg en gang også kan bli et slikt super menneske som gjør alt riktig.. det må være deilig!

Det kan knapt kalles å være hverken skinnhellig eller supergravid hvis man lar være å røyke, drikke og snuse i svangerskapet. Alvorlig talt. Det er ting du gjør helt frivillig selv om du vet det er skadelig for barnet ditt, hvordan kan du forvente sympati, da? Og ja, i dag trengte min datter en hastetime hos legen, men der var det fullt. Vi må dermed sitte og vente hos legevakten. Jeg synes at å skulle trenge samtaler og støtte hos lege for å slutte med røyk eller snus, det er uviktig og tar opp timer hos lege for folk som virkelig trenger det. Å ikke ha selvdisiplin nok til å slutte når du er gravid, er helt utrolig, synes jeg, det er noe man burde kunne klare selv. Jeg har selv sluttet å røyke etter 15 år damping, iallefall 20 om dagen de siste 10 årene jeg røykte(det var før røykeloven, så man kunne røyke hvor som helst, omtrent). Det var ikke lett, det skal jeg ærlig innrømme, men finn frem ryggraden din og gjør det! Istedet for å skulle forvente hjelp og støtte og puter under armene. Det er noen ting man faktisk bare må brette opp ermene og gjøre selv.

Anonym poster: 3ea8d06f236c354271bbb0f8ee5388c2

Men når du er vant til Skruf, så har jo mocca like mye "effekt" som Onico... Var i samme situasjon som deg, endte med at jeg kutta helt fordi Onico smaker dritt, og Mocca hadde null effekt, var ingen poeng i å snuse Mocca. Jeg vet at det er veldig vanskelig å slutte men man må liksom bare la vær å kjøpe snus da. Hvis du ikke kjøper det, så har du det heller ikke. Det var løsningen for min del.

jeg snuste en boks general om dagen og slutta på dagen da jeg ble gravid. Hvordan dere klarer å ikke sette babyen foran deres egne interesser er for meg ett mysterie. Barnet har ikke et valg. Det har du.

Anonym poster: 771f163e1e9e4a7a36c808124aad658b

Gjest Lykkeliggift_

Det er nikotinet som er verst for oksygentilførselen hos barnet. Snus inneholder mer nikotin per gram enn sigaretter (har jeg lest), så snus er nesten verre.

Signerer. I tillegg er søt snuslukt, snusgørr og gule tenner på damer svært lite sexy, sånn at jeg hadde sluttet hvis jeg ville virke attraktiv for mannen min, uansett gravid eller ikke.

Snus er verre, det fører til søvnapne eller noe sånt og babyen slutter ofte å puste. Kjenner en som snute i svangerskapet "påstod det ikke var farlig" ungen slutter ofte å puste og de må på sykehuset, ikke sikkert det er an sammenheng, men vill rikke tatt sjansen

Anonym poster: 635419bf46b712a36dc49104cbb54237

Jeg klarte å slutte å snuse og røyke i svangerskapet til tross for kjærlighetssorg! Og tvinge meg selv til å få i meg nok mat, selv om jeg ikke hadde noen matlyst. Ville bare røyke, snuse, drikke og sulte meg. MEN, hadde verdens beste motivasjon for å ikke gjøre det, og det har du også nå! Det klarer du! :) Og pengene du sparer kan du jo bruke på å kjøpe noe fint til deg selv eller den lille! Lykke til!

Anonym poster: 9349a28e22db52d70f5da598544d2948

Du sier du snuser onico innimellom, kutt Mocca og fortsett med onico en liten periode til du er snusfri. Onico er ikke farlig(Onico er en snusetterligning basert på plantefiber, blant annet maisfibre, havre og kakao. Onico+ inneholder i tillegg ginseng og guarana.

Anonym poster: cf7eb769cb1d5919e5894d15d67183a8

Det er nikotinet som er verst for oksygentilførselen hos barnet. Snus inneholder mer nikotin per gram enn sigaretter (har jeg lest), så snus er nesten verre.

Signerer. I tillegg er søt snuslukt, snusgørr og gule tenner på damer svært lite sexy, sånn at jeg hadde sluttet hvis jeg ville virke attraktiv for mannen min, uansett gravid eller ikke.

Så du mener det er sexy på menn?

Anonym poster: 26269936ecb6e3b9c101110a8abe8d9d

Gjest Lykkeliggift_

Så du mener det er sexy på menn?

Anonym poster: 26269936ecb6e3b9c101110a8abe8d9d

Nei. Derfor har jeg mann som ikke snuser. Synes det ser ufyselig på begge kjønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...