Gå til innhold

Noen som jobber i barnevern eller har greie på ungdommsinstitusjoner!!! SE HIT

Anbefalte innlegg

Takk for oppmerksomheten:)

Jeg fikk akuttplassert min sønn for et par uker siden. Dagen etter vedtok barnevernstjenesten ett år med tvang. Gutten er 17 1/2 år.

Han er en stakkars sjel som har vært borti litt av hvert(dvs hasj og noe kriminalitet) Men er langt fra noen versting.

Han har utagert mye hjemme ved grensesetting, og dette har blitt verre, iom jeg har 3 små barn. Dette var også situasjonen da jeg ringte barnevernsvakta.

Han ble kjørt til et sted 4 timer unna. Fikk beskjed om at han skulle få være der til over jul, men ble plutselig flyttet på i går. Pga denne siste er en statlig institusjon, og de vil bruke sine egne plasser.

Dette siste stedet er en akuttinstitusjon. Han ble tatt fra pc, tlf, låste dører er det der. Ingen muliget for å dra ut uten ansatte. De må tenne på røyken for han. Vi fikk ikke lov til å se på rommet hans(pga taushetsplikten)

Ingen anledning til å være hjemme uten følge. Vi må sitte på et kaldt besøkelsesrom hvis vi skal besøke han. Verre enn i fengsel!!!

Jeg og pappaen har hver vår advokat. Noen som kan si noe om hva de synes?? Noen som vet om det tar lang tid før saken kommer opp i fylkesnemda???

Vi er sjokkerte, verre enn i fengsel.

I tillegg står det masse feil i vedtaket, men det tar jeg med advokaten min.

Kan legge til at siden han ble plassert har han blitt tilbudt narkotika 2 ganger. Nå bor han sammen med en gammel kompis som ruser seg, en han har jobbet for å komme unna....

Juliea, ser du dette så skulle jeg svart deg også, har bare ikke hatt tid....men her har du en oppdatering:))

Hipp hurra for barnevernet

Anonym poster: 0c7980356cd79c9b8203004482b955dc

Fortsetter under...

Har de ikke andre plasser bruker de vel det de har tilgjengelig og skal de finne et mer egnet sted der man skal være over tid tar det ofte ganske lang tid. Ellers er vel livet på institusjon ikke en dans på roser. Ofte de med rusproblemer som havner der og ofte trekker de med seg de andre. For mange er dette en dårlig skole fordi de omgås "verstinger" og lærer av dem.

Anonym poster: ac7ab930eef4f90ad0a3f0cc69468a75

Jo, jeg gikk med på en akuttplassering på en betingelse: At det skulle være til beste for barnet, og at han skal få behandling. Og det var behandlingen sin, det!

Når du har en ungdom som er så på vei ut på skråplanet, er det tøffe tak som gjelder. Alternativet er at han blir fengslet for de straffbare forholdene i et fengsel, og der er det enda strengere forhold.

Det er ofte ventetid på nemdsakene, så det kan ta noen måneder.

Når det gjelder behandling, skjer dette i liten grad i akuttinstitusjonene, og det er strenge regler og grenser, både for å sikre beboerne og de ansatte. Derav inndragelsen av lighter.

Etterhvert vil han nok få plass på et mer egnet sted, hvor han vil få større personlig frihet.

Anonym poster: f266a192b39b206a156fb60b8817d6b4

Gjest UndrendeUllteppe

Jeg tror ikke det er lovlig å legge noen inn på tvang for et helt år om gangen. Dette må dere sjekke.

Skjønner at dette er en forferdelig vanskelig og sår situasjon, spesielt nå som det ble som det ble. Det høres ikke bra ut for ham heller. Gå tungt inn med advokat og finn ut hva dere kan gjøre så fort som mulig!

Klem!

Jeg tror ikke det er lovlig å legge noen inn på tvang for et helt år om gangen. Dette må dere sjekke.

Ungdom med alvorlige adferdsvansker kan tilbakeholdes i opptil ett år i egnet institusjon.

Barnevernloven §4-24

Annonse

Ja både jeg og pappaen har hver vår advokat, og gutten en. Jeg ser absolutt problemene, men kjenner også gutten ut og inn og dette kan gjøre vondt verre for han.

Ekstra ille er det at det er jul, og han ble forespeilet juleaften hjemme mulig med overnatting, samt være med familien på juleferie i to dager i romjula(til familie).

Dette blit brått snudd på. Og han trenger at det han blir lovet blir holdt. Og forutsigbarhet.

Vet ikke om det er så mye verre i fengsel, der har de ansatte netttilgang ihvertfall begrensede perioder.

Gjest UndrendeUllteppe

Ungdom med alvorlige adferdsvansker kan tilbakeholdes i opptil ett år i egnet institusjon.

Barnevernloven §4-24

Ja, men er det lovlig å fatte vedtaket for et helt år i slengen? Tror det skal vurderes underveis?

Bare en ting å si: Du gjorde en feil da du ringte barnevernsvakten. Ville ha vært en bedre løsning å leie en leilighet til sønnen deres. Finito.

Anonym poster: b8d5cfe32a9422f6af5a61705e455d42

Gjest jule-Juliea

Skjønte det var deg med engang huff så jævelog!

Sånne institusjoner har dessverre dårlig rykte og barna på slike steder blir ofte preget mer i en negativ retning når de komme eit igen. De blir jo behandlet som om de er verdens største avvikere son er direkte uvelkommene i samfunnet! Godt dere har advokat.

Hva er begrunnelsen for akutt flytt til lukket isolering?

Jeg har hørt det skal være mye som skal til for å komme dit. Jeg slapp det og je var rimelig ute en periode altså!

Stakkars får så vond av dere nå, forstår h or utrolig alene sønnen deres må føle seg nå.

Send han et brev. Det har han lov til å motta.

Jeg syntes det er veldig trist bv har plassert han et slikt sted, spesielt mtp at han prøver å komme seg ut og vekk fra denne "vennen" han nå blir tvunget å omgås :(

Skjønner du har mye å tenke på å at å oppdatere meg ikke er øverst på agendaen.

Men som sagt bare pm om det er noe. Jeg har brukte en advokat som har såesialisert seg innen bv. Er ikke hjemme nå. Men kan pm navnet hans til deg i morgen.

Jeg krysser alt jeg har for dere!

Jeg jobbet på en privat barnevernsinstitusjon for noen år siden, de som ikke brukte narkotika da de kom. Ble raskt erfarne rusmisbrukere. Vi hadde kun lov til å bruke tvang hvis de prøvde å skade oss, andre beboere eller seg selv. Den eneste straffen vi kunne gi dem var og nekte å kjøre dem når de hadde ruset seg, men de kunne fritt bare gå sin vei selv. Noen ganger hadde vi fotfølging, altså at vi kjørte etter dem eller gikk etter dem for å se hvor de gikk.

Du skal være glad han har kommet et sted med så mange regler, kanskje han da forstår grenser og ser hvor godt han hadde det hjemme.

Vi hadde ingenting å "true med", kunne ikke ta fra dem yelefon eller PC. Så de ga jo faen i hva vi sa.

Uansett lykke til

Anonym poster: e723b7d40a804a23fdd72dfe3f6f139e

Annonse

Gjest jule-Juliea

Bare en ting å si: Du gjorde en feil da du ringte barnevernsvakten. Ville ha vært en bedre løsning å leie en leilighet til sønnen deres. Finito.

Anonym poster: b8d5cfe32a9422f6af5a61705e455d42

Skjerp deg! De søkte hjelp! Å bare flytte sønnen ut av hjemmet i en leilighet helt uten tilsyn er neppe særlig ansvarlig for en sønn som allerede er litt ute å kjøre g røyker hasj som hi skriver. Det er. Vel selvsagt målet på langsomt, men først etter god hjelp til sønnen!

Ikle spark noen som ligger nede!

Det er dessverre sånn at det florerer med narkotika på slike steder. De som ikke har erfaring med stoff når de kommer inn, har god erfaring når de kommer ut. De som har noe erfaring når de kommer inn, de er superbrukere når de kommer ut....

Anonym poster: 998ddd3a42ffff45ded72ea0b2a0a185

Takk for mange svar!!

Dette er en akuttinstitusjon, han skal videre men kanskje det tar 4 mnd. Vi skal jobbe for at han slipper ut fort.

Grunnen til at han flyttet va at den andre institusjonen var privat og bufetat ønsker å bruke sine egne plasser. Så det står på penger.....

Juliea setter pris på det, men jeg har allerede en advokat på saken. Aner ikke om hun er bra da så hadde vært fint å få navnet egentlig....Takk for alle støttende ord..:)

Send meg en PM her inne, og du skal få mitt telefonnummer. Eller helst at jeg får ditt, for det er ofte lettere at jeg ringer, enn at du som sitter midt i det tar kontakt. Jeg har vært gjennom mer enn hele smørja, og det er faktisk noe DU også trenger å prate om.

Jeg vet mye om dette fra foreldres ståsted. Og jeg vil ALDRI røpe ditt nick her inne, for jeg vet også hvordan det føles som forelder med slike problemer.

Ta steget, og gi meg det jeg trenger for å kontakte deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...