*Miss Flua* Skrevet 18. desember 2012 #1 Skrevet 18. desember 2012 Noen med erfaringer? Mini (12 mnd) har spist middag med melk i, det har gått helt fint. Men nå har vi introdusert ren melk i flaske (bare litt i mme flaske), og har noen dager hatt diaré. Han har ikke virket plaget på andre måter. Kan det være eneste symptom? Og er det vanlig at man kan spise mat med melk, men ikke drikke det? Skal prøve en ukes tid med soya melk for å se om det hjelper på magen. For så prøve vanlig melk igjen for å se om diareen kommer tilbake.. Håper det viser seg å ikke være noe..
Håpefull77 Skrevet 19. desember 2012 #2 Skrevet 19. desember 2012 Du bør ikke bruke soyamelk over lengere til til små barn. Da det er noen hormonlignende stoffer i det. Jeg har ingen erfaring med melke intoleranse. Håper for deres del at det er noe som må gå seg til
*Miss Flua* Skrevet 19. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 19. desember 2012 Takk for tips, var ikke klar over det med soyamelk! Ringte helsestasjonen og de anbefalte å prøve laktoseredusert melk, så da prøver vi det om vi finner ut at han ikke tåler melk
Håpefull77 Skrevet 19. desember 2012 #4 Skrevet 19. desember 2012 Men om laktose redusert melk har melkeproteiner. Så er det protein det reageres på så vil du få reaksjon med den melken også. Laktose intoleranse kan ses på blodprøve. Så blir barnet ditt bedre bør du følge opp med legebesøk for veiledning.
*Miss Flua* Skrevet 19. desember 2012 Forfatter #5 Skrevet 19. desember 2012 De anbefalte det fordi han kan spise mat med melk. Bare ren melk han reagerer på. Men ja, kan jo høre med legekontoret også!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. desember 2012 #6 Skrevet 19. desember 2012 Bare husk at det er høysesong for diare/ oppkast/ omgangssyke nå, så det kan rett og slett bare være pga et lite magevirus også!
*Miss Flua* Skrevet 22. desember 2012 Forfatter #7 Skrevet 22. desember 2012 Bare husk at det er høysesong for diare/ oppkast/ omgangssyke nå, så det kan rett og slett bare være pga et lite magevirus også! Ja nå kan det virke som det bare er et virus! For han er fortsatt dårlig i magen, og nå må det vel være en uke siden han fikk melk. Kan da umulig reagere på det så lenge
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 22. desember 2012 #8 Skrevet 22. desember 2012 Melkeprotein finnes lenge i kroppen etter min erfaring, eller i alle fall skadene de gjør om man ikke tåler det. Jeg har to barn med melkeproteinallergi og de har helt ulike symptomer. Minste har diaré, utslett og magesmerter. Eldste har magesmerter og obstipasjon. De tåler laktose. Soyaprodukter skal brukes lite fordi at man kan bli allergisk for soya i tillegg og det er mye mer pes enn å unngå melk! Bruk melkefritt smør, rene råvarer, bruk havre-, eller rismelk. Havremelk er mest næringsrik. Vi har lånt bøker om emnet på biblioteket, det anbefales da erfaringen rundt omkring hos helsestasjon og fastlege kan være litt ymse... Feks synes ikke denne allergien på blodårøvesjekken, men med melkefri kost så er de helt fine:)
*Miss Flua* Skrevet 22. desember 2012 Forfatter #9 Skrevet 22. desember 2012 Melkeprotein finnes lenge i kroppen etter min erfaring, eller i alle fall skadene de gjør om man ikke tåler det. Jeg har to barn med melkeproteinallergi og de har helt ulike symptomer. Minste har diaré, utslett og magesmerter. Eldste har magesmerter og obstipasjon. De tåler laktose. Soyaprodukter skal brukes lite fordi at man kan bli allergisk for soya i tillegg og det er mye mer pes enn å unngå melk! Bruk melkefritt smør, rene råvarer, bruk havre-, eller rismelk. Havremelk er mest næringsrik. Vi har lånt bøker om emnet på biblioteket, det anbefales da erfaringen rundt omkring hos helsestasjon og fastlege kan være litt ymse... Feks synes ikke denne allergien på blodårøvesjekken, men med melkefri kost så er de helt fine:) Takk for svar! da får vi bare vente til han blir bedre igjen, og prøve oss litt frem derfra
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 22. desember 2012 #10 Skrevet 22. desember 2012 Ser av svaret mitt at det kan tydes som at melkeproteinallergi ikke synes på blodprøve. Det er ikke sant, det gjør det. Men på mange spesielt under skolealder kan det likegjerne ikke synes.
Liaes Skrevet 23. desember 2012 #11 Skrevet 23. desember 2012 Vår gutt er laktoseintolerant. Symptomene hans er astmatisk, luftsmerter, sure oppstøt og løs i mange som lukter veeeldig surt. Samme symptomene har min søster, min mann og min niese (minus det og være astmatisk, det er visst ikke så ofte det er ett symptom). Gutten vår begynte ikke og reagere på laktose før ett par uker etter jeg sluttet og amme. Så han startet og reagere rundt 15 mnd alder, da hadde han fått vanlig melk noen mnd allerede uten noen form for reaksjoner. Men han hadde da astma/overømfintlige lunger. Noe som kun viste seg og være symptomer på laktoseintoleranten hans.. hos vår sønn og niesa vår har det ikke gitt utslag på blodprøver. Om gutten din er laktoseintolerant vil du merke bedring på 10-12 timer! men husk at slikt som vanlig bordsmør er det masse laktose i, så bruk melkefritt smør ect om du skal teste. de kan fint spise hvitost, smøreoster og slikt, da det inneholder lite laktose, men prim, brunost, leverpostei (god og mager er uten melk) og slikt er veldig fy fy..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå