Cinnamon4 Skrevet 18. desember 2012 #1 Skrevet 18. desember 2012 Har en hannkatt, født i april, kastrert for 1 måned siden, er bare inne ennå pga mange kuldegrader ute. Han har ikke pels til å begynne tilvenning ennå, fryser ute. Dog, vår mellomste sønn på 8 år har blitt ufrivillig punchingball for katten. ER det noen som blir klort eller bitt så er det som regel han. Og det kan skje når katten har raptus og gutten sitter og ser tv - katten kaster seg på et bein eller en arm og angriper. Siste par dagene har gutten vært utstyrt med spruteflaske, det har funket på dagtid, men nå ikveld var det hurramegrundt i senga. Katten hopper opp og klorer, biter beina til sønn (gjennom dyna) i full raptus. Gutten min prøvde lenge å sprute ham unna, men det funket ikke. Jeg gikk inn og tok tak i en katt som var vill i blikket, typisk raptus, og skulle kaste ham ut. Endte med at jeg sitter med oppklort nese og kinn. Jeg hører på samboer som er vant til katt, hører at han bare er leken og fjortis med masse energi - at det vil gå over når han blir eldre. Spørsmålet mitt er; hvor mye eldre? Vil dette hjelpe når han begynner å være ute mer? Hvorfor plukker han seg ut 1 av barna? Stakkars midi har begynt å bli redd ham, det er IKKE bra, ikke noe særlig å ikke være trygg hjemme. Katten er søt og alt det der, har stor respekt for meg tydeligvis for jeg kan bare si NEI hardt så stikker han Hjelp!
Fomle84 Skrevet 18. desember 2012 #2 Skrevet 18. desember 2012 Har ikke noen svar. Men det var en slik katt som gjorde at jeg fikk katte skrekk... Søskenbarnet mitt sin... Heldigvis for meg så forsvant han og jeg turte endelig komme på besøk igjen. Bare hoppte opp på meg og bet og blotte, var livredd.
Cinnamon4 Skrevet 18. desember 2012 Forfatter #4 Skrevet 18. desember 2012 Er jo kattemennesker her inne, se hit!!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2012 #5 Skrevet 18. desember 2012 I følge min dyrlege så ser man full effekt av kastrering etter ca. 6 uker. Men han er jo mest sannsynlig et lite troll siden han er kattunge enda. Ikke bruk hender til å leke med han og ikke overbruk spruteflasken. Det du kan gjøre er å ta tak i nakkeskinnet og holde han (varsomt) ned til bakken. Dette er hva kattemor gjør om ungene viser uønsket adferd. Anonym poster: 8fbca56c9ca1f2354c081564316e13c5
Cinnamon4 Skrevet 18. desember 2012 Forfatter #6 Skrevet 18. desember 2012 I følge min dyrlege så ser man full effekt av kastrering etter ca. 6 uker. Men han er jo mest sannsynlig et lite troll siden han er kattunge enda. Ikke bruk hender til å leke med han og ikke overbruk spruteflasken. Det du kan gjøre er å ta tak i nakkeskinnet og holde han (varsomt) ned til bakken. Dette er hva kattemor gjør om ungene viser uønsket adferd. Anonym poster: 8fbca56c9ca1f2354c081564316e13c5 Nakkeskkinnet tok jeg ham i istad, da endte jeg opp med en katt som vred seg i hånda mi og klarte smelle til meg i ansiktet med klørne. Blod fra nesa og kinnet. Skal man ta etter nakkeskinnet når han er i det humøret så vrir han seg lynkjapt og klorer/biter etter oss. Da kan det ikke bli veldig varsomt.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2012 #7 Skrevet 18. desember 2012 I følge min dyrlege så ser man full effekt av kastrering etter ca. 6 uker. Men han er jo mest sannsynlig et lite troll siden han er kattunge enda. Ikke bruk hender til å leke med han og ikke overbruk spruteflasken. Det du kan gjøre er å ta tak i nakkeskinnet og holde han (varsomt) ned til bakken. Dette er hva kattemor gjør om ungene viser uønsket adferd. Anonym poster: 8fbca56c9ca1f2354c081564316e13c5 Nakkeskkinnet tok jeg ham i istad, da endte jeg opp med en katt som vred seg i hånda mi og klarte smelle til meg i ansiktet med klørne. Blod fra nesa og kinnet. Skal man ta etter nakkeskinnet når han er i det humøret så vrir han seg lynkjapt og klorer/biter etter oss. Da kan det ikke bli veldig varsomt. Da holder du ikke hardt nok/ikke riktig. Det er et punkt du skal treffe som gjør at katten blir litt slappere, katter gjør dette automatisk fordi det er det moren gjør når hun bærer kattungene. Eventuelt kan du holde i nakkeskinn og bak på rumpa, hold til han blir rolig, viktig å ikke slippe taket mens han kjemper tilbake. Det jeg mener med varsomt er å ikke presse katten ned i gulvet. Men må spørre om dere leker nok med katten? Om dere har snorer og slikt, så katten kan slite seg ut? Jeg har også brukt Feliway defuser med god effekt for å roe ned katter. Igjen, vil anbefale deg å ikke bruke spruteflaske. De kattene jeg har vært borti som har hatt det som straff har vært de mest aggressive jeg har vært borti. Hva skjer når sønnen din gir et utrop når katten angriper? Anonym poster: 8fbca56c9ca1f2354c081564316e13c5
megmegmeg Skrevet 18. desember 2012 #8 Skrevet 18. desember 2012 Det høres ut som at pusen kjeder seg. Prøv å "slit" han ut med å leke mye med han og se om det roer seg. Håper at det ordner seg!
Cinnamon4 Skrevet 18. desember 2012 Forfatter #9 Skrevet 18. desember 2012 Takk for svar. Når sønn skriker til når han blir "angrepet" så stikker katten for så å returnere i fullt monn. Vi har hatt leker hengende fra taket her i alle rom, i stua flere og på kjøkken. Disse var spennende i starten bare. Vet nok at han kjeder seg, han ville nok vært ute og sett den store verden (er jo 8 mnd), men jeg klarer ikke når det er så kaldt ute, er redd han skal ta esg en tur og bli borte, fryse etc. Er jo så mange katter som blir borte nå! Han er flink til å leke med leker også, finner ham stadig oppi en eske, med en lekemus eller noe blomsterblad etc som han "dreper" Men, noen ganger tipper det for ham og han går løs på sønn. Sønn sliter med adhd og er ikke så massiv følelsesmessig i seg selv, så det er så synd at han er mobbeofferet!!!! Tør ikke ta fra ham spruteflaska, hva skal han ha som beskyttelse/trygghet da...? Da må jeg sitte ved siden av daglig, hele tiden, for å passe på...
megmegmeg Skrevet 19. desember 2012 #10 Skrevet 19. desember 2012 har du snakket med veterinær om dette? er godt mulig at veterinæren kan gi deg noen gode råd for hva du kan gjøre. skader ikke å spørre veterinæren iallefall:)
Cinnamon4 Skrevet 19. desember 2012 Forfatter #11 Skrevet 19. desember 2012 Etter årevis med hund VET jeg at veterinærer kan like mye eller mindre om adferd og oppdragelse av husdyr enn mann i gata. Derfor jeg spør her inne, hvor det er folk som har hatt katt og har levd med katt. Får mange varianter av tolkninger også, det gjør ting enklere å finne ut hva jeg vil gjøre. Akkurat nå er han i hjørnet sitt her igjen, men nå er ungene på skole og bhg og hunden får gjennomgå. Hunden er dog så naiv og dum at han syns det er moro, haha. Etterlyser fremdeles gode råd, vannflaska er fremdeles våpen for midisønn.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 19. desember 2012 #12 Skrevet 19. desember 2012 (endret) Absolutt ikke løft katten etter nakkeskinnet, det er vondt. Men å holde han nede er greit. Og når du løfter, så ALLTID sørg for å fiksere forlabbene. Et godt tak under rumpa med balladene fiksert mellom fingrene og et tak fra baksiden av forlabbene og framover mens du fikserer labbene mellom fingrene. Vanskelig å forklare, men da har du et godt tak for å ikke bli klort. Er jo åtte mnd, og kastrert så bør jo begynne å roe seg ned. Prøv å ikke oppmuntre han til lek en stund. La han være i fred når han sover og bruk en katteleke dersom han oppsøker deg for lek. Og lær ungene det samme. Her fungerer hårstrikk-skyting som rene treningsøkten for katten. Litt lurvete strikk som vi skyter avgårde og hun henter og kommer tilbake. Leker litt 'katt og mus' med strikket også. Det går seg nok til, men mulig katten er vant til at åtteåringen herjer med han ellers, og tror han kan bestemme når dette skal skje Og vannflaska er smart, men synes heller den skal brukes til feks når han hopper på bord og benker enn et instinkt som ligger i katten - jakt og lek. Endret 19. desember 2012 av Nissemor med tre små♡
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2012 #13 Skrevet 19. desember 2012 jeg tror det blir bedre når katten får begynt å være ute, da får katten vært i mye mer aktivitet og den får slitt seg ut, så når den da kommer inn vil den helst ha det rolig rundt seg å kose. Slik er det hverfall med min mors katt. Han var også slik at han kunne plutseli angripe noen, men når den fikk være nok ute ble det bedre. Men det er nok også viktig å si godt ifra når katten angriper, mors katt reagerte kun på henne, så hun måtte heve stemmen skikkelig å trampe i gulve, så forstod katten at dette har jeg ikke lov til.. Så mitt tips er, begynn så fort som mulig å tilvenn katten til å være ute, og vær så autoritær som bare mulig, katten må forstå at det er du som er sjefen. Lykke til! Anonym poster: 8c348149c1db383e47bf6777e6a07a89
Rediken Skrevet 19. desember 2012 #14 Skrevet 19. desember 2012 Katten vår roet seg ikke ned før den fikk være ute, nå er den snart 1 år og den blir forsatt spinnvill viss den er for lenge inne. Vi bruker å snakke strengt til den og sleppe den ut viss den gjør noe ulovlig..
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2012 #15 Skrevet 19. desember 2012 Etter årevis med hund VET jeg at veterinærer kan like mye eller mindre om adferd og oppdragelse av husdyr enn mann i gata. Derfor jeg spør her inne, hvor det er folk som har hatt katt og har levd med katt. Får mange varianter av tolkninger også, det gjør ting enklere å finne ut hva jeg vil gjøre. Akkurat nå er han i hjørnet sitt her igjen, men nå er ungene på skole og bhg og hunden får gjennomgå. Hunden er dog så naiv og dum at han syns det er moro, haha. Etterlyser fremdeles gode råd, vannflaska er fremdeles våpen for midisønn. Da har du vært hos feil veterinær... Hos min dyrlege ble katten min behandlet for angst, så det finnes gode dyrleger der ute som forstår at et dyr ikke bare er et dyr... Vil også si at om du skal leke med katten med snorer og strikk, så vær sikker på at den ikke spiser det, det kan ende med døden eller en saftig dyrlegeregning. Jeg ser du etterlyse gode råd, men jeg vil tro at masse aktivitet og tydelig grensesetting (Holde ned med nakkeskinnet) Noen mener at å frese (!) til katten og gå vekk kan også hjelpe, men for å være ærlig så har jeg ikke prøvd det. Hadde jeg vært deg hadde jeg lært katten å gå i sele, slik at han kan få en gradvis tilvenning til det å være ute, da kan du også trygt ha han ute nå. Anonym poster: 8fbca56c9ca1f2354c081564316e13c5
Cinnamon4 Skrevet 19. desember 2012 Forfatter #16 Skrevet 19. desember 2012 Ja, tiltak må til. Nå oppdaget jeg etter rundvask og ommøblering at han har klort store riper i en gammel spisestue jeg har arvet. Dette er ikke moro, slik skal det ikke være å ha katt. Vurderer King Size hundebur om nattan nå altså, eller badet. I natt har han vært spinnvill her, jeg har vært oppe et par ganger i natt og hver gang har tepper, tomflasker, minis leker ligget strødd utover og katten vill i blikket. Ja, sele er han vant til, var ute litt i sommer med den. Det å presse ham ned og holde fast er uaktuelt. Han biter. Er vel bare eldstesønn og sambo som vil gjøre dette. Argh, gleder meg til han kan være ute alene!!!!! PS. 8-åringen har aldri lekt med ham, for denne adferden har vært mer eller mindre tilstede siden vi fikk ham da han var 13 uker. Omplassert, han ble fjernet fra kullet da han var 6 uker og bodd sammen med ei ung jente og hennes aldrende hokatt som ikke hadde mye tålmodighet med tassen. Lurer på om han har mistet noe lærdom på de ukene, 6 uker og fjernes fra mor er jo 6 uker for tidlig!
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2012 #17 Skrevet 19. desember 2012 Ja, tiltak må til. Nå oppdaget jeg etter rundvask og ommøblering at han har klort store riper i en gammel spisestue jeg har arvet. Dette er ikke moro, slik skal det ikke være å ha katt. Vurderer King Size hundebur om nattan nå altså, eller badet. I natt har han vært spinnvill her, jeg har vært oppe et par ganger i natt og hver gang har tepper, tomflasker, minis leker ligget strødd utover og katten vill i blikket. Ja, sele er han vant til, var ute litt i sommer med den. Det å presse ham ned og holde fast er uaktuelt. Han biter. Er vel bare eldstesønn og sambo som vil gjøre dette. Argh, gleder meg til han kan være ute alene!!!!! PS. 8-åringen har aldri lekt med ham, for denne adferden har vært mer eller mindre tilstede siden vi fikk ham da han var 13 uker. Omplassert, han ble fjernet fra kullet da han var 6 uker og bodd sammen med ei ung jente og hennes aldrende hokatt som ikke hadde mye tålmodighet med tassen. Lurer på om han har mistet noe lærdom på de ukene, 6 uker og fjernes fra mor er jo 6 uker for tidlig! Jeg har et eget rom for katten min, siden hun har litt nervøs mage. Ville anbefalt deg å gjøre det samme, et bur kan bare gjøre han mer nervøs og aggressiv. Du har rett at det ikke skal være slik, og det er nok som du sier selv det faktum at han ble tatt for tidlig fra mor. Da har han ikke lært det han skulle lære, og da enda viktigere at dere lærer det til han, med disiplin, ikke straff. Blir han holdt nede forstår han at det er en straff, en spruteflaske vil som sagt mest sannsynlig bare gjøre katten enda mer vill og gal. En Feliway defuser er litt dyr, men den roer katten ned, og varer omtrent en måned om du har den i 24 timer i døgnet. Den skiller ut en duft som gjør katter rolige. Har dere egen seng/kloreplass til katten? Og hvor i landet bor du? (Tenkte på min egen dyrlege som har stor kompetanse) Anonym poster: 8fbca56c9ca1f2354c081564316e13c5
Cinnamon4 Skrevet 19. desember 2012 Forfatter #18 Skrevet 19. desember 2012 Han har klorebrett på veggen og en slik klorepyramide stående i stua - ingen av delene er velbrukt. Han hvesser klørne på tepper eller møbler. Han blir satt i katteburet sitt når det kreves (dører åpne ut, maling, når midi skal sove) og han legger seg og sovner der. Når vi åpner døra for at han kan komme ut kommer han slett ikke alltid ut med en gang, han velter ut av døråpningen og sover videre - han liker buret sitt. Ellers har han to stuevinduer som han får ligge i og sover der, titter ut av vinduene, følger med. Disse har han valgt selv. De gangene han sover om nattan sover han på taket på reiseburet til hunden (hunden ligger inni med åpen dør) og jeg har lagt et par babydyner oppå så det er mykt og godt. Ellers velger han harde soveplasser (vinduskarm). Nå har jeg og sambo vært ute med ham. Prøvde først å få på ham selen, men fullstendig kaos. Klorte, bet og var en orm. Vi lot ham derfor rett og slett gå løs ut sammen med oss i hagen. Hagen er inngjerdet, er smutthull for en katt, men han holdt seg inne. Raste rundt i hagen, under verandaen og smakte på frossent gress og frossen gressløk. Storkoste seg. Kom nrå jeg ropte, hadde med en skål med tørrfor som han snuste på, men hadde ikke tid til å spise. Var vel ute 20 minutter og ved lokking gikk han greit inn døra med osss igjen. Nå raser han rundt inne her. Var fristende å la ham være ute alene, la det stå til... Han kom når vi ropte og fikk muligheten til maten både i hagen, på trappa og utenfor døra. Hvor mange slike runder må vi ta før han skjønner at han skal inn igjen i dette huset?
Cinnamon4 Skrevet 19. desember 2012 Forfatter #19 Skrevet 19. desember 2012 En stk fornøyd katt virker det som - enn så lenge.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2012 #20 Skrevet 19. desember 2012 Han har klorebrett på veggen og en slik klorepyramide stående i stua - ingen av delene er velbrukt. Han hvesser klørne på tepper eller møbler. Han blir satt i katteburet sitt når det kreves (dører åpne ut, maling, når midi skal sove) og han legger seg og sovner der. Når vi åpner døra for at han kan komme ut kommer han slett ikke alltid ut med en gang, han velter ut av døråpningen og sover videre - han liker buret sitt. Ellers har han to stuevinduer som han får ligge i og sover der, titter ut av vinduene, følger med. Disse har han valgt selv. De gangene han sover om nattan sover han på taket på reiseburet til hunden (hunden ligger inni med åpen dør) og jeg har lagt et par babydyner oppå så det er mykt og godt. Ellers velger han harde soveplasser (vinduskarm). Nå har jeg og sambo vært ute med ham. Prøvde først å få på ham selen, men fullstendig kaos. Klorte, bet og var en orm. Vi lot ham derfor rett og slett gå løs ut sammen med oss i hagen. Hagen er inngjerdet, er smutthull for en katt, men han holdt seg inne. Raste rundt i hagen, under verandaen og smakte på frossent gress og frossen gressløk. Storkoste seg. Kom nrå jeg ropte, hadde med en skål med tørrfor som han snuste på, men hadde ikke tid til å spise. Var vel ute 20 minutter og ved lokking gikk han greit inn døra med osss igjen. Nå raser han rundt inne her. Var fristende å la ham være ute alene, la det stå til... Han kom når vi ropte og fikk muligheten til maten både i hagen, på trappa og utenfor døra. Hvor mange slike runder må vi ta før han skjønner at han skal inn igjen i dette huset? Knurrer eller freser den? For om den gjør det er den aggressiv. Den høres jo mest bare leken ut, og det er jo noe kattunger er, dessverre... Da er det bare om å gjøre å leke masse, og stenge den inne på nettene. Ikke bruk hendene til å leke med han. Men jeg mener det når jeg sier at det beste er å bruke nakkeskinnet, siden det er slik mødre vil si ifra katteverdenen. Det finnes også teip du kan bruke på utsatte steder så han vil lære seg at det ikke er greit å klore der. Du kan jo ringe 480 23 333 og spørre etter dyrlege Johanne Teige Bøe. Hun reddet livet til min katt. Dette er i Telemark, men de kan kanskje uansett gi deg råd? Nydelig katt forresten Anonym poster: 8fbca56c9ca1f2354c081564316e13c5
Cinnamon4 Skrevet 19. desember 2012 Forfatter #21 Skrevet 19. desember 2012 Ja, han er vakker Litt lang pels også, fluffy og fin Han skal ut igjen i morgen, hvor lenge tror du vi må være ute med ham før vi går fra ham? Han har vært løs ute 2 ganger, inkl idag. Det blir badet i natt. Der liker han seg og det er enklere å fjerne ting. Så får vi håpe han snart kan være ute mer skikkelig på dagtid og få det "ut" ute.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2012 #22 Skrevet 19. desember 2012 Ja, han er vakker Litt lang pels også, fluffy og fin Han skal ut igjen i morgen, hvor lenge tror du vi må være ute med ham før vi går fra ham? Han har vært løs ute 2 ganger, inkl idag. Det blir badet i natt. Der liker han seg og det er enklere å fjerne ting. Så får vi håpe han snart kan være ute mer skikkelig på dagtid og få det "ut" ute. Ja, virkelig nydelig Men ser at han er en liten ramp Kan dere kattesikre området? For det er jo slik at kattunger ikke har så god retningssans og rømmer han kan han dessverre være borte for godt. Jeg hadde min i sele på løpestreng i hagen, og det fungerte fint, men skjønner at det er vanskelig med din... Hehe. Anonym poster: 8fbca56c9ca1f2354c081564316e13c5
Cinnamon4 Skrevet 19. desember 2012 Forfatter #23 Skrevet 19. desember 2012 Ja, han er vakker Litt lang pels også, fluffy og fin Han skal ut igjen i morgen, hvor lenge tror du vi må være ute med ham før vi går fra ham? Han har vært løs ute 2 ganger, inkl idag. Det blir badet i natt. Der liker han seg og det er enklere å fjerne ting. Så får vi håpe han snart kan være ute mer skikkelig på dagtid og få det "ut" ute. Ja, virkelig nydelig Men ser at han er en liten ramp Kan dere kattesikre området? For det er jo slik at kattunger ikke har så god retningssans og rømmer han kan han dessverre være borte for godt. Jeg hadde min i sele på løpestreng i hagen, og det fungerte fint, men skjønner at det er vanskelig med din... Hehe. Anonym poster: 8fbca56c9ca1f2354c081564316e13c5 Hvordan kattesikrer man???
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2012 #24 Skrevet 19. desember 2012 Frustrert katt gir frustrert eier.. Han er understimulert og trenger stimuli og utfordringer! Jeg hadde uten tvil begynt å ha han ute. Start med korte turer, gå ut å rop på han innimellom. Han blir vant til kulda, og hvis han er så hyper som du sier fryser han ikke med det første. Han trenger ikke være ute i timesvis i starten. Har selv en voksen kastrert hannkatt som klorer på møbler og plager den andre katten dersom han ikke får tatt ut energien ute. Han ryker rett ut med slik oppførsel. Kommer inn igjen senere, glad, rolig og fornøyd:) Anonym poster: d71259b4382ec20225ca8f270b4a37ae
Mamma.til.en.2013 Skrevet 19. desember 2012 #25 Skrevet 19. desember 2012 Ikke lett å gi noe fasitsvar på det der ettersom katters personlighet er like ulik som menneskers. Noen "lærer aldri", mens noen er veloppdragne fra de er små. Litt kattungefakter kan en gjerne vente seg frem til de er iallefall halvannet. Vi har en Maine Coon på rett over året som bøller og tuller med den 2 1/2 år gamle Hellig Birmaen, men som aldri har klort mennesker. Har hatt han siden han var 12 uker. Dere vil nok merke stor bedring når han får være en del ute. Det gjør underverker for en aktiv pus! =) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå