Gå til innhold

Dere som er sykmeldt 50% eller mer i ett år. Mistet dere jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det lurer jeg på. Jeg er sykmeldt 50% pga bekkenløsning som fortsatt ikke går over etter svangerskap. Og begynner nå og bli ganske fortvilet, for om noen mnd har jeg vært sykmeldt ett år.

Jeg klarer ikke mer enn 50%, og burde sikkert jobbet mindre. Men jeg presser meg selv.

Ønsker å høre deres erfaringer om gangen videre....

Anonym poster: 2a41f9ec85b030ad4c799ac4b0d6472c

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, men søkte ny type jobb, og sa opp den gamle jobben selv. Jeg kunne ikke gått tilbake til samme type jobb pga psykiske plager.

Anonym poster: 1270030bb40ab78964826082fdb6bba6

Skrevet

Mistet jobb på grunn av noe annet etter å ha vært sykemeldt 100% i 3 mnd. Prøvd mange ganger å komme tilbake på jobb gradert, men uten hell.

Anonym poster: cde0f53d536f9c314ed12e0d7279760d

Skrevet

Det blir vanskelig for meg, da det er begrenset hva jeg kan gjøre.

Skrevet

Jeg valgte å slutte i jobbben og begynte å studere. Jeg kunne umulig jobbe i barnehagen med bekkenløsningen. Jeg var sykemeldt 100%, og selv om jeg ikke har jobbet på en stund så sliter jeg fortsatt veldig med bekkenet mitt.

Du kan jo få time med NAV så kan de hjelpe deg, enten med omplassering, skole/kurs eller prøve mer av tilrettelegging på jobben din. Det spørs vel hva du jobber med.

Anonym poster: 7d42c0847e573b1e159ec71b00a831e1

Skrevet

Jeg valgte å slutte i jobbben og begynte å studere. Jeg kunne umulig jobbe i barnehagen med bekkenløsningen. Jeg var sykemeldt 100%, og selv om jeg ikke har jobbet på en stund så sliter jeg fortsatt veldig med bekkenet mitt.

Du kan jo få time med NAV så kan de hjelpe deg, enten med omplassering, skole/kurs eller prøve mer av tilrettelegging på jobben din. Det spørs vel hva du jobber med.

Kan man bare velge å slutte i jobben å begynne og studere? Omskolering hadde vært det beste for meg, men vet ikke om Nav er enig i det. Trodde det var vanskelig å få gjennom. Jeg jobber med en fysisk jobb der hvor det mye gåing.

Annonse

Skrevet

Jeg begynner på AAP om ikke så lenge etter å ha vært sykemeldt ett år. Jeg får ulønnet permisjon fra jobben mens jeg mottar AAP. Men det er sannsynlig at jeg kan komme tilbake gradvis til jobben min ila. 1/2-1 år, noe som jeg har veldig lyst til også. Arbeidsgiver er heldigvis veldig grei med å ha med å gjøre, og ønsker meg velkommen tilbake når jeg klarer og ønsker det! :-)

Anonym poster: d30bbf9ec72ef4e408b580619e1d817a

Skrevet

Har vært mer eller mindre sykmeldt det siste året, og nå ringte arbeidsgiver meg i forbindelse med 8 ukers oppfølging( igjen).

Da kunne han fortelle meg at de sier opp mine faste oppdrag fra 1. januar og vil kun bruke meg som tilkallingshjelp. Det sier seg selv at jeg ikke kan eller vil begynne på igjen. Satser på å få alternativ hjelp av healer så jeg kan bli frisk nok til å jobbe igjen før mai. Da er det slutt på overgangsstønaden og i tillegg går jeg ned til kun 450,- kr dagen, dvs 9000,- kr brutto i mnd. Det dekker ikke huslånet mitt engang:-/

Anonym poster: 303786862b1fd8aa9750851e39efc89c

Skrevet

Har vært mer eller mindre sykmeldt det siste året, og nå ringte arbeidsgiver meg i forbindelse med 8 ukers oppfølging( igjen).

Da kunne han fortelle meg at de sier opp mine faste oppdrag fra 1. januar og vil kun bruke meg som tilkallingshjelp. Det sier seg selv at jeg ikke kan eller vil begynne på igjen. Satser på å få alternativ hjelp av healer så jeg kan bli frisk nok til å jobbe igjen før mai. Da er det slutt på overgangsstønaden og i tillegg går jeg ned til kun 450,- kr dagen, dvs 9000,- kr brutto i mnd. Det dekker ikke huslånet mitt engang:-/

Den skjønte jeg ikke. Kan du ikke søke om AAP?

Skrevet

Det er ikke vanlig å gi folk sparken selv om de er syke i mer enn et år, det vanlige er å gi permisjon og ansette en fast vikar.

Jeg har vært sykemeldt i 1 år og deretter gått på aap i snart ett år, har ikke mistet jobben men har permisjon fra deler av den. Jobber nå 40% og har håp om å komme tilbake i full jobb i løpet av neste år.

Når du har vært sykemeldt i 1 år (helt eller gradert) mister du retten på sykepenger og må over på aap. For å ha rett på aap må du skrive en oppfølgingsplan med nav, hva du får i den oppfølgingsplanen kommer an på hva som feiler deg, hva slags jobb du har, om du har mulighet til å komme tilbake i samme stilling osv.

Om du har en diagnose som er varig og du ikke kan komme tilbake i samme jobb vil du i samarbeid med nav prøve å finne en annen type jobb til deg. Da vil du i oppfølgingplanen din få arbeidsprøving, kurs eller evt etterutdanning eller omskolering på nav sin regning for å komme deg i jobb igjen. Men i første omgang vil du nok bare få i planen din at du skal følge behandlingsopplegg, egentrening o.l. som skal til for å få deg bedre.

Anonym poster: 2f43dc66a72858f6cf5490f6f1e91178

Skrevet

Det er ikke vanlig å gi folk sparken selv om de er syke i mer enn et år, det vanlige er å gi permisjon og ansette en fast vikar.

Jeg har vært sykemeldt i 1 år og deretter gått på aap i snart ett år, har ikke mistet jobben men har permisjon fra deler av den. Jobber nå 40% og har håp om å komme tilbake i full jobb i løpet av neste år.

Når du har vært sykemeldt i 1 år (helt eller gradert) mister du retten på sykepenger og må over på aap. For å ha rett på aap må du skrive en oppfølgingsplan med nav, hva du får i den oppfølgingsplanen kommer an på hva som feiler deg, hva slags jobb du har, om du har mulighet til å komme tilbake i samme stilling osv.

Om du har en diagnose som er varig og du ikke kan komme tilbake i samme jobb vil du i samarbeid med nav prøve å finne en annen type jobb til deg. Da vil du i oppfølgingplanen din få arbeidsprøving, kurs eller evt etterutdanning eller omskolering på nav sin regning for å komme deg i jobb igjen. Men i første omgang vil du nok bare få i planen din at du skal følge behandlingsopplegg, egentrening o.l. som skal til for å få deg bedre.

Tusen takk for svar! Litt fortvilet situasjon og må bare høre. Jeg får så mange uklare svar. HI

Skrevet

Det er da jeg går over på AAP, som da blir på 450,- kr dagen, har 690,- kr dagen nå i sykepenger. Fattignorge..

Skrevet

Kan man bare velge å slutte i jobben å begynne og studere? Omskolering hadde vært det beste for meg, men vet ikke om Nav er enig i det. Trodde det var vanskelig å få gjennom. Jeg jobber med en fysisk jobb der hvor det mye gåing.

Man kan da gjøre akkurat hva man vil her i verden. Ta studielån og drit i NAV om du vil studere liksom. Sånn som alle andre gjør, eller burde gjøre.

Anonym poster: 8d9aa22143f0c14a577c4893b7468c9d

Annonse

Skrevet

Det er da jeg går over på AAP, som da blir på 450,- kr dagen, har 690,- kr dagen nå i sykepenger. Fattignorge..

Har vel ikke noe med "fattignorge" å gjøre...

Aap er det samme som midlertidig ufør, og en person som er ufør vil aldri kunne få samme lønn som en person som er i full jobb. Vi er heldig som får trygd i det hele tatt.

At de som faktisk er i stand til å jobbe fullt får mer utbetalt enn oss som ikke klarer bidra er vel ikke mer enn rett og rimelig.

Du kan forresten søke bostøtte.

Skrevet

Man kan da gjøre akkurat hva man vil her i verden. Ta studielån og drit i NAV om du vil studere liksom. Sånn som alle andre gjør, eller burde gjøre.

Anonym poster: 8d9aa22143f0c14a577c4893b7468c9d

Det skjønner jeg også! Men som syk så kan jeg ikke jobbe utenom skolen, da dette hadde blitt for mye for meg. Studielån er 7000,- i mnd. Det er lagt opp til at man skal jobbe ved siden av studiene.

Og jeg har to barn jeg skal forsørge i tillegg. Hadde selvfølgelig jobbet ved siden av et studie hvis jeg hadde hatt helse til det! Nå har ikke det vært aktuelt enda, men tenker på fremtiden. Der jeg kan finne en utdannelse og et arbeid hvor jeg kan jobbe 100%. Jeg regner jo med at jeg skal bli frisk med tid og stunder, men dette tar tid. HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...