Gå til innhold

Er jeg dømt til å bli dårlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skrevet om dette på flere andre forum, men nå som det er virkelig - JEG ER GRAVID - er det noe som opptar store tanker. Jeg har emetofobi som da er en sinnsyk angst for å spy, så jeg er så klart livredd. Er 3+5 i dag, og kjenner at jeg må spise ofte for å ikke bli ekkel i magen. Verken mamma eller mormor var dårlig i deres svangerskap, og det gjør meg jo tryggere.. Men likevel er jeg livredd. Siden jeg kjenner at jeg allerede må spise ofte for å ikke bli dårlig, er jeg da dømt til å bli det?

Jeg NEKTER å kaste opp. Er det noen her som ikke har kastet opp, og hvordan unngikk du det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt ann på om du blir kvalm i det heletatt da. Jeg var bare sånn litt svingende kvalm i uke 4 til 5 og etter det har jeg ikke vært noe kvalm. Men tror det eneste du kan gjøre hvis du blir kvalm er å ta det opp med fastlegen, få noe for kvalmen og spise litt hele tiden for ikke å bli kvalm, kan jo suge på partiller osv. Eneste jeg kan gi av råd, selvom jeg ikke har vært kvalm eller har kastet opp.

Skrevet

Jeg ble veldig kvalm. Så kvalm at jeg ikke kom meg ut av senga. Men akupunktur fjernet det helt etter 2 behandlinger. Så fra å være kvalm i 6 uker, var det over på et par dager. Så slik unngikk jeg å være kvalm. Jeg har hatt endel svangerskap, så har litt å sammenligne både med og uten akupunktur:)

Skrevet

Jeg sendte nettopp melding til en akupunktør, haha. Selv om jeg ikke lider av dette er det vel ikke så ille å ta det forebyggende? Jeg gjør alt i verden fremfor å kaste opp. Det får bare ikke lov til å skje, helt enkelt. Har ikke kastet opp på over ti år (til tross for masse benbrudd, hjernerystelser, lange bilturer i ett strekk etc.), så jeg nekter å gjøre det nå.

Blir bare ett barn på oss, ettersom denne angsten er så sterk som den er tør jeg ikke dette flere ganger..

Skrevet

Skjønner! Men selv om jeg blir kvalm, kaster jeg ikke opp. Så det er jo ikke alltid man kaster opp selvom man er kvalm:)

Skrevet

Et godt tips jeg fikk var å ordne en termos med te som stod klar på nattbordet samt. salte/tørre kjeks. Da har du noe klart itilfelle du blir kvalm om natta eller om morgen, som du tar en rolig start med :)

Skrevet

Hei:) Det er jo ikke sikkert du blir kvalm. Ikke alle som blir det:) Jeg har ikke vært kvalm en eneste dag og jeg er 9 uker på vei. Jeg liker heller ikke å spy, så det har vært godt å slippe. Hverken mamma eller besteforeldre var dårlige, så det er sikkert litt genetisk om man blir kvalm også:) Prøv å ikke stresse og bekymre deg for mye, for det blir man kvalm av. Lykke til:)

Skrevet

Jeg tror også det kan være noe genetisk. Mormor var kvalm (og fikk likevel 8 barn;)), mamma var kvalm når hun gikk med meg og nå er det samme for meg. Ikke alle blir kvalme under gravidieten og de som er kvalme har varierende grad av den. Jeg har en kvalme som er der hele dagen men svinger i hvor sterk den kan være, jeg har ikke spydd men jeg er en som aldri spyr samme hvor kvalm jeg er. Men jeg sitter med spyet ganske langt oppi halsen. Nå skal jeg krysse fingrene for at du slipper unna dette her og hvis kvalmen kommer så er det å bare holde ut for vi får tross alt noe vidunderlig ut av dette ;) Jeg tenker på alle de som sliter med kvalme f.eks kreftpasienter som ikke får en slik gave til slutt. Vi er ganske heldige tross den forferdelige kvalmen som kan gi knekken på selv den sterkeste psyken. ;)

Skrevet

Tusen takk alle sammen :) Betyr så mye for meg, jeg er vant med "om du er så redd, så ikke få barn" så det betyr veldig mye for meg, det skal dere vite :)

Mamma og mormor kastet aldri opp, og jeg har heller aldri blitt syk av noe annet :) Dere som sliter med kvalme/oppkast, kaster dere opp når dere har omgangssyken? Evt. bilsyke eller noe annet som gjør at dere kaster opp? Jeg har hatt både omgangssyke og vært matforgiftet uten å kaste opp en eneste gang, så jeg prøver å tro at da kaster jeg i hvert fall ikke opp av "en aldri så liten" graviditet heller ;) Er den tankegangen logisk?

Skrevet

Jeg kaster opp ved fyllesyke og omgangssyke, da klarer jeg ikke stoppe det. Så om du klarer det har du tydeligvis kontroll:)

Skrevet

Tusen takk alle sammen :) Betyr så mye for meg, jeg er vant med "om du er så redd, så ikke få barn" så det betyr veldig mye for meg, det skal dere vite :)

Mamma og mormor kastet aldri opp, og jeg har heller aldri blitt syk av noe annet :) Dere som sliter med kvalme/oppkast, kaster dere opp når dere har omgangssyken? Evt. bilsyke eller noe annet som gjør at dere kaster opp? Jeg har hatt både omgangssyke og vært matforgiftet uten å kaste opp en eneste gang, så jeg prøver å tro at da kaster jeg i hvert fall ikke opp av "en aldri så liten" graviditet heller ;) Er den tankegangen logisk?

Jeg har ikke kastet opp pga sjøsyk, omgangssyke, matforgiftning. Eneste jeg har kastet opp av har vært en medisin.

Kvinnene i min familie og slekt har aldri kastet opp i sine graviditeter..

Men i dette svangerskapet så spydde jeg som en gris ca 4-7 uker, etter jeg mest sannsynligvis mistet tvillingen så har jeg ikke spydd mer enn to ganger.

De andre to gangene jeg var gravid(mistet tidlig) var jeg ikke kvalm i det hele tatt. Så det varierer ifra person til person, og ikke minst svangerskap til svangerskap :)

Skrevet

Jeg har aldri vært kvalm i mine svangerskap og aldri kastet opp i sv.skap. Har vært litt uggen noen dager:)

Jeg kan kaste opp av migrene feks, eller omgangssyke, blir skjeldent "spysyk"

Dette går bra husk at det veldig få som kaster opp i svangerskapet, og noen som er kvalme uten å kaste opp :)

Skrevet

Jeg er gravid med nr 3 og har aldri spydd pga svangerskap. Denne gang var jeg bittelitt uggen rundt uke 6, men det skyldtes nok mest bronkitt og at jeg hostet som en gal i ukesvis. Så det kan gå veldig bra dette, slett ikke alle som spyr. Lykke til :)

Skrevet

Åh, takk for beroligende svar :D Jeg skal nok klare meg helt fint uten å være dårlig :) Satser på et wonderwoman-svangerskap, eller hva? :P

Skrevet

Du trenger ikke å ende med å kaste opp!!! :D I mitt forrige svangerskap merket jeg overhode ingenting! (Og mammaen min var dårlig i begge sine) Denne gangen har jeg små-kastet opp 3-4 ganger (9+0) men de kunne vel vært "holdt igjen" hvis jeg hadde lagt meg rett ut og ikke rørt på meg, men

jeg bare orket ikke å være kvalm. Og dette har bare skjedd når jeg har vært veldig sliten og sulten.

Så tips:

1) hold deg relativt uthvilt

2) ikke bli veldig sulten :)

Håper det hjelper!

Ps: har bare kastet opp av omgangssyke, ikke bilsyke o.l. siden jeg var liten.

Skrevet

Tusen takk :D Åh, DETTE skal jeg klare!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...