Gå til innhold

KS og epiduralbedøvelse

Anbefalte innlegg

Hei.!

Jeg skal prøve å få innvilget KS ettersom jeg har hatt blodpropp i hjernen som 5 åring. Og sliter med spasmer i hele venstre siden. Og ville høre med dere om de bare bruker epiduralbedøvelse under KS? Grunnen til at jeg spørr er fordi jeg har vært lam etter hjerneslaget, over 1 år, før jeg lærte å gå og snakke på nytt, og jeg det og bedøve benene blir som gjenopleve det igjen, selvom jeg vet det bare er for en kort tid.

Jeg har hatt store operasjoner tidligere, både en hofterotasjon osv. Så er ikke noe redd for narkose eller noe sånt, men det og ikke kjenne benene og ikke kunne bevege gir meg angst rett å slett.

Hvis jeg skulle ende opp med å føde så så har jeg bestemt at jeg skal absolutt ikke ha epiduralbedøvelse. Sikkert lett å si det nå. Men det får heller gjøre vondt. Enn å gjenopleve noe sånt.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144001158-ks-og-epiduralbed%C3%B8velse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt et KS i narkose og et med spinalbedøvelse, det siste for to dager siden. Begge akutte KS. Men rekonvalesenstiden er kortere og lettere etter en spinalbedøvelse kontra narkose. Spinalbedøvelse er også det som er mest vanlig.

Det stemmer at man mister følsomhet i form av bevegelighet i bena, men du vil kjenne dersom de berører deg. Du mister ikke følsomhet for berørelse, men du kjenner ikke smerter. Jeg fikk valget sist om jeg ville ha narkose eller spinalbedøvelse, men de anbefalte de siste ettersom det er tryggere. Jeg er glad for å ha gjort KS i våken tilstand og fikk endelig med meg første skriket til barnet. Det var vidunderlig!

Jeg anbefaler at du prater med en lege (anestesi) ang dine bekymringer, så finner du nok ut hva som passer best for deg. Jeg har som sagt prøvd begge deler og anbefaler absolutt spinalbedøvelse. Da får du med deg fødselen og kommer deg raskere til hektene igjen etterpå.

Takk for svar :) skal til kontroll hos fastlegen i morgen, og kartlegge litt på hva vi skal snakke om og hva vi skal ta for oss senere. Heldigvis har jeg en veldig forståelsesfull lege, og er veldig kjent med sykehistorien min. Så var jeg også på tidlig ul og fikk beskjed fra gynekologen at jeg absolutt burde vurdere KS. Så vi får se :) vi har god tid på og få planlagt dette heldigvis

Jeg foreslår at du snakker med både gyn og anestesilege om dette. Du har jo en ganske spesiell forhistorie, så jeg skjønner godt du er redd for epidural.

Spinalbedøvelse er det mest vanlige, og som allerede skrevet før her - det er tryggere for både mor og barn enn full narkose. Barnet blir ikke påvirket av spinalbedøvelsen, mens narkose går over til barnet, slik at det må ut fort. Det er også noe økt dødelighet for mor ved narkose i forhold til spinal. Dessuten vil du få med deg alt (eller i alle fall det meste) ved spinalbedøvelse - du får med deg at barnet ditt blir født! :) Men uansett: Snakk med anestesilege på forhånd, og få gode råd og informasjonen du trenger. :) Lykke til!

• 3 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...