Mango86 Skrevet 18. desember 2012 #1 Del Skrevet 18. desember 2012 Tenkte jeg skulle skrive litt om mitt keisersnitt (planlagt). Jeg fikk time i posten med når jeg skulle møte, både dagen før til forbredelse og når jeg skulle møte dagen etter. Vel, jeg møtte dagen før (en mandag), da ble det tatt blodtrykk, sjekket urinprøve som jeg hadde med, sjekket babyens leie med ultralyd og fikk fortalt operasjonsprogrammet ikke var fastsatt/klart enda så jeg selv måtte ringe kl 14 om de ikke hadde ringt meg først. Tok blodprøver og forlot sykehuset. Det var noen nervepirrende timer frem til kl 14, og kl 14.30 fikk jeg vite jeg skulle møte dagen etter kl 7 på morgenen, jeg skulle inn kl 8 "på bordet". Mandag kveld måtte jeg ta en skikkelig dusj, skrubbe både hår, negler og navel. Og legge meg i rent sengetøy. Dagen etter skulle jeg ta en ny dusj før jeg kom, og ha på meg rene klær ved oppmøte. Grytidlig på tirsdag morgen (etter minimalt med søvn, mye kosing med magen som snart skulle bort), ble det x-antall turer på toalettet (var jo selvsagt nervøs!), dusjet og dro. Mannen tok med bagen vår, jeg hadde knapt sjans til å huske hvor jeg var for jeg var så spent! Kl 7 møtte vi og ble hentet av en litt stresset jordmor (hun skulle gå av vakt), og jeg fikk skiftet til sykehus-skjorte, ble barbert med verdens sløveste barbermaskin (de tok kun de ytterste hårene, dvs jeg fikk plutselig annlagt "skjeggvekst" da det stod igjen 0,5 cm hår ca nedentil), fikk innlagt kateter og en kanyle i høyre hånd. Så var det bare å vente... Kl 07.45 ble jeg trillet til operasjonsavdelingen. Utenfor måtte jeg ake meg over på en annen seng/benk (veldig smal, var redd jeg skulle falle av når de trillet meg!) og kom inn på operasjonsstuen. Der fikk jeg hilse på sikkert 5 ansikter med masker (husket bare navnet på 2), fikk innlagt kanyle i andre hånden også, og fikk endel instrumenter tapet fast på overkroppen (krageben, brystben) og mye intravenøst festet på kanylene. Mannen min ble da tatt med for å skifte mens de ordnet slike ting. Så kom han inn, og anestesilegen gjor klar spinalen. Jeg fikk hjelp til å sitte på benken med krommet rygg, fikk forklart fra a til å hva som ville skje akkurat der og da, og kjente ett lite stikk i ryggen. Fikk hjelp til å legge meg bak på benken igjen, og kjente rompa mi bli varmere og varmere, og en prikking i beina (omtrent som når ene foten sovner). De sjekket mange ganger om bedøvelsen virket ved å dra en klut kaldt vann over magen min. Etterhvert kjente jeg de dro den over, men kjentes hverken kald eller varm. Føttene mine var tunge, jeg prøvde å løfte de, men ingenting skjedde. Kunne tro noen satt på beina mine. De hengte opp forhenget mellom ansiktet og magen min, mannen fikk sitte vedsiden av meg, og vi var klar! Fra de startet å kutte til den lille var ute tok det akkurat 5 minutter Jeg kjente de la han oppå beina mine, og der skulle han ligge i 1 minutt før de klippet navlestrengen og flyttet han videre forklarte de. Så tok jordmorstudenten han bak i rommet, mannen min ble sendt bak (samme rom, og mannen min var så uheldig han så hele magen min åpen!), jordmorstudenten ordnet med navlen, tørket og pakket han inn. Så kom de bort til meg igjen og jeg fikk ha lille gutten min på brystet til de var ferdig med meg Det var ikke lett å holde han med alle ledninger hengende på meg, så jeg sa sikkert 100 ganger til mannen min at han måtte passe på så han ikke ramlet ned! Det tok ca 30 minutter, så var jeg klar for å flyttes på observasjonsposten. Der skulle jeg vær minimum 2 timer, alt etter formen min. Heldigvis fikk mannen min være der med den lille, og jordmorstudenten hentet vekt, målbånd og klær opp dit slik jeg fikk se på Jeg måtte få noen sprøyter (i kanylene) pga skjelvinger, jeg hadde skikkelige frost-anfall, jeg så jeg ristet, men klarte ikke stoppe de. Sprøytene hjalp heldigvis, og 2 timer senere var vi nede på barsel Vi var på barselavdelingen ca 4 dager da den lille var lite sugevillig, viss ikke hadde jeg nok reist hjem dagen etter. Jeg fikk ut kateteret kl 18 på kvelden, og kl 20 var jeg oppe å gikk. Måtte få litt hjelp av mannen min første dagene til å komme meg fra liggende og opp i sittende stilling (magemuskler er ikke-eksisterende etter ks!), men jeg hadde lite smerter. Fikk tilbud om Paracet (og sterkere), men takket nei stort sett, det ble en paracet på kvelden og morgenen for meg. Vel, det var kjapt fortalt om mitt ks. Spør om du/dere lurer på noe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144001116-mitt-ks/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
jomfru1964 Skrevet 18. desember 2012 #2 Del Skrevet 18. desember 2012 Tenkte jeg skulle skrive litt om mitt keisersnitt (planlagt). Jeg fikk time i posten med når jeg skulle møte, både dagen før til forbredelse og når jeg skulle møte dagen etter. Vel, jeg møtte dagen før (en mandag), da ble det tatt blodtrykk, sjekket urinprøve som jeg hadde med, sjekket babyens leie med ultralyd og fikk fortalt operasjonsprogrammet ikke var fastsatt/klart enda så jeg selv måtte ringe kl 14 om de ikke hadde ringt meg først. Tok blodprøver og forlot sykehuset. Det var noen nervepirrende timer frem til kl 14, og kl 14.30 fikk jeg vite jeg skulle møte dagen etter kl 7 på morgenen, jeg skulle inn kl 8 "på bordet". Mandag kveld måtte jeg ta en skikkelig dusj, skrubbe både hår, negler og navel. Og legge meg i rent sengetøy. Dagen etter skulle jeg ta en ny dusj før jeg kom, og ha på meg rene klær ved oppmøte. Grytidlig på tirsdag morgen (etter minimalt med søvn, mye kosing med magen som snart skulle bort), ble det x-antall turer på toalettet (var jo selvsagt nervøs!), dusjet og dro. Mannen tok med bagen vår, jeg hadde knapt sjans til å huske hvor jeg var for jeg var så spent! Kl 7 møtte vi og ble hentet av en litt stresset jordmor (hun skulle gå av vakt), og jeg fikk skiftet til sykehus-skjorte, ble barbert med verdens sløveste barbermaskin (de tok kun de ytterste hårene, dvs jeg fikk plutselig annlagt "skjeggvekst" da det stod igjen 0,5 cm hår ca nedentil), fikk innlagt kateter og en kanyle i høyre hånd. Så var det bare å vente... Kl 07.45 ble jeg trillet til operasjonsavdelingen. Utenfor måtte jeg ake meg over på en annen seng/benk (veldig smal, var redd jeg skulle falle av når de trillet meg!) og kom inn på operasjonsstuen. Der fikk jeg hilse på sikkert 5 ansikter med masker (husket bare navnet på 2), fikk innlagt kanyle i andre hånden også, og fikk endel instrumenter tapet fast på overkroppen (krageben, brystben) og mye intravenøst festet på kanylene. Mannen min ble da tatt med for å skifte mens de ordnet slike ting. Så kom han inn, og anestesilegen gjor klar spinalen. Jeg fikk hjelp til å sitte på benken med krommet rygg, fikk forklart fra a til å hva som ville skje akkurat der og da, og kjente ett lite stikk i ryggen. Fikk hjelp til å legge meg bak på benken igjen, og kjente rompa mi bli varmere og varmere, og en prikking i beina (omtrent som når ene foten sovner). De sjekket mange ganger om bedøvelsen virket ved å dra en klut kaldt vann over magen min. Etterhvert kjente jeg de dro den over, men kjentes hverken kald eller varm. Føttene mine var tunge, jeg prøvde å løfte de, men ingenting skjedde. Kunne tro noen satt på beina mine. De hengte opp forhenget mellom ansiktet og magen min, mannen fikk sitte vedsiden av meg, og vi var klar! Fra de startet å kutte til den lille var ute tok det akkurat 5 minutter Jeg kjente de la han oppå beina mine, og der skulle han ligge i 1 minutt før de klippet navlestrengen og flyttet han videre forklarte de. Så tok jordmorstudenten han bak i rommet, mannen min ble sendt bak (samme rom, og mannen min var så uheldig han så hele magen min åpen!), jordmorstudenten ordnet med navlen, tørket og pakket han inn. Så kom de bort til meg igjen og jeg fikk ha lille gutten min på brystet til de var ferdig med meg Det var ikke lett å holde han med alle ledninger hengende på meg, så jeg sa sikkert 100 ganger til mannen min at han måtte passe på så han ikke ramlet ned! Det tok ca 30 minutter, så var jeg klar for å flyttes på observasjonsposten. Der skulle jeg vær minimum 2 timer, alt etter formen min. Heldigvis fikk mannen min være der med den lille, og jordmorstudenten hentet vekt, målbånd og klær opp dit slik jeg fikk se på Jeg måtte få noen sprøyter (i kanylene) pga skjelvinger, jeg hadde skikkelige frost-anfall, jeg så jeg ristet, men klarte ikke stoppe de. Sprøytene hjalp heldigvis, og 2 timer senere var vi nede på barsel Vi var på barselavdelingen ca 4 dager da den lille var lite sugevillig, viss ikke hadde jeg nok reist hjem dagen etter. Jeg fikk ut kateteret kl 18 på kvelden, og kl 20 var jeg oppe å gikk. Måtte få litt hjelp av mannen min første dagene til å komme meg fra liggende og opp i sittende stilling (magemuskler er ikke-eksisterende etter ks!), men jeg hadde lite smerter. Fikk tilbud om Paracet (og sterkere), men takket nei stort sett, det ble en paracet på kvelden og morgenen for meg. Vel, det var kjapt fortalt om mitt ks. Spør om du/dere lurer på noe Fin oppdatering! Jeg skal inn om 2 dager til KS.Så det var fint å lese! Gleder meg til å treffe gutten min:-) Ha en fin juletid! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144001116-mitt-ks/#findComment-144847647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøken alexandra Skrevet 25. desember 2012 #3 Del Skrevet 25. desember 2012 skal inn til ks 3.juledag og er kjempespent! jeg lurer bare litt på dette med spinalbed. kjenner du bare lokalbedøvelsen de setter eller kjenner du selve spinalen også? er litt smånervøs akkurat der :S Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144001116-mitt-ks/#findComment-144862907 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mango86 Skrevet 25. desember 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 25. desember 2012 For å være ærlig; aner ikke om jeg fikk lokalbedøvelse. Kjente bare ett lite stikk i ryggen, omtrent som noen knep meg, ikke vondt i det hele tatt. Tok under 1 minutt fra jeg kjente stikket til jeg fikk hjelp til å legge meg ned på benken igjen. Ingenting å grue seg til iallefall Lykke til med baby! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144001116-mitt-ks/#findComment-144863027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 30. desember 2012 #5 Del Skrevet 30. desember 2012 Jeg fikk ikke lokalbedøvelse - jeg ba om det, men anestesilegen sa at den sprøyta var tykkere og gjorde mer vondt enn spinalbedøvelses-sprøyta, så det fikk jeg altså ikke. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144001116-mitt-ks/#findComment-144878094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kremtopp Skrevet 14. januar 2013 #6 Del Skrevet 14. januar 2013 Kjente du at de dro og romsterte i deg og hvordan føltes det da de holdt på å sy deg sammen? Jeg lider av fødselsangst og har fått velge forløsningsmetode denne gangen (mitt 4.barn), men nå gruer jeg meg sånn til ks at jeg blir uvel! Gruer meg til alt fra å sette kateter til de skal sy meg sammen samt tiden etterpå. Skal ha ks om 1,5 uke. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144001116-mitt-ks/#findComment-144932545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 14. januar 2013 #7 Del Skrevet 14. januar 2013 Kjente du at de dro og romsterte i deg og hvordan føltes det da de holdt på å sy deg sammen? Jeg lider av fødselsangst og har fått velge forløsningsmetode denne gangen (mitt 4.barn), men nå gruer jeg meg sånn til ks at jeg blir uvel! Gruer meg til alt fra å sette kateter til de skal sy meg sammen samt tiden etterpå. Skal ha ks om 1,5 uke. Tar meg friheten om å svare jeg Nå siste gangen kjente jeg ikke et kvidder at de "dro" i meg. Var værst under 1.ks- hvor det hastet. Ble kvalm og kastet opp. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144001116-mitt-ks/#findComment-144932563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøken alexandra Skrevet 14. januar 2013 #8 Del Skrevet 14. januar 2013 Kjente du at de dro og romsterte i deg og hvordan føltes det da de holdt på å sy deg sammen? Jeg lider av fødselsangst og har fått velge forløsningsmetode denne gangen (mitt 4.barn), men nå gruer jeg meg sånn til ks at jeg blir uvel! Gruer meg til alt fra å sette kateter til de skal sy meg sammen samt tiden etterpå. Skal ha ks om 1,5 uke. tenkte jeg kanskje kunne dele min erfaring hadde ks for to uker siden (planlagt) og alt gikk over all forventning! det jeg kjente av romstering føltes mer ut som om noen stod å masserte magen min, så det var ikke ille i det hele tatt! ikke vær redd jeg var også lite gira på å sette kateteret, men det må man jo så jeg ba om at de satte det ETTER spinalen. Det var ikke noe problem - så da kjente jeg ikke noe til den heller! Fikk inntrykk av at man kan komme med "ønsker" i med størrre grad når det gjelder planlagte ks for da har de jo mye bedre tid, ingen er stressa osv Jeg ble forløst ved St.Olavs i Trondheim og har bare skryt å komme med til de som var på operasjonsstua - flotte folk som virkelig fikk meg til å slappe av du skal se at dette går så bra! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144001116-mitt-ks/#findComment-144933247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mango86 Skrevet 14. januar 2013 Forfatter #9 Del Skrevet 14. januar 2013 Kjente ikke at de romsterte i meg, bare en følelse av å bli litt tyngre, som om noen lå oppå meg ett øyeblikk ikke noe ubehag eller noe. Skal jeg ha flere barn er det ikke tvil om det blir ks da heller, ikke bare for jeg må, men for det var så trygt og smertefritt (og totalt angst-fritt for min del!) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144001116-mitt-ks/#findComment-144933378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kremtopp Skrevet 14. januar 2013 #10 Del Skrevet 14. januar 2013 Takk for mange fine svar skal på ny samtale på torsdag og gru/gleder meg! :-P Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144001116-mitt-ks/#findComment-144933883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå