Gå til innhold

Hvor langt er dere på vei og hvor mye har dere gått opp i vekt?

Anbefalte innlegg

Er i uke 20 og har nå lagt på meg 6 kg. Spiser sunt og går turer regelmessig, så jeg prøver å ikke legge på meg mer enn jeg behøver. Var 50 kg før graviditeten, så jeg hadde ikke så mye ekstra fra starten av...

Fortsetter under...

Gjest Trulte med to små

Snart 13 uker og ned litt over 4kg.

Har fått beskjed av jordmor om å prøve å ikke ha noen, evt veldig liten, vektøkning i løpet av hele svangerskapet pga overvekt..

165cm og nå 94,9kg....

Da er vi nesten helt likt! Jeg har egentlig gått opp kun en kilo og er 13 uker i morgen, men vekta viste litt mere etter nyttårsfeiringen i går ;)

Jeg håper på å kunne gå lite opp i vekt pga min vekt fra før, men det får bli slik det blir. Skal prøve å være flink dette året og gjøre det jeg kan for at svangerskapet skal gå fint.

Ut å gå mer tur feks og jeg er ikke fanatisk i matveien, og spiser ikke mye annerledes en hva jeg gjorde før. Har heller ikke lyster på spesielle ting enda og spiser ikke mere en før.

Masse lykke til videre i svangerskapet!! :)

22 + 3 og gått opp 7-8 kg, ja, og jeg er stolt av det :) Forrige gang gikk jeg opp 16 kg, så det blir vel det samme denne gangen, men gikk ned alt igjen før jeg var gravid på nytt 2 år og 3 mnd senere!

Er 14+5 og har gått ned siden jeg ble gravid snart 15 kg.. Så nå må jeg ta enda mer tilskudd osv pga null matlyst.

Positivt siden jeg har en del ta av, men skulle ønske at jeg fikk matlysten tilbake igjen. Skulle ikke forundre meg om jeg legger på meg det doble når vekta først begynner å stige :P:D

Annonse

14 + 2 i dag og opp ca 4 kg til nå. Lå på meg ca 16-18 kg sist gang, og de var vekke kort tid etter fødsel (hadde ikke mye vann, men ammet). Er ikke bekymret for å legge på meg det samme igjen, men ønsker ikke mye mer enn det. Regner med kg går av igjen denne gangen også :)

Ser ut som det bare er de som har fått opp lite eller ned i vekt som skriver her. Det er helt normalt med noen kg opp når man er halvveis i svangerskapet. Når og hvor mye man ligger på seg varrierer fra person til person, men det er vanlig å legge på seg noe mer/fortere på slutten. Man skal huske på at det både er mer væske og blod i kroppen, i tillegg til babyens livmor og fostervann veier noe. Når man ammer så trenger man også mer energi - og med normalt kosthold, litt bevegelse og amming etter graviditeten så går man oftest ned i normalt/sakte tempo det som kom på :) :)

Det er ikke noe sunt å gå mye ned i vekt når man er gravid, (pga bl.a. giftstoffer/miljøgifter som blir frigitt fra lagret fett i kroppen. Dette vil gå over i blodet og over til fosteret - og det er ikke gunstig for babyen). Selvsagt kan ikke alle noe for en evt vektnedgang - men det er ikke noe man bør strebe etter! Overvektige bør ikke gå opp like mye som normal/undervektige - men en liten vektoppgang er vel uansett forventet også for overvektige (et par kg, og i realiteten da egentlig en liten vektnedgang).

14 + 2 i dag og opp ca 4 kg til nå. Lå på meg ca 16-18 kg sist gang, og de var vekke kort tid etter fødsel (hadde ikke mye vann, men ammet). Er ikke bekymret for å legge på meg det samme igjen, men ønsker ikke mye mer enn det. Regner med kg går av igjen denne gangen også :)

Ser ut som det bare er de som har fått opp lite eller ned i vekt som skriver her. Det er helt normalt med noen kg opp når man er halvveis i svangerskapet. Når og hvor mye man ligger på seg varrierer fra person til person, men det er vanlig å legge på seg noe mer/fortere på slutten. Man skal huske på at det både er mer væske og blod i kroppen, i tillegg til babyens livmor og fostervann veier noe. Når man ammer så trenger man også mer energi - og med normalt kosthold, litt bevegelse og amming etter graviditeten så går man oftest ned i normalt/sakte tempo det som kom på :) :)

Det er ikke noe sunt å gå mye ned i vekt når man er gravid, (pga bl.a. giftstoffer/miljøgifter som blir frigitt fra lagret fett i kroppen. Dette vil gå over i blodet og over til fosteret - og det er ikke gunstig for babyen). Selvsagt kan ikke alle noe for en evt vektnedgang - men det er ikke noe man bør strebe etter! Overvektige bør ikke gå opp like mye som normal/undervektige - men en liten vektoppgang er vel uansett forventet også for overvektige (et par kg, og i realiteten da egentlig en liten vektnedgang).

Jeg er en av de som jeg tror har gått ned mest så langt (ca. 15 kg) og er overvektig.(15 uker på vei)

Det du skriver her i slutten er noe jeg selv var veldig bekymret for siden jeg har faktisk jobbet på laboratorie med miljøgiftprøver(som ikke alltid var noe godt sikret når de kom til lab).

Så jeg tok dette opp med gynekologen og jordmor - begge sier at det er like mye forurensninger i luften, i vannet og i maten vi spiser slik at vektnedgang trenger ikke være noe større risiko i forhold til det. Så er en overvektig eller normal som går ned i vekt pga. kvalme, mangel på matlyst så går det bra.

Så derfor så synes jeg at den skremsel propogandaen kan roes litt ned, for jeg var bombesikker på at babyen min kom til å bli alvorlig skadet pga all miljøgifter/tungmetaller/kjemikalier som er lagret i mitt fett som jeg har gått ned.

Det er aktiv slanking som er farlig, for da kan en få underskudd av næring, igjen som fører underernæring av deg som gravid. For babyen tar det h*n trenger av deg.

Men spiser en sunt og får til å være i aktivitet/bygge opp muskler i bekken og lignende(alt med vett og måte selvsagt), og får vektnedgang av dette så er det regnet som sunt. Lell om du vil få frigjort kjemikalier ifra fettet.

Eg skriver at ikke alle kan noe for en evt vektnedgang - men at det ikke er noe man bør prøve å oppnå under graviditeten. Det er jo faktisk slik at en blir frarådet slanking under graviditet og amming, også et stort vekttap (per i dag). Sier ikke at det er en stor risiko for barnet om man går ned i vekt (det er ikke bevist at det er farlig å gå ned i vekt når man er gravid men mødre med høyt/høyest innhold av miljøgiften PFAS får barn med en lavere fødselsvekt. Vet ikke om dette stoffet øker ved slanking/vektnedgang). Så bevist slanking kan man vel da vente med til man er ferdig med å være gravid/ammer? :) Det er ikke skremselpropoganda, men synes det kan nevnes når det synes å gå sport i å gå opp minst her? Det viktigste er jo å spise så bra som mulig, og at mammaen har det bra! Det er ikke bra å gå rundt å tenke på vektøkning når man spiser sunt (det er heller ikke bra å være overvektig eller legge på seg mye - det er forbundet med risiko for en rekke komplikasjoner, og det er bevist).

Min mening er at det ikke burde være et så stort tema - men at man heller burde slappe av mer i forhold til om man legger på seg noen kg/eller tar av noen kg når man er gravid/ammer. For de fleste vil man jo med normalt kosthold ikke gå opp så alt for mye - og det man har lagt på seg får fint av igjen :)

Annonse

Som jeg skrev: Aktiv slanking som er farlig. Det er det som blir frarådet, ikke om du går ned i vekt PGA mangel på matlyst eller kvalme/spying. Eller om du endrer til en sunnere livstil ang. kosthold.

Jeg synes det ikke ser ut som at det går i sport i å gå opp minst her inne?

Men synes det blir feil, hvis de som ikke har gått ned/opp lite, ikke kan skrive det også. For min egen del så trodde jeg at jeg var ytterst unormal med å gå ned i vekt, siden en skal legge på seg. Så jeg synes det er kjekt å lese om Alles utvikling, om så det er noen som har lagt på seg eller gått ned i vekt.

Endret av Liljeduft

da har jeg rundet 20 uker og har klart å gå opp 2 kg:) Tror lillegull er veldig glad i maten jeg spiser, for jeg spiser omtrent hele tiden :) Og jeg har ikke spydd noe dette svangerskapet så forstår liksom ikke helt hvor alle kg har gjort av seg siden de ikke legger seg på kroppen:) med begge de andre så gikk jeg opp mellom 10 og 15 kg totalt...:)

22 uker, gått opp 8kg. Var lita fra før av. Stresser litt med at jeg har lagt på meg for mye på kort tid?

Ville ikke bekymret meg for det. Jeg la på meg 10 kilo i begynnelsen av forrige svangerskap men endte ikke opp kjempetung likevel. Og siden du var lita fra før er det jo ingen problem:)

24+1 og gått opp 4 kilo. Har lite plager så jeg er i full jobb og har normalt aktivitetsnivå. Slank i utgangspunktet, veldig fornøyd med at vektøkningen ikke har vært større. Spesielt siden jeg får enorm mage når jeg går gravid, noe som både er vondt og upraktisk... Var 110 cm rundt midjen med førstemann i uke 38 og blir neppe mindre denne gangen :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...