Gå til innhold

Igangsetting i morgen, på dag 12 over termindato. Blæ.

Anbefalte innlegg

Det var virkelig ikke en slik fødsel jeg hadde bestilt, men nå er det ingen vei tilbake: Blir satt igang i morgentidlig, som er ved 42 fullgåtte uker.

Dumme Trollemor, som skulle komme rundt 6. desember, og ikke endevende alle juleplanene.

Å Google "erfaringer med igangsetting" var heller ikke noe sjakktrekk for å roe nervene mine - ser ut til at det er mange tøffe fødehistorier med igangsetting der ute, særlig for førstegangsfødende.

På overtidskontroll fredag var jeg ikke moden i det hele tatt, så antar det blir ballongkateter først (med mindre det har skjedd noe spennende "der nede" i løpet av helgen). På Bærum sykehus, hvor jeg holder til, sender de ikke hjem pasienter med ballongkateter. Så sannsynlig blir jeg liggende der i et døgn og vente på at ballongen skal falle ut av seg selv før fødselen braker løs på onsdag. Håper virkelig jeg slipper keisersnitt på tampen (som jeg har inntrykk av at oftere skjer ved igangsetting).

Et siste desperat forsøk er modningsakupunktur nå i ettermiddag (men har gått der ukentlig de siste sju ukene, og det har tydeligvis ikke hatt noen virkning) og håpe på at kroppen går ut i spontan fødsel i løpet av natten. Det er jo lov til å tro på julenissen...

Hvis det er noen her inne som har noen solskinnshistorier vedr. igangsetting på overtid for førstegangsfødende, rop ut - jeg trenger det.

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er 35 uker på vei med nr 2 nå.

Første svangerskap ble jeg satt i gang 12 dager over termin. Jeg spurte selv on de kunne sette meg i gang,fordi jeg var SÅ klar for å komme i gang. Gleda meg. Jeg ble satt i gang med modningspiller. Først én kl 14,neste kl 18 og så kom første ri kl 19.30. 00.30 tusla jeg inn på fødestua. De tok vannet 05.30.Gutten vår ble født 08.34,13 dager over termin.

Jeg hadde en veldig fin fødsel! Men denne gangen håper jeg at fødselen starter av seg selv,så jeg får oppleve det også.

Hei:)

Jeg fødte nylig mitt tredje barn, men da jeg skulle ha førstemann ble jeg satt i gang. Vannet gikk, men ingenting mer skjedde. Filk derfor modningstablett om kvelden. Det skjedde ikke noe før neste morgen. Da kom riene ganske tett og åpningen gikk kjapt. 11.30 var han ute. Har nå to normale fødsler etterpå, og jeg syns ikke en var så mye verre, følte forskjellen var at pausen mellom riene var mindre. Men det fins epidural, det hadde jeg med nr en. Ikke gru deg!! Masse lykke til:)

Heisann ;)

Jeg ble igangsatt på overtid med førstemann... Det skilte 12 dager fra min egen termin til ultralydtermin, og da jordmor jeg gikk til fryktet at barnet var stort (ut i fra min str, hvordan jeg lå på kurven og forskjellen på terminene), ble jeg igangsatt 6 dager på overtid (fra ul-termin). Jeg var da 18 dager etter min egen termin. Ble forsøkt strippet på dag 3 og dag 5 etter ul-termin, uten resultat. På dag 6 fikk jeg en modningstablett kl 10.30. Kjente noe murringer utover formiddag/ettermiddag.. før riene ble regelmessige fra ca kl 20 samme kveld. Kl 01 hadde jeg 7cm åpning og fikk epidural.. sov noen timer, riene dabbet av og jeg fikk drypp i 05 tiden.. Lille (store)-jenta ble født 07 på morgenen! Har ikke noe å sammenligne med, men jeg trur det gikk relativt raskt mtp at jeg var førstegangs og igangsatt!

Har hørt at igangsatte fødsler er hardere enn de som starter av seg selv, men tenker at fødsler er så ulike, og følelsen av en hard fødsel for noen trenger ikke å være av lik oppfatning hos andre igjen... Nå er jeg 32 uker med nr 2, også denne gangen skiller det nesten 14 dager fra min termin til ultermin, og er lovt igangsetting ila uke 41 om ingenting har skjedd av seg selv... (dette fordi førstemann var 4300g og det var litt komplikasjoner i det hun ble forløst), men jeg gruer meg ikke av den grunn ;)

Dette går bra - masse lykke til ;) Klem

Tusen takk for fine historier, damer - det hjelper veldig på sånn helt på tampen, kjenner jeg. Selvsagt gleder jeg meg masse til i morgen også, men beveger meg virkelig ut på utrygg grunn. Er spent på hvordan kroppen skal håndtere dette.

Men ungen skal ut (forhåpentlig samme vei som den kom inn), om litt er det hele overstått og jeg overlever helt sikkert. Vedder også en femmer på at hun er verdt det ;)

Jeg ble satt igang med førstemann 7 dager på overtid. Kjempe fin fødsel. Fikk første modningspille kl 11.20, ingen modning. Riene beg kl 13. Kl 17 1 cm åpning. Kl 19 5 cm. Deretter badekar! Fantastisk! 19.50 7-8 cm, 21.40 full åpning. Så den litt kjedelige delen hvor jeg pressa over to timer før han kom. Stor gutt på 4420. Har ikke noe å sammenligne med, men kan ikke tenke meg at dette var av de verste. Hadde ikke annet enn badekar og hadde ikke behov for epidural. Venter neste i slutten av januar og har ingen betenkeligheter med å bli satt igang om det er aktuelt! :)

Mitt eneste råd til en fødende etter min første opplevelse er å, i den grad det er mulig, bruk all energi på å slappe av i kroppen og la den gjøre det den skal. Ikke kjemp i mot. Så får vi se da, om det lar seg gjøre neste gang for meg :)

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...