Gå til innhold

Jeg skal starte som dagmamma, har du noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som er eller har vært dagmamma?

Det hadde vært fantastisk om du kunne delt noen gode råd med meg! :-)

Hva kan jeg gjøre for å være en best mulig dagmamma?

Skrevet

Jeg hadde satt vedlig pris om du gikk i åpen barnehage visst det var mitt barn du hadde passet.

Skrevet

Mamma var dagmamma :)

Vi hadde barnesikra hus ( 100%), vognene kunne stå igjen hos oss i helgene /ferier, hadde lekeplass rett i nærheten, tilpasset åpningstidene..hmm.. det jeg kom på i farta :P

Skrevet

Ha tydelige kontrakter. Hva kan de forvente av deg, hva kan du forvente av dem.

Betaling ved barns eller din egen sykdom.

Hva skjer hvis betaling blir utelatt?

Hva er din målsetting som dagmamma?

Hva vil du servere barna? Hvem holder mat og bleier?

Hvor mye vil dere være ute?

Egen liste pr barn med allergier, vaner og rutiner og hvem du kan kontakte hvis du ikke når foreldrene.

Tenk på forsikring. Kan bli dyrt hvis barnet blir skadet hjemme hos deg.

Kommer ikke på mer i farta..

Skrevet

Jeg er ikke selv dagmamma men kjenner fler som har/har hatt sine barn hos dagmamma. Den ene ting jeg synes går igjen er at om det er noe de klager over så er det situasjoner hvor de ikke har følt seg hørt og/eller forstått og/eller respektert av dagmammaen. Mit gjett er at det er lurt av deg å virkelig legge vekt på kommunikasjonen med foreldrene. De jeg kjenner virker som de er åpne for det meste - også at dagmammaen i blant gjør ting på en annen måte enn de selv ville gjort - hvis bare kommunikasjonen dem imellom er god.

Lykke til! :)

Skrevet

Ikke ha for mange barn. Ha en tydelig kontrakt. Finn på aktiviteter med barna, dra på turer.

Skrevet

Fast struktur gjennom dagen....forutsigbarhet gir trygge barn=)

Skrevet

Sett opp en liste med ting/ aktiviteter du kan tenke deg å gjøre med barna. Kan du treffe andre dagmammaer eller gå i åpen barnehage, fint både for voksne og barn om en har kontakt med andre innimellom.

Ikke ha for mange barn samtidig. Bruk tid på å tilpasse/ samkjøre barnas soverutinder, det hjelper mye!

Kontakt skattekontoret tidlig for skattebetaling. Kan ta tid å få et fornuftig svar, det er iallefall min erfaring! (fikk egentlig ikke noe svar, annet enn at jeg måtte justere skattekortet mitt, men ingen info om innbetaling)

Kontrakt, og konkrete avtaler er viktig. Finnes flere på nettet. Selv brukte jeg samme kontrakt både da vi hadde dagmamma og når jeg selv var dagmamma. Tenk påpris, time/ dag eller fastpris...

Sikkre hjemmet best mulig.

Ha en plan for det praktiske rundt stell om du skal ha mer enn to barn!

Vurdere å skaffe søskenvogn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...