Gå til innhold

Får ikke i meg noe næring, uansett hva det er!

Anbefalte innlegg

Det har pågått å flere dager/uker hvor jeg kun kaster opp.

Bare i dag har jeg kastet opp 6 ganger siden kl. 07.20 til 11.00. Og jeg er sliten og lei. Får ikke i meg noe mat, og ringte legen (får ikke time da jeg ikke får fastlege før den 01.01.13 grunnen flytting...), og hun sa jeg kunne prøve å spise litt yoghurt. Men den yoghurten kom opp like fort som den gikk ned, for å si det sånn.

Er sliten og lei nå, og får ikke sove. Er sulten og tørst, men får ikke i meg noe uten at det kommer opp og vil nødig risikere å kaste opp noen flere ganger i dag. Men blir så redd for den lille i magen. Den trenger jo næringa som jeg så pent slenger opp igjen, og jeg er så redd for at det skal gå kraftig utover babyen. Vurderer å ringe gubben snart og gå bort på sykehuset. Gidder ikke mer av dette her. :/

Fortsetter under...

babyen tar den næringen den trenger, det er verre med deg! Dersom du hat gått i ukesvis uten å få i deg nevneverdig næring, bør du sjekkes for dehydrering. Er det en helsestasjon med jordmor i nærheten? Ring og forklar situasjonen, så kan kanskje de hjelpe deg videre!

Ringte helsestasjon i dag, og der var det ikke mye hjelp å få da de hadde juleavsluttning og fri i hele dag. Blir nok å ringe gubben og dra på sykehuset når det ikke er noe hjelp ellers å få her. Skulle nesten ikke vært lov, dette altså. Juleavslutning på en mandag! Kjenner jeg begynner å bli passe irritert!

Jeg har ikke fått i meg no særlig mat på en mnd. Legen min sa jeg kunne prøve postafen. Reisesyketabletter. Seaband.

Hjalp ikke meg, men vet det har funka for mange andre.

En av de få tingene jeg klarer å spise er frossen frukt. Skjærer opp druer og ananas i biter og legger i frysen.

Har du vekt så vei deg jevnlig. Går du ned for mye må du legges inn

Lykke til

Nå har jeg snakket med legevakta, som ikke var noe mer nyttig. Fikk beskjed om å komme på legevakta kl. 16.00. Og drikke små slurker med vann en gang i blant (noe jeg har gjort tidligere, som ikke har fungert). Noe vekt har jeg ikke fått tak i meg enda. Men blir å få tak i så fort som mulig merker jeg. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å ta imot ei beskymra gravid jente og sjekke om alt er i orden?

Ahus (som blir mitt sykehus....) ville ikke engang snakke med meg uten at jeg hadde blitt henvist av lege først, og når legevakta ikke vil ha meg inn før etter kl. 16.00. Kommer til å ta livet av helse-Norge snart!

DaTuMa, har send samboer melding om å kjøpe det når han drar hjem fra jobb. :)

Annonse

Hadde vært så greit om de hadde hatt legevakt og sykehuset på samme plass, sånn som i Trondheim. Men her må jeg inn til Lillestrøm på legevakta, for så å dra til Lørenskog hvor sykehuset er.. Veldig tungvint!

Men blir å ha med samboer bort til legevakta. Min mor ringte i tillegg det nye legesenteret hvor jeg kommer til å høre til etter nyttår, og der var det heller ikke noe hjelp å få.

Blir litt oppgitt her. :/ Er trøtt og sliten, men kan ikke legge meg å sove, for da må jeg kaste opp mer. Og ikke minst; sulten! Den lille i magen klager en del over lite matinntak...

Uff, stakkars deg. De har noe som heter afipran på apoteket som er kvalmestillende, det får man også i stikkpiller. Kan brukes 1. og 2. trimester ifølge felleskatalogen. Lykke til hos legevakten!

Fantastiske leger vi har i Norge altså! Da jeg endelig kom inn til legen på legevakta etter 4 timer, så fikk jeg bare en resept på kvalmestillende og spiseforbud i 6 dager. Alt som gikk lett opp uten å skade spiserøret (som frks sportsdrikk som jeg fikk anbefalt på det sterkeste), kunne jeg ha i meg. Men jeg får ikke lov til å spise. Den legen tror jeg glemte gravid i uke 19-delen når jeg var der, tror jeg! For å sulte en gravid er noe av det dummeste jeg har vært borti! Men prøver så godt jeg kan i dag å spise og drikke så mye jeg kan, så får jeg egentlig bare drite i om at det kommer opp igjen, for noe næring er bedre enn ingen næring.

Men tusen takk for all støtte!

Dette høres jo bare helt utrolig ut! Jeg kan nesten ikke trp det er sant?! For det første kan de jo ikke nekte deg legehjelp og så kan de jo ikke gi deg en sånn beskjed. Ville ikke stolt på de legene jeg heller så godt du spiser likevel. Håper du får i deg litt vitaminer og eventuelt Omega 3.

Noen har utbytte av å spise på sengekanten FØR de går ut av sengen og venter litt før de står opp (noen må hente mat til deg eller matpakke fra kvelden før). Har du prøvd det?

Håper de kvalmestillende har noe effekt så du og den lille får i dere næring!

Lykke til!

Annonse

Blir helt sjokkert av å lese dette, dette er jo helt uakspetabel behandling! Du bør jo legges inn for å intravenøst væske om ikke annet. Kan du ikke få en hastetime hos legen? Eller ringe en annen jordmor? Føden? De kan jo ikke mene at du skal sulte deg hele julen? Huff altså..

Tusen takk for all støtte! Fikk snakket med jordmor og en ernæringspsykolog(?) og de frarådet meg fra å ikke spise. Noe næring er bedre enn ingen næring, så får jeg heller vurdere det etter hvor ubehagelig det er å kaste opp.

Men spiser og drikker som normalt igjen, noe som er ufattelig deilig! Sprang rundt å jubla og hyla på skolen for jeg hadde holdt på maten i mer enn 20 min. Lurer litt på hva de på skolen tenkte om meg da! Men lykkelig over å holde på maten mer enn 1 min? En smuuuuule! Men mat er ikke noe problem lengre, og ga jordmor navn på legen sånn at hun fikk snakket med ham om dårlig behandling av gravide. Jeg skulle ha vært lagt inn, så jordmor var ikke så veeeeeldig blid.

Kvalmestillende har jeg ikke hatt noe bruk for, og like greit er det, så får jeg heller spare de til jeg skal spise julemiddag og nyttårsmiddag!

Igjen, tuuuuuusen takk for støtten!

Vær obs på at man kan bli dårlig i magen av kvalmestillende. Jeg ble så uvel i magen at jeg valgte å ikke ta de, og ikke hjalp de noe særlig på kvalmen heller (tok Afipran). Det kan jo være lurt å prøve de en gang før jul, så blir ikke julaften ødelagt av det :)

God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...