Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk psoriasis da jeg fylte 15 år, har både i hodebunnen og litt på overkroppen. Har godt dette i sjakk i 2 år nå. Ved å ta sol og bruke dermovat. Men nå som jeg har blitt gravid ser jeg at eksamen blir hissig, og jeg må vaske håret mitt hver dag, nesten 2 ganger. For det klør og "snør"

Noen som også sliter med eksem? Hadde lest at det gikk bort i svangerskapet, men her er det visst omvendt :/

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144000636-eksem-og-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg sliter med kronisk eksem. fått beskjed om å slutte med sol og locoid. så gruet meg litt til hvordan dette ville bli.. og det ble riktig ille i de første ukene av svangerskapet. i samråd med legen kan jeg bruke hydrokortison i korte perioder med veldig liten mengde.. men det funker ikke spesiellt.. så droppet det helt.. det er i hovedsak ansiktet og hodebunn som blir "angrepet". no snør jeg og klør annenhver uke.. det har helt klart litt værre etter jeg ble gravid.. for ansiktet er det eneste som hjeler nå, å skrubbe ned huden til jeg blir rød og all tørr hud er borte.. for så å brukte et tonn med fuktighetskrem.. har ikke funnet noen løsning på hodebunnen, annet enn å bruke mye av klesrullen...

Usj, ja. Hvorfor ikke få lov til å ta sol? Hydrokortison har aldri hatt noe effekt på meg. Må ha sterke saker for at det skal fungere. Ser at eksamen er hissig ettersom den blir rød/rosa. Klarer og overleve med det på overkroppen. Men det i hodebunnen plager meg mye. Snør ikke bare ute her i gården for å si det sånn..

hehe.. legen sa noe om varmen og overoppheting.. så da droppet jeg det også.. har egentlig ikke googlet noe om det.. så om man må droppe det med en gang eller ei vet jeg ikke.. ja hydrokortison er svake saker... og går ikke an å bruke i hodebunn.. det blir jo bare kliss.. :P hehe.. får vel bare bruke head and shoulders og dusje når det klør som verst.. (men man bør jo ikke dusje så mye heller.. da blir jo hodebunnen bare tørrere...? ) kanskje svaret er å ikke vaske håret hver gang man dushjer... men jeg kan ikke droppe shampoo og balsam..da blir jo håret umulig... vanskelig dette....

Oja. Har tatt sol uansett jeg da. Er jo ikke krise hvis en har på full lufting og har alltid med vann og drikke i solariumet jeg da :) bare flasser så mye, at hvis jeg skulle ha vasket håret med vann, så funker det ikke. Så må bli shampoo får å få det vekk. :S håpløst.

Annonse

Jeg fikk psoriasis da jeg fylte 15 år, har både i hodebunnen og litt på overkroppen. Har godt dette i sjakk i 2 år nå. Ved å ta sol og bruke dermovat. Men nå som jeg har blitt gravid ser jeg at eksamen blir hissig, og jeg må vaske håret mitt hver dag, nesten 2 ganger. For det klør og "snør"

Noen som også sliter med eksem? Hadde lest at det gikk bort i svangerskapet, men her er det visst omvendt :/

Forhåpentligvis blir du bedre håper jg. Har selv samme sykdom, så kjenner godt igjen den flassefølelsen. Anbefaler deg en prat med hudlegen for råd. Han/hun kan evt gi deg kremer etc du kan bruke i svangerskapet.

Sånn ellers har jg hatt god effekt av olje til kroppsvask, og decubal krem til å smøre etterpå. (Begge fås på apoteket, og er parfymefritt). Det er iallefall lindrende for tørr og flassende hud! Håper det går bedre for deg snart!!

Kan også anbefale å bruke shampo mot tørr hodebunn, som du kan kjøpe hos frisør. Blant annet Joico er bra :-) koster litt mer enn butikkshampo, men er absolutt verdt det.

Endret av Lykketroll*morTil2?

Forhåpentligvis blir du bedre håper jg. Har selv samme sykdom, så kjenner godt igjen den flassefølelsen. Anbefaler deg en prat med hudlegen for råd. Han/hun kan evt gi deg kremer etc du kan bruke i svangerskapet.

Sånn ellers har jg hatt god effekt av olje til kroppsvask, og decubal krem til å smøre etterpå. (Begge fås på apoteket, og er parfymefritt). Det er iallefall lindrende for tørr og flassende hud! Håper det går bedre for deg snart!!

Kan også anbefale å bruke shampo mot tørr hodebunn, som du kan kjøpe hos frisør. Blant annet Joico er bra :-) koster litt mer enn butikkshampo, men er absolutt verdt det.

Takk for tips :) nå er det jo vinter i tillegg, og tørr luft, så blir ekstra dose med eksem nå. Heldigvis så er jeg ikke så ille som jeg var for 3 år siden. Da var jeg på behandlingsreise.

Jeg har ikke psoriasis, men har jobbet som frisør. Vil bare anbefale deg og ikke kjøpe sjampo for tørr hodebunn, men si du har psoriasis, det er nemlig stor forskjell. En tørr hodebunn trenger bare fuktighet, mens din trenger også pleie. I salongen jeg har jobbet i hadde vi Joico, da heter sjampoen Daily Care Treatment Shampo og det finnes et serum som du også kan smøre inn hodebunnen med etter vask for gi bedre blodsirkulasjon og "smøre" kløen litt. Husker også at vi hadde noen Nisim produkter som var veldig populære mot psoriasis, disse produktene har jeg også sett hos noen apotek. Selvfølgelig hjelper ikke alle produktene på alle, og noen synes noe hjelper og andre ting ikke hjelper. Anbefaler også å masere produktene godt inn i hodebunnen for å øke blodsirulasjonen, men det gjør du vell kanskje allerede ;) Håper uansett det bedrer seg!!

Ja :) var på gran canaria i 2009 i slutten av mars og til påsken. Veldig fornøy med oppholdet. Nå var jeg heldig og fikk dele rom med de som var på samme alder som meg. :) men maten var ikke noe og skryte av, så handlet mest på joker.

Mæmen nå ble jeg nesten litt overrasket :)

Jeg er også plaget av psoriasis og tenkte på å høre om noen andre her var det og så var det to på termingruppa mi gitt:)

Har du psoriasis TLK?

Jeg har snakket med hudlegene om dette og de sier at er man plaget så kan man bruke kortisonkremene, husk at fastleger ofte er litt hysteriske mtp medisin og de kanskje ikke ser hvor plagsom sykdommen er.

Vær mer forsiktig med daivobet/daivonex da det er mindre erfaring med disse kremene som er nyere.

TA sol! om det hjelper så er det den beste minst skadelige for baby. Husk at så lenge du ikke er varm så er ikke babyen varm heller. En annenting :

Tar dere medisinsk sol? Det er absolutt å anbefale og har mye bedre effekt enn vanlig solarium dessuten er det uten noe særlig fare for overoppheting siden man behandler seg inntil noen få minutter.

Jeg er veldig plaget av utslett nå, har eksplodert pga stress.

Vanligvis har jeg blitt bedre i svangerskapet av psoriasis og værre etter fødsel

HVem har vært på behandlingsreiser på GC her? Har vært mange ganger, men det begynner å bli en stund siden.

Annonse

jeg har ikke psoriasis.. så vidt jeg vet.. hadde atopisk eksem da jeg var barn og fikk eksemen tilbake da jeg ble voksen. men i annen form.. før var eksemen mest bak knær, armhuler og armkroken... da jeg fikk den tilbake kom den i hodebunn og ansiktet.. men eksemen oppfører seg ikke som typisk eksem.. det klør ikke sånn veldig, annet enn at huden er tørr i hodebunn.. i ansiktet er det mer som å få ekstra hudlag som må skrubbes vekk... men pga jeg harr atopisk ble dette bare diagnostisert som kronisk eksem.. men har ikke vært hos hudlege etter jeg ble voksen :)

Fastlegen min er veldig forståelsesfull når det gjelder eksamen min.

Jeg har gått medisinsk sol eller strålebehandling før, men for å være ærlig, så funket det dårlig for meg. Jeg får mer og bedre effekt av å ta sol faktisk. Og jeg kan ta så lenge og mye jeg vil, til det blir borte. Det kan en jo ikke hos hudlegen. Da de stiller inn maskinen.

Har bare vært på GC en gang det var i 2009.

Når du tar uvb eller tl01 sol så skal jo legen/sykepleieren sørge for at du får akkurat det du tåler og ikke mindre for jeg er enig i det at da får det ikke særlig effekt.

jeg har god effekt av uvb-sola mi, best effekt har jeg av ekte sol :) Solstudio hjelper ikke på meg det blir for svakt.

Så rar den eksemen din er da Tlk :) Vet ikke hvor vanlig det er med atopisk i hodebunnen jeg ? Men sånn du har det i ansiktet er veldig likt det jeg har. Hos meg er det psoriasis og det er igrunn ikke sååå vanlig å ha i ansiktet. Det er ikke så synlig, men er som du beskriver som et ekstra lag som jeg skrubber vekk. Etter skrubbing får jo solen bedre effekt også.

'Det er forsåvidt litt uvanlig å være disponert for både atopisk eksem og psoriasis, men det kan jo fortsatt hende du har psoriasis

Glemte også å si at jeg har en sak fra aco som er for tørr hodebunn og den lindrer litt hvis man er skikkelig tørr og sår i hodet.

Ja, psoriasis er forskjellig fra person til person. Da jeg var på GC fikk jeg jo se at den typen jeg har, som ser ut som pigmentflekker, eller lyserosa, og jeg bare får tynt lag med flass. Hadde ingen av de andre der. Og mine flekker blir aldri tykke å harde som de fleste har. Men jeg har en tvilling søster som hadde en HEELT annen psoriasis, en slags atopisk eksem som dukket opp og ble psoriasis.

Uvi strålene, så jeg ikke forskjell, gikk ditt 3 ganger i uken i 2 uker. Og jeg vet at når eksamen blir rosa/solbrent så hjelper det, men neida. Ble ikke noe bedre av å stå der. På solarium tar jeg 31-32 min sol. På de stedene jeg vet er sterke og nye rør. Og etter 1-2 ganger, er jeg mye bedre :) derfor jeg ikke har tålmodighet til å gå til hudlegen i over 2 uker og ingenting skjer. Men vi vet jo best hva som funker for oss også :)

ja prøvde å gå til legen for å forklare hvordan huden min er i ansiktet.. men det er så vanskelig.. for den ser ikke tørr ut.. men den føles stram og tørr og jeg må skrubbe den hver dag i de værste periodene.. og jeg kan si til folk at huden er helt rar og ser selv "rynker" der den strammer.. men den ser jo ikke stram ut, så folk forstår ikke.. så blir litt rådvill jeg.. hehe.. kan godt hende jeg egentlig har psoriasis.. men utenom graviditet går det jo fint med en kombinasjon av sol,locoid og hydrokortison...

Ja, psoriasis er forskjellig fra person til person. Da jeg var på GC fikk jeg jo se at den typen jeg har, som ser ut som pigmentflekker, eller lyserosa, og jeg bare får tynt lag med flass. Hadde ingen av de andre der. Og mine flekker blir aldri tykke å harde som de fleste har. Men jeg har en tvilling søster som hadde en HEELT annen psoriasis, en slags atopisk eksem som dukket opp og ble psoriasis.

Uvi strålene, så jeg ikke forskjell, gikk ditt 3 ganger i uken i 2 uker. Og jeg vet at når eksamen blir rosa/solbrent så hjelper det, men neida. Ble ikke noe bedre av å stå der. På solarium tar jeg 31-32 min sol. På de stedene jeg vet er sterke og nye rør. Og etter 1-2 ganger, er jeg mye bedre :) derfor jeg ikke har tålmodighet til å gå til hudlegen i over 2 uker og ingenting skjer. Men vi vet jo best hva som funker for oss også :)

Det er jo kjempefint at solarium hjelper for deg:) Det er jo så forskjellig fra person til person hva som hjelper. Solarium er jo mer tilgjengelig enn uvb også!

Jeg har forsåvidt samme type psoriasis som deg, veldig mye men aldri skikkelig tykt, Jeg har kjempeeffekt av vanlig sol, så prøver å reise sørover 1-2 g i året.

Er en stund siden jeg var på behandlingsreise det er jo litt vanskelig med små barn å reise fra dem.

Var du der sammen med ungdomsgruppen?

ja prøvde å gå til legen for å forklare hvordan huden min er i ansiktet.. men det er så vanskelig.. for den ser ikke tørr ut.. men den føles stram og tørr og jeg må skrubbe den hver dag i de værste periodene.. og jeg kan si til folk at huden er helt rar og ser selv "rynker" der den strammer.. men den ser jo ikke stram ut, så folk forstår ikke.. så blir litt rådvill jeg.. hehe.. kan godt hende jeg egentlig har psoriasis.. men utenom graviditet går det jo fint med en kombinasjon av sol,locoid og hydrokortison...

Jeg skal ikke si noe jeg altså, men kjenner i alle fall meg igjen i beskrivelsen. Legen min skulle skrive/tegne utslettet og tegnet ikke noe i ansiktet før jeg påpekte det, da først så han at ansiktet også var rammet.

Er du skikkelig plaget så tror jeg at jeg ville brukt litt hydrokortison.eller Lockoid. Det er i allefall bedre ennå bli så dårlig som jeg er nå.

Det er jo kjempefint at solarium hjelper for deg:) Det er jo så forskjellig fra person til person hva som hjelper. Solarium er jo mer tilgjengelig enn uvb også!

Jeg har forsåvidt samme type psoriasis som deg, veldig mye men aldri skikkelig tykt, Jeg har kjempeeffekt av vanlig sol, så prøver å reise sørover 1-2 g i året.

Er en stund siden jeg var på behandlingsreise det er jo litt vanskelig med små barn å reise fra dem.

Var du der sammen med ungdomsgruppen?

Var der mrd voksne jeg da, siden jeg var 21. Men var heldig og fikk en annen på samme alder på samme rom og fikk snek byttet sånn at vi ble tre i 20 årene :) så var veldig heldig sånn sett.! Hihi..

Har en mild form for atopisk eksem, men det er mer enn plagsomt nok! Sprekker og blir sår på fingrene, og har i underlivet, av alle "fantastiske" trivelige steder :( Smører med hydrokortison/Locoid der nede i små mengder, og det holder det værstei sjakk. På fingrene må det Elocon til. Er 10 uker + 5 dager, og har ikke hørt noe om at dette er skadelig for fosteret.

Hei!

Jeg tror ikke dette tipset hjelper på psoriasis o.l., men på andre så prøv med Dexem! Det hjalp meg med et rart, stygt utslett jeg plutselig fikk i ansiktet :-/ Brukte minst mulig av og veldig mild rensegele (brukte ikke sminke til vanlig - så veldig nydelig ut :P ) og Dexem i nesten en måned og da ble jeg helt fin igjen :D

Vi med psoriasis og annen type aggressiv og hissig eksem pleier å prøve alt :) for det hender jo at noe funker! Jeg har jo også prøvd en kur med metraxstrate.. Eller hva det nå heter, og leveren min ble ikke glad for det. Fikk beskjed om å kutte det ut. Skulle egentlig begynne på sånne sprøyte behandling. Men fikk tatt en del sol, skrubbet meg med salt. Og ordnet sånn at jeg ble fin av meg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...