Gå til innhold

Når vannet går - beskriv din opplevelse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har termin i januar og tenker fælt på hva skjer når vannet går.

Er det mye?

Hvor mye håndkler er greit å ha tilgjengelig etc

Vannet mitt gikk før begge mine to tidligere fødsler. Den ene gangen da jeg sto i kassa og skulle betlale for noe. Svosj, så rant det nedover bena mine. Så ut som jeg tisset på meg. Andre gangen sto jeg i Majorstukrysset og skulle over gaten og så igjen, svosj. Tre dager før termin og tre uker før termin, så hadde ikke akkurat hånklær for hånden.... Begge barna født innen et døgn etterpå, men det tok mange timer før riene kom igang - men de kom av seg selv:)

Vannet mitt tok de under fødsel.. Siste del av graviditen følte jeg at jeg aldri fikk "tømt# blæra skikkelig når jeg tissa.. Og klarte ikke tisse under de vonde riene, og følte at jeg virkelig MÅTTE på do.. Fikk ikke lov da. Så de satte kateter, men var nesten ikke noe som kom ut.. Så det var altså vannet, som lagde slik trykk at det føltes ut som at jeg skulle sprenge innvendig. Da de tok vannet, sa det SPLÆSJ, og så det sprutet ut av meg som en foss. DET var en stor lettelse da det ble tatt. Var mye..

Er vel slik at hos de fleste går vannet under fødsel? Når man gjerne er på sykehuset.. Der er det i alle fall nok av håndkler tilgjengelig:)

Har hatt vannavgang 3 ganger. Med alle var det som om jeg måtte skikkelig på do, trodde jeg skulle tisse meg ut. Første gang bare rant det og rant, var gjennomvåt da jeg kom til sykehuset. Med de 2 siste var det som en splæsj på rundt et par dl, så kom det lite etterpå, par spiseskjeer i timen kansje. Med første der det bare rant og rant fikk jeg rier med en gang, de 2 suste ble jeg satt i gang med da jeg ikke fikk rier.

Vannet har gått begge gangene hos meg. Det er en skikkelig underlig følelse. Også vet man da med sikkerhet at fødselen er i gang, er en 24-timers regel for igangsettelse pga infeksjonsfare.

Jeg opplevde et slags klikk/knepp i underlivet, og en foss av vann som strømmet ut. Med meg satte tunge fødselsrier igang straks vannet gikk, så da var det bare å komme seg på sykehuset i full fart..

Annonse

Har hatt spontan vannavgang med to - mens de tok vannet med tredje under fødslen. Den følelsen jeg synes er sterkest, er følelsen av å "poppe" - nesten så du kan høre lyden av et knepp. Knepp, og så masse masse vann! Dette henger nok sammen med at ingen av mine barn har vært festet før fødsel, så alt vannet har fosset ut. Første gang våknet jeg av at vannet gikk, og sengen ble ødelagt. Andre gang gikk vannet i korridoren på sykehuset, og tredje tok de det med "heklenål". Følelsen var den samme alle gangene, har fått heavy rier med en gang etterpå - og alle er født under en time etter vannet gikk/ble tatt.

Jeg stod opp for å gå på do, trodde jeg, men rett før jeg skulle sette meg på do bare rant det ut på gulvet og jeg trodde jeg hadde tisset på meg....... men skjønte at det var vannet som hadde gått. Det kom litt etter litt og jeg hadde på meg nattbind som gjorde at det ikke kom i buksen. Resten kom når jeg fødte, da kom det masse vann ut med babyen. Tror nok dette er forskjellig fra person til person og det er jo ikke alltid vannet går heller :)

Her kjente eg eit knepp eller som ei luftbobla sprakk og så blei da varmt mellom beino :P Og ikkje minst veldig vått... Masse vann, men da kom og meir dagen etter ca 1-2 tima før han kom ut, jordmor lurte på om eg virkelig hadde hatt vannavgang masse vann då og ja.. :P

Vannet gjekk fredag kveld ca 23.15 (rundt der hvertfall) mens eg låg å slappa av på sofaen, og han var ute lørdag 17.43

Jeg lå å sov, våknet av en kneppelyd, gikk på do, kom et lite splæsj med fostervann da jeg stod på badet. Skjønte at det var vannet som gikk. Lakk litt fostervann hele tiden da hodet var dypt nede. Brukte hånkle mellom bena til vi ankom sykehuset i 09-tiden. Vannet gikk ca 02.30 og kl 13.15 dagen etter var han ute:)

Jeg våkna på natta og syntes det var litt vått i trusa :P Funderte på om jeg hadde tisset meg ut (var bare litt vann som hadde kommet). Gikk på do og tisset, skiftet truse og gikk å la meg igjen. Begynte da å tenke litt mer (var vel halvt bevisstløs da jeg sto opp for å gå på do...), og ble liggende å kjenne litt etter. Da kjente jeg at det kom litt vann piplende med jevne mellomrom - gjerne når jeg snudde meg i senga/strammet muskler. Sto da opp og tok på ett nattbind og hentet et håndkle å la i senga.

Riene startet sånn smått rett etter dette. Men noen "splæsj" kom aldri. Måtte bytte bind etter en stund, og siden riene var relativt tette (5 minutt eller noe i mellom) helt fra starten av, ringte jeg føden.

De ba meg beskrive "vannavgangen", og vurdere mengden som hadde kommet ut. I tillegg ba de meg beskrive fargen på vannet. Siden jeg hadde bind på, var det ganske lett å se at vannet var brunlig (eller var det rødlig? hehe... husker ikke helt). JM sa at dette tydet på at babyen hadde bæsjet i fostervannet, og ville derfor ha oss inn på kontroll.

Reiste så til føden med fostervannet jevnt piplende ut (men ikke mer enn at det holdt med et bind fra hjemmet til sykehuset, som forsåvidt ikke var lange avstanden).

På sykehuset ble det konstatert at babyen hadde bæsjet i fostervannet, og vi ble lagt inn på overvåkning, og elektroder festet til hodet hans (hvis jeg ikke er helt på bærtur :) ). Vi hadde nok blitt sendt hjem igjen hvis det ikke hadde vært for dette, for det var ikke så mye åpning.

Resten av vannet gikk vel når JM foretok en undersøkelse av åpningen senere på dagen.

Forresten var det rundt klokka 2 på natta at vannet først begynte og lekke, og godgutten vår kom klokken 20 på kvelden :)

Var og shopper og fikk plutselig følelsen av at jeg tisset på meg. Kom litt og litt hele kvelden, og dro til sykehuset 7 timer etter det begynte, med svale mensensmerter. 10 timer etter det igjen fikk jeg riestimulerende drypp og helvete var i gang...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...