Gå til innhold

hest og gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som driver på med hest og er gravid? Hvordan hest har du?

Trener du hesten fortsatt som før, mindre eller ikke i det hele tatt? Hvor lenge kan man ri?

Jeg er førstegangs gravid, og har to hester. En varmblods traver på 5år, og en kaldblods på 4år. Ingen blir brukt som traver, kun hobby. Har valgt å selge kaldblodsen, da jeg ikke tør å ri han nå når jeg er gravid, fordi han er litt stri. Mens varmblodsen skal jeg beholde :-) får en ponni hit til tirsdag som skal holde varmblodsen med selskap. Den er trygg å ri, så planen er å begynne å ri litt turer med ei venninne fremover :-)

Skrevet

Jeg er 27+6 og driver fortsatt med hest. Selvfølgelig i mye mindre mengder enn før, men prøver da å holde det i gang.

Har en dansk sportsponni som jeg startet mange sprangklasser med før jeg ble gravid. Etter jeg fant ut at jeg var gravid så var det full stopp med sprangridningen, ettersom ponnien min er ganske het.

Har trappet ned jevnlig på hva jeg driver med når det kommer til ridning. Nå som magen virkelig har kommet for fullt også så blir det bare skritting på ridebane for min del, men er da noe det også ;)

Skrevet

Man kan ri sålenge man føler at det går bra. Er jo også super trening for bekkenet! Bare pass på at du tar det etter babyens premisser. Er det ubehagelig så stopper du, er ikke verre enn det ;)

Skrevet

jeg hadde hest når jeg gikk gravid sist. Valgte å la være å ri fra den dagen jeg fikk positiv test. Hadde da vært prøver i over 1.5 år og tok ikke sjanser.

Hesten jeg hadde var egentlig snill, men kunne tulle litt av og til og alle hester kan bli skremt.

Hadde aldri kunnet tilgi meg selv dersom jeg hadde falt av og mistet barnet. Hadde jeg derimot kunnet kjøre hesten min hadde jeg ikke hatt betenkligheter med dette.

Skrevet

Vil vel si det er like "skummelt " å kjøre hest, som å ri. Litt kortere å falle av, KANSKJE. Kommer ann på situasjonen om det skjer noe. Hesten min er innkjørt, men vi hadde en stygg ulykke for 2.5 år siden, hvor hesten ble skremt og løp ut, og stupte i en grøft. Da fløy jeg fra setet, over vognen og landet hardt oppå hesten. Så ville vel ikke tenkt at det er tryggere å kjøre enn å ri. Som du sier selv, hesten kan bli skremt uansett hvor snill og trygg den er ;-) Men det er farlig å kjøre bil, og det er farlig å gjøre veldig mange ting :) så jeg tenker å fortsette med hobbyen min, frem til evt. Kroppen sier ifra selv at det er nok.

Skrevet

Jeg har en kaldblodsåring som jeg kjører med 3 dager i uken. Har kjørt henne inn i høst, og det har gått veldig bra. Da jeg har vondt i bekkenet, så tviler jeg på at jeg hadde ridd dersom jeg hadde hatt en voksen hest, men kjøring går fint. Nå er jeg 33 uker på vei, og merker at møkking faktisk er tungt, og vannbæring blir gjort med halve bøtter, en i hver hånd.. Jeg koser meg med stalltiden min, men kjenner at jeg ser frem til å sette henne vekk et par måneder når det nærmer seg termin. :)

Det er bare å gjøre alt med måte, og ikke gjøre slikt som gir smerter/ubehag. :)

Skrevet

Jeg red til jeg var 28 eller 29 uker på vei. Rir dressur og trente 4 - 5 ganger i uken. Konkurrerte også noe. Merket at jeg ble fortere sliten etterhvert, men la inn skrittepauser ved behov. Det som fikk meg til å stoppe til slutt var at jeg syntes det ble veldig slitsomt med full jobb og ""full" hest, samt et mer og mer vondt bekken. Men glad for at jeg kunne være så aktiv så lenge. Må også si at ridningen var fantastisk mot kvalmen i starten. Forsvant med en gang jeg satte meg på hesten, og forble borte i noen timer etterpå. Ridning og gravid går fint, bare man tenker seg om og tar noen forholdsregler:)

Skrevet

jeg hadde en irsk halvblods til eldste mann fyllte ett år. men måtte avlive den da den hoppet over gjerdet på sommerbeitet og deretter havnet i en bekk. brakk det ene forbeinet. da hadde han rukket å bli hele 25 år.

trist det der for jeg merker savnet enda

Skrevet

Er så hyggelig med hest! Jeg får den nye hesten idag, da har jeg 3 enn så lenge. Så da tenkte jeg å begynne å trene litt med de alle 3. I hovedsak på ridebanen foreløpig. Er ikke så lett å få trent hest når man bare har to og ingen av de liker å stå igjen alene litt. Selvom de ser ridebanen fra luftegården. Så nå skal det bli deilig å få en til i stallen, og kunne begynne litt smått :D kjente ei som var smed, og hadde egen hest. Husker hun skodde med stor mage, og jeg var så fascinert over at hun fikk det til, og at hun orket. Så tenkte den gang, jeg skal også klare å være i stallen lenge som gravid. Så gjenstår å se :-):-)

Skrevet

Jeg turde rett og slett ikke å ri når jeg fant ut jeg var gravid for jeg vet hvor fort noe kan skje fra hesteryggen og kom ikke til å tilgi meg selv om noe hendte som jeg lett kunne ha unngått.

Skrevet

Her prøver vi på vår første,og jeg har en unghest på 2 år som jeg skal ri inn i Mars (da har hun fylt 3)

Dette kommer jeg nok til å gjøre uavhengig av en eventuell graviditet.

Hun skal deretter på beite hele sommeren,og ris litt igjen til høsten (2-3 ggr i uka) så jeg ser overhodet ikke problemet med å ri henne samtidig med en eventuell graviditet,så sant jeg ikke har smerter eller ubehag med det.

Skrevet

Jeg har hatt hester store deler av livet mitt (ikke nå lenger av andre grunner), og merker at jeg ikke tørr å låne noen hest nå. Den tryggeste hest kan bli skremt - så jeg tar ingen sjanser. Hadde jeg hatt hest selv ville jeg ha sett det an på hesten min, men veldig usikker på om jeg hadde turt altså.

Skrevet

Jeg red til jeg var 7 mnd på vei, og da stoppet jeg av hensyn til helsa. Vel og bra med bekkentrening, men ikke overdriv! Jeg har hatt spranghester i flere år, og denne siste var en stor polsk halvblods. Tingen er å ikke bekymre seg for alt, man kan uansett ikke verne seg mot alt. Men man kan ha det i bakhodet at ting kan skje, og man behøver ikke prestere eller overgå seg selv. Lytt til kroppen. Avstå fra de hardeste øktene. Jeg sluttet på kretstreninga og jobbet kun i lett, ikke nedsittende:) Lykke til!

Skrevet

Noen her som driver på med hest og er gravid? Hvordan hest har du?

Trener du hesten fortsatt som før, mindre eller ikke i det hele tatt? Hvor lenge kan man ri?

Jeg er førstegangs gravid, og har to hester. En varmblods traver på 5år, og en kaldblods på 4år. Ingen blir brukt som traver, kun hobby. Har valgt å selge kaldblodsen, da jeg ikke tør å ri han nå når jeg er gravid, fordi han er litt stri. Mens varmblodsen skal jeg beholde :-) får en ponni hit til tirsdag som skal holde varmblodsen med selskap. Den er trygg å ri, så planen er å begynne å ri litt turer med ei venninne fremover :-)

Hei:) med første red jeg så og si helt fram til fødsel, siste ridetur var 6 dager før fødsel. Var i god form og hestene våre er to rolige islandshester. Med tvillingene red jeg til rundt uke 20 da kroppen plutselig ikke likte å sitte på hesteryggen lengre og nå er jeg bare 10 uker på vei, men rir enda. Håper jeg kan sitte på hesteryggen langt uti svangerskapet denne gangen siden det er den plassen jeg stresser ned på :) Har nå også kjøpt en liten shetlandshoppe på 9 år som vi skal bruke til kjøring :)

Skrevet

Jeg rir, men dessverre ikke min egen da den er litt sprettball. Får ri kjedelige barneponnier en stundtbfremover. Å ri en trygg snill hest anser jeg ikke som farlig. Har falt av hest en gang på 20 år, trynet på mine egne bein hundre ganger i samme periode, og vært i bilulykke to ganger...

Jada, alle hester KAN skvette, og man kan bli truffet av lynet eller bli utsatt for blind vold på åpen gate også. Men er mye mye mer forsiktig nå etter positiv test, uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...