Gå til innhold

Dere som har barn med melkeallergi

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 16 måneder har melkeallegi (proteiner i melken, ikke laktoseintoleranse). Han regerte ganske kraftig når han var baby. (ikke pustevansker dog)

Er usikker på når jeg skal prøve å gi han melkebaserte produkter. Er så pysete, tørr ikke prøve, siden han reagerte som voldsomt når han fikk mme. Men på den andre siden, dumt å la være siden han går glipp av mye god mat nå.

Noen som har barn med melkeallegi?

Når prøvde dere å gi småen melkeprodukter første gang?

Vet jeg ikke skal gi han ren melk med en gang, men prøve smått med melkeprodukter, men er usikker på om jeg tørr det allerede nå. Han har smakt på vanlig smør en gang, ved en feil og det gikk fint.....muligens det er lite melk i den, men....

Noen som kan hjelpe??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144000394-dere-som-har-barn-med-melkeallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge mine har melkeproteinallergi, de reagerer med magevondt og så diare. Jeg fikk beskjed om at jeg hver 6.mnd kan gi melkeprodukter for å se om de reagerer. Jeg gir bare litt som f.eks grateng med melk i eller vanlig youghurt. Mine reagerer med en gang så jeg trenger ikke gi de mye. Den ene tåler nå melk som har blitt kokt, stekt etc men ikke som drikke eller youghurt, det er vanlig at de til å begynne med tåler "bearbeidet" melk best. Legen sa til meg at hvis de reagerer skal de ha nye 6 mnd melkefritt og så kan jeg pröve igjen.

Ok, det har jeg ikke hørt om. Det å vente 6 mnd. Det var veldig lenge. Gutten min har langt verre reaksjon enn magevondt, den gangen han reagerte på mme og div andre varer, så derfor er jeg mer forsiktig.

Takk for svar.

Nå bor ikke jeg i Norge så det kan jo vere at vi har andre retningslinjer her. På den andre siden så testes det mer for allergi her jeg er og matvareallergi er relativt vanlig så de har masse erfaring med det. 6 måneder går fort synes jeg :-)

Dere blir vel fulgt opp av barnelege om barnet har så sterk allergi? Provokasjonstesting gjennomføres jo ofte i samarbeid med leger. Be om henvisning til voksentoppen på Rikshospitalet? De er jo de beste i Norge på allergi...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...