Gå til innhold

Blodprøve på barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten min på 6 år skal ta blodprøver t uka for første gang. tenkte jeg skulle kjøpe embla plaster å sette på..noen som har erfaringer med barn og dette? kjenner de ingenting når dette plasteret har stått på en stund førri?

Anonym poster: 7b70ff4b6f4ad74eb7621cd8a3de3f18

Skrevet

Det kan bli vanskeligere å finne blodårene på ungen da. Min kan ikke ha emlaplaster fordi da blir det umulig å finne blodåren. Men de får en slags bedøvelse når skal stikkes iallefall. Vet ikke hvor godt det fungerer.

Anonym poster: b944724d5088d040fcd2c9aeb1168dd5

Skrevet

Hadde satt på emblakrem og dekket med gjennomsiktig plaster i hver "albueknekk" jeg, ca 30 minutter før det skal stikkes :) Og pass på at gutten din er god og varm, da popper blodårene mye lettere frem. Bare tenk hvor tydelige dine egne blodårer blir etter en varm dusj. Om man er kald trekker blodårene seg sammen og blir pittesmå.. Det er også viktig at du forklarer gutten din hva dere skal gjøre, og at du er vennlig og bestemt. Dette er fort unnagjort, det blir et stikk som kanskje svir litt. Vær trygg og rolig, da blir heller ikke gutten din redd.

Hilsen sykepleier

Anonym poster: 40d12554a65c21c4511958cf07b11a83

Skrevet

Som blodprøvetaker på barn, tror jeg det er mest psykisk. Noe effekt er det nok, men mest av alt gjør det at barnet slapper mer av og dermed gjør det ikke så vondt. Ikke lov barnet at det ikke kommer til å kjenne noen ting. Jeg har stort sett bare positive opplevelser med emblakrem, bare barnet ikke har noen forventing om at det ikke kommer til å kjenne noe som helst.

Anonym poster: ecfdca2a87946c68a9b5ac0105b1740b

Skrevet

Min erfaring er at det er vanskeligere å få tatt blodprøver når plasteret har vært på, og at det kan ende med at de må stikke et annet sted. Vi prøvde det en gang på yngste, og det ble med det. Vi valgte å heller fokusere på at det vonde varer i et sekund og at det klarer de fint å holde ut.

Skrevet

Vi fikk emblakrem på sykehuset når snuppa vår på 2 år skulle stikkes. De måtte stikke mangen ganger, da blodårene ikke var så lette å se i utgangspunktet.

Var veldig glad for kremen i ettertid, eller så hadde hun nok hatt veldig vondt. Legen var veldig bestemt på at hun skulle ha krem, slik at hun ikke fikk helt skrekken. Gikk veldig fint, selv om de slet litt med å finne årene.

Skrevet

så d finnes en krem å? eller er d plasteret dere snakker om?

Skrevet

Opplever at de som har hatt på plaster ikke kjenner stikket! Det er gull verdt, og anbefaler det alltid til barn. La det sitte på en time, og ta av 15 min før prøvetaking.

Det kan bli litt vanskeligere å kjenne blodårene, men likevel lettere fordi barnet sitter stille, er rolige, og ikke kjenner stikket.

Hilsen bioingeniør :-)

Anonym poster: 1a7b00b5cbb2b5d0175e3202494da3e5

Skrevet

:)

Skrevet

:)

Skrevet

Min lille jente er helt umulig å ta prøver av. Ho er så redd for leger at selv et blodtrykk eller å lytte på lungene er umulig. Det er tilogmed håpløst å sette på plaster... Så jeg håper ho holder seg frisk. Ho må holdes fast av to stk når ho skal ha sprøyter. Emblakrem fungerer heller ikke,da ho virkelig ikke takler at andre rører ho. Ho har alltid vært sånn. Det hjelper ikke med avledning,kos,trøst eller bestikkelser heller. Ho slår seg helt vrang, stritter i mot med hyl,slag og spark,og klarer å vri seg ut av armene på store mannfolk. Ho er halvannet år, så fremtiden ser ikke lys ut ift legebesøk. Ho er kjempe sterk,så jeg klarer ikke holde ho fast heller. Håper det blir bedre etterhvert, for ho sliter med en tumor (godartet,men medfører smerte), så har allerede hatt en operasjon. De fikk ikke målt blodtrykk,temp eller noe før ho lå i narkose.

Ikke meningen å klage i en annens tråd, men tips mottas med stor takk, da de kommer til å bli flere operasjoner siden tumoren vokser ut igjen...

Skrevet

Jeg tror det viktigste er at mor/far som er med ikke nervøse på forhånd. Hvis den som følger er redd, så blir barnet det. Det er jo tross alt ikke veldig vondt å ta en blodprøve, bare et lite sekund. Det er bare å fortelle barnet at de vil kjenne et lite stikk som gjør litt vondt, men så går det over.

Ingen av mine barn har noen gang blitt hysteriske av å ta blodprøver, sprøyter el og det tror jeg er mye fordi jeg har vært rolig når jeg er med dem.

Selvfølgelig er det noe annet hvis barnet har tatt mye blodprøver og har hatt noen dårlige opplevelser, men hvis man "forbreder" dem på at det er noe man skal være redd for, så tror jeg de lettere blir redde.

Anonym poster: 49998124389ca7fdc7bbc7812df036ab

Skrevet

Ikke for å ta gleden fra deg, men Emlakrem/plaster bedøver bare det øverste hudlaget. Barnet kjenner stikket like mye både med og uten krem, og i tillegg blir det ofte vanskeligere å finne årene på pasienter som bruker Emla.

Det er nok bedre å bare være ærlig med barnet, si at det skal ta blodprøve og ikke stresse noe mer med det.

Hilsen farmasøyt

Og ja, det heter EMLA, ikke EMBLA.

Anonym poster: 8aa9b83d079832e04158390ede046706

Skrevet

Jeg har en gutt på 3 år som tar faste blodprøver hver 3. mnd. Vi har aldri brukt embla eller noen annen form for lokalbedøvende. Jeg har satt fokus på å gjøre alle legebesøk og prøvetakninger til en rolig og positiv opplevelse, så han sitter fint i ro uten ett knyst når han blir stukket.

Anonym poster: 30263898ea4019d119b17ad459d20afd

Skrevet

I følge anestesilegene jeg har hatt undervisning av er problemet når man ikke finner årene med EMLA-krem at man ikke har ventet lenge nok etterpå.

Årene vil trekke seg sammen av kremen, men ca 10 minutter etter at kremen/plasteret er tatt av vil årene vide seg ut. (først vasokonstriksjon, så vasodilatasjon.

Som andre sier over her, det er viktig at du ikke forteller at hun ikke kommer til å kjenne noenting. Kanskje gjør hun det alikavel. Og, er litt usikker, men er mulig EMLA bare bedømmer smertesensorene i huden, og ikke berøring - og da vil hun jo kjenne noe uansett.

Heller fokusere på at hun må være flink jente, sitte rolig, og heller at det er litt spennende, for nå skal de finne ut hva som skjer INNE i kroppen!

Anonym poster: ab20b8e71139cea987761f3753afa868

Skrevet

Du må foresten ha resept fra lege, EMLA er reseptpliktig.

Skrevet

Jeg har kjøpt emla-plaster uten resept. De r dyre da, over 100 kr for to stykker.

Min jente er også helt umulig å ta blodprøver av. ho må holdes fast og det er helt forferdelig. Ho må dessverre ta jevnlige prøver. Emla-plasteret er skummelt, så det får vi ikke på..

Jeg er helt rolig og vi prater mye på forhånd, tar blodprøve på dokka osv, og ho er tøff helt til de roper opp navnet hennes. ho skriker helt forferdelig, men e blid som ei sol med en gang de er ferdige.

Skrevet

Vi fikk slikt plaster da gutten var tre og skulle ta prøve. Vi fikk beskjed om å ta av plastret en halvtime før han skulle stikkes. Han har vært endel inn og ut av legevakt/lege osv så de syns det var viktig han ikke fikk skrekken for senere. Det gikk veldig fint :) og når jeg som er med er rolig og avslappet så går det også bedre for den som skal stikkes et min erfaring. Er glad han syns det er fint å gå til legen og ikke er redd og gruer seg :) idag har han til og med tatt blodsukkeret sitt :P jeg passer på mitt i forhold til evt svangerskapsdiabetes og han er nysgjerrig så da fikk han også prøve..

Skrevet

Jeg bruker Emla hver gang jeg skal ta blodprøver og det funker som en drøm! Det er ikke reseptpliktig og man merker ingenting, Brukte det senest på fredag:)

Jeg setter det på en time før og tar det av ca 15 min før prøve skal tas- da er årene fine. Setter på begge armene slik at begge kan brukes om nødvendig.

Har den vanen å alltid ha Emla i hus! Da er vi forberedt både for stor og liten.

Forøvrig finnes Emla som plaster (kremen sitter i plasteret) og på tube. Plaster er å foretrekke - mindre søl:)

Anonym poster: d6c25d130a733f26acde0078ec98380f

Skrevet

Emla er ikke reseptpliktig, nei.

Men virkningen ved sprøyter og blodprøver er minimal fordi man stikker gjennom alle hudlagene. Men placeboeffekten skal man jo ikke kimse av.

Farmasøyt.

Skrevet

Men virkningen ved sprøyter og blodprøver er minimal fordi man stikker gjennom alle hudlagene. Men placeboeffekten skal man jo ikke kimse av.

Farmasøyt.

http://www.felleskatalogen.no/medisin/emla-astrazeneca-558567

Nå ja. Hold musepekeren over C'en... Reseptgruppe C.

Hva dere praktiserer er en helt annen sak...

Edit: Småpakninger er vel unntatt reseptplikten i følge Legemiddelhandboka, ser jeg nå, men har du noen forklaring på hvorfor det står forskjellig? *ikke grinete, men nysgjerrig*

Skrevet

Farmasøyt.

http://www.felleskat...razeneca-558567

Nå ja. Hold musepekeren over C'en... Reseptgruppe C.

Hva dere praktiserer er en helt annen sak...

Edit: Småpakninger er vel unntatt reseptplikten i følge Legemiddelhandboka, ser jeg nå, men har du noen forklaring på hvorfor det står forskjellig? *ikke grinete, men nysgjerrig*

Det står reseptgruppe C fordi det er et legemiddel i reseptgruppe C. Minstepakning er unntatt reseptplikt, derav teksten i FK eller NLH. Se f.eks. også tekst på Paracet/Ibux. Der ser du tilsvarende. Reseptfri pakning tilhører legemiddelgruppe C, men står merket med F for fritatt.

Skrevet

takk for svar :)

Skrevet

Sønnen.på.nå.3 år har tatt blodprøve flere ganger. Var på sykehus og legebesøk, så rakk ikke.planlegge bruk av Emla. Den første gangen.var han.veldig syk og de brukte laaang tid på å finne en åre... to bioingeniører mens han satt på pappas fang. Sist gang var bioongeniøren så dyktig at han.knapt rakk å.reagere.

Jeg fins ikke sprøyteredd og det er ikke faren heller, og om gutten skulle synes det er litt vondt får jeg ikke dårlig samvittighet for det, det må gjøres.Siden både jeg og far er rolige, får ikke ungen panikk heller.

Ikke alt i livet er smertefritt og mine barn tåler et sprøytestikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...