Gå til innhold

Noen flere som har div synsforstyrrelser?:-p

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og som vet hvorfor man får de?

Jeg ser stjerner, av og til lysglimt (ikke slike som ved migrene), svarte streker og "bobler" som daler sakte! Håper at det ikke bare er meg:-p

Har to små og ammer den ene:-)

Har forresten vært hos øyelege, så vet at alt er bra..

Anonym poster: 30ab1c5ad571362df0c45929c426d693

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være synsmigrene! Det må man be om å få sjekket, de sjekker det ikke på vanlig kontroller.

Jeg har det, og har slik synsforstyrrelse som du nevner her..

Anonym poster: 6f6c4c01a7f24f8d7062b82a863b622e

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Du beskriver mange symptomer, men både flimringen i sidesynet og at lufta beveger seg ("bobler". Kan passe med det som #2 riktig kaller "migrene syn" eller oftalmisk migrene.

Dette er altså en migrenvariant der man har anfall med bare synsforstyrrelser, og ikke den klassiske ledsagende hodepinen.

Evt. medikamentell beh. for dette er vanligvis en spesialistoppgave (Nevrolog), men da skal man gjerne være mye plaget slik at dette virkelig går utover livskvalitet og funksjon i dagliglivet.

Fikk det påvist selv nå, da jeg skulle på utredning for ymse, fikk nøyere sjekk av synet mitt, men foruten det jeg har fra før av syns problem (er langsynt på et øe og nær synt på det andre) så var det ikke annet, men øynelegen sier at det kan være syns migrene, jeg har hatt slike "syns bedrag" stortsett hele livet, derfor mener legen og øyenlegen at det ikke henger sammen med det jeg sliter med kropsmessig nå.

Så da fikk jeg ny diagnose: syns migrene.. Det kan vare hele livet, det kan gå over av seg selv når som helst, eller det kan bli så ille at medikamenter må tiltre for å gi meg en funksjonell hverdag.

Skrevet

Åh, tusen takk for svar!:-) såå utrolig godt at det ikke bare er meg! Jeg har hatt migrene med aura men, da mister jeg synet delvis, ser farger på ene øyet etterfulgt av nummemhet i halve ansikt og hånd+ talevansker. Sånne anfall pleier jeg å kjenne ei stund før de opptrer.. blir veldig tussete og unaturlig sliten før de kommer. Det jeg har nå er hele tiden, spesielt i lyset og mot hvite overflater! Det begynte på slutten av graviditeten og har vært der siden (7mnd siden fødsel).

Noen av dere som får behandling for dette? Hvorfor oppstår dette? Pga stress?

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Trenger ingen form for behandling så lenge det ikke påvirker dagliglivet for mye.. Det er akurat som vanlig migrene, bare at hodepinen ikke er tilstede, utløser kunne vist være mye: psyken, stress, anstrenger øynene for mye osv osv.. Har du det heletiden, så erdet bedre å ta turen til legen, få en bekreftelse/av bekreftelse på syns migrene, er det sterk syns migrene, så vil du bli henvist til Nevrolog, og få medesinsk hjelp mot det.

Skrevet

Det er der hele tiden, men ser det kun mot lyse overflater.. har tatt det opp med lege utallige ganger og legen er ikke bekymret for dette. Hun sier jeg er sliten. Så lenge jeg ikke henger meg opp i det går det helt greit å leve med:-) lurte bare på om det var flere som meg her:-p takker så mye for svar!

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Det er der hele tiden, men ser det kun mot lyse overflater.. har tatt det opp med lege utallige ganger og legen er ikke bekymret for dette. Hun sier jeg er sliten. Så lenge jeg ikke henger meg opp i det går det helt greit å leve med:-) lurte bare på om det var flere som meg her:-p takker så mye for svar!

Tropp opp på legekontoret og forlang utredning for syns migrene, er det det du sliter med, så er det ikke noe du MÅ leve med :-o

Skrevet

Pass på at du ikke har jernmangel og generelt sett i løpet av dagen ikke er dehydrert. Spis jevnlig. Kanskje det vil hjelpe?

Skrevet

Hi snakker bare om støv på øyet. Det har alle. Helt normalt.

Anonym poster: 81e6277a2b771952642ae2ca592b0971

Skrevet

Hi snakker bare om støv på øyet. Det har alle. Helt normalt.

Anonym poster: 81e6277a2b771952642ae2ca592b0971

Hvor finner du den konklusjonen? Støv på øyet? Har du det 24/7, så eier du ikke øyenvipper for å si det slik.

Anonym poster: 6f6c4c01a7f24f8d7062b82a863b622e

Skrevet

Jeg har hatt jernmangel men, er innenfor normalen nå (58). Vanligvis ligger jeg på 150, men skulle vel ikke ha noe å si så lenge den er innefor normal?

Vet at disse sorte prikkene er "rusk" i øyet, men lysglimt og stjerner er vel ikke det?:-) takker igjen for svar!

HI

Skrevet

Dytt.. :-)

Skrevet

Jeg har migrene med aura, men har svært sjeldent anfall (hadde det veldig ofte når jeg var yngre.) Jeg har også lignende synsforstyrrelser som du beskriver. Noen ganger ser jeg svarte rundinger i sidesynet, som om det er små biller som kryper oppover på en måte.. Det varer bare noen sekunder av gangen, men kommer ofte i sterkt lys. Kan det være det samme altså? Har ikke fått det sjekket, for jeg aner liksom ikke hvordan jeg skal forklare det, og det er ikke så veldig plagsomt.

Skrevet

Jeg har også forstyrrelser i sidesynet! Første gang jeg har hørt om flere som er plaget.. Jeg har hatt migrene da jeg gikk på p piller og som gravid. Hadde to kraftige anfall etter fødselen, men ingen siden. Jeg hadde epidural denne gang pga komplikasjoner og har lurt på om det kan re en årsak? De bommet første gang de stakk..har også vært gjennom en operasjon og mistet mye blod..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...