Gå til innhold

baby som sover på siden

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei jeg har en gutt på nesten 11 uker som i det siste har begynt å rulle og sove på siden. jeg har lest at babier ikke skal sove på magen og på siden. hvor lenge gjelder dette? og hva gjør jeg? vil jo ikke risikere at noe skal skje (?) han. Han gjør dette selv i søvne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi gjorde det de første tre leveukene. Sov aldri på ryggen. Sykehuset sa det var helt greit når jeg spurte. Bare hun ikke sov på magen.

Skrevet

Risikoen for krybbedød er 3 ganger høyere om babyen sover på siden og 8 ganger høyere ved mageleie.

Men hvordan kommer han seg over på siden, er det i forbindelse med samsoving? At madrassen heller pga din vekt?

legg en pute eller dyne på hver side av han, da kommer han ingen plass :)

De bør ligge på rygg så lenge som overhode mulig, iallefall til de er over 5 mnd, krybbedødfaren er høyest mellom 2-5 mnd.

Anonym poster: ea5d28060b29d00a975dc48f50a885e5

Skrevet

Jenta mi lå på siden fra dag 1. Sykepleierne på sykehuset la henne slik og hun sover best slik, så sånn har hun alltid sovet. Virker som hun sover mye bedre på siden.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Her la ei jordmor jenta i sideleie, da hun ikke klarte å sove, og hun roet seg, hun la også et lite pledd som var sammenrullet delvis under henne på den siden hun lå mot med magen. Jeg fikk beskjed om at det ikke var noe problem, så lenge ungen ikke klarte å rulle over på magen, om hun "mistet balansen"når hun lå slik,såville teppet sørge for at hun endte på rygg. Hunsov slik til hun var 3-4 mnd, da startet hun å snu seg mage-rygg og rygg-mage, og etter det har hun sovet slik hun vil, i de første ukene fulgte jeg litt med på om hun pustet greit, og ikke lå for lenge på magen.. Nå er hun 9 mnd, og elsker å sove på magen.

Skrevet

Eneste måten jr fikk til å sove var på siden. Og han sov alt for lite som det var, så han fikk sove slik. Sjekket han ofte, men han sov skjeldent lengre enn 30 min i slengen uansett.

Skrevet

Pleierne på sykehuset la gutten min i sideleie med sammenrullet teppe foran og bak, han lå som ei "sild i tønne" :) Da sov han så godt, brukte samme metoden på barn nr 2 når han ikke klarte å sovne med en gang.

Anonym poster: dd085de4a0b2c0f342909c6d7b9ad953

Skrevet

Pleierne på barsel la også min på siden, og etter det sov han så og si alltid på siden.

Skrevet

Bare husk å snu barnet så h*n ikke sover på samme side hver gang, da blir hodet litt skevt

Anonym poster: 50104a425af7d8ff3ebf878dca24be87

Skrevet

Er ikke farlig det,bare ikke sove på magen! babyer som bare sover på ryggen blir jo helt flate i bakhodet og ser ut som de har vannhode.

Anonym poster: 2fe93caa4439d171467762c10578faf3

Skrevet

minstemann sov også på siden helt fra starten, men jeg passet på å bytte side hver gang han skulle sove

Skrevet

Økt fare for krybbedød er det men sover han ikke på annen måte er det lite å gjøre med det.

Om barnet fint ligger på rygg og sover er det dumt og legge det på siden og venne dem til det. Det beste er og blir ryggleie, det er derfor det står på de bodyene du får på sykehuset "denne siden opp" og ikke "denne siden på siden".

Anonym poster: fa2e2d8f4d1ba9b18bd3a55cdef9dd3c

Skrevet

Er ikke farlig det,bare ikke sove på magen! babyer som bare sover på ryggen blir jo helt flate i bakhodet og ser ut som de har vannhode.

Anonym poster: 2fe93caa4439d171467762c10578faf3

Sorry men det svaret er rett og slett litt uvitende! De fleste babyer som sover på rygg tar hodet den ene eller andre siden. De kan derfor få en favorittside, og derfor bør man veksle slik at de ikke blir flate på den ene siden.

Mageleie og sideleie er forbundet med krybbedød, ikke spre falsk informasjon pga. egen uvitenhet!

Anonym poster: fa2e2d8f4d1ba9b18bd3a55cdef9dd3c

Skrevet

Det kan hende babyen din har låsninger i nakke/rygg som gjør at et er ubehagelig å ligge på rygg? Ta han med til manuell terapeut som er spesialist på baby, det er gratis og de løser ofte mange små "problemer" man har med de små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...