Gå til innhold

Juleønske:søvnppskrift for 1 mnd gammel baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kan han ikke bare sove når han er trøtt??

Det virker som de fleste bøker og metoder er for barn fra 3 mnd og oppover.. Er det noen som kan anbefale bok eller metode for 1 mnd gammel baby??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så små babyer pleier og styre sitt søvnbehov selv, og det er vanskelig og lære så små barn og sovne selv osv.

Når mine var så små var det byssing byssing og atter byssing som hjalp. Og å sove på brystet var også en stor hit. Et godt tips er å bruke bæresele, vi har manduca og når de var små og urolig, tok jeg på med bæreselen og da sovne de raskt.

Skrevet

Prøv å finne signaler på trøtthet. Å legge overtrøtte babyer er et helvete i de aller fleste tilfeller :). Mine to har bare orket å være våkne 45 min-1 time den første tida. Og første gikk det ikke an å legge fra seg hvis han sovnet på fanget/ved puppen -da våknet han.

Det åpnet seg en helt ny verden for oss da vi skjønte at eldste kødde seg i øret når han ble trett.. Yngste ble rød på øyenbrynene og klødde i nesa.

De færreste kan nok legge babyen ned også sovner den av seg selv. Heldiggrisene...

Skrevet

Vi har vogna i stua.....når hun blir trøtt så legger jeg henne der, og vugger henne i søvn. Armene mine er helt utslitte etter all vuggingen når jeg bar henne rundt, så jeg måtte finne på noe lurt hehe ;)

På natta legger jeg henne i sengen, men da må hun ha pupp hele tiden til hun sovner....slitsomt

Skrevet

Nei..jeg kan vel ikke forvente å bare legge ham også sover han(selv om jeg leser om flere her som gjør det!),men vi bysser og vugger og bærer i timesvis! Så hvis han ikke var overtrøtt da vi startet så er han det innen han sovner.. Vogn inne hadde vært kjempebra hadde det ikke vært for at vi bor i 4.etg uten heis. Jeg har sånn moby bæresjal og en hjemmelaget meitai,men han har en tendens til å spenne hele kroppen og da er det ikke så lett å få ham oppi der.. De gangene jeg går det til,sovner han gjerne. Men så synker han liksom litt ned så jeg er redd han ikke får nok oksygen+at det blir veldig varmt!(men det er jo bare å kle av oss da..)

Det er jo uansett bare en periode i livet og ikke for evig og alltid! Godt å lese om at det går over for flere av dere!

Skrevet

Babyen din er altfor liten, til å starte noe søvn opplegg med. Det er ville han ikke forstå noe som helst av. Det er som nevnt over her, byssing og byssing, så lenge du ikke har vogn inne. Evnt kan du høre med helsestasjonen. Disse små styrer jo som oftest søvnmønsteret sitt selv (slik som nevnt over her). Når han blir litt eldre, kan du evnt oppsøke en mauellterapaut. Kanksje det kan være noen låsninger, som er årsaken til at han er så urolig. Lykke til uansett! Hold ut, det blir bedre ;)

Skrevet

Her bodde nr 1 i bæresjalet (samme som du har) de første tre mnd, og han måtte lære å sovne av seg selv. Lillebror er en helt annen type. Selv om det tok litt lenger tid før han fant sin døgnrytme (3 mnd), så sovnet han til gjengjeld helt av seg selv.

Vugge var gull med førstemann! Kjøpte Byssanlull hengekøye til Lillebror. Brukt på finn til 500,-. Skulle hatt den til førstemann ;-)

Byss og vugg! Man må følge babyens rytme og behov den første tiden. Bruk bæresjalet oftere så han forstår hva som skjer. Her sluttet storebror å gråte idet han var på vei oppi ;-) og nei, vi kunne ikke legge ham fra oss etter at han hadde sovnet oppi der.

Skrevet

Her bodde nr 1 i bæresjalet (samme som du har) de første tre mnd, og han måtte lære å sovne av seg selv. Lillebror er en helt annen type. Selv om det tok litt lenger tid før han fant sin døgnrytme (3 mnd), så sovnet han til gjengjeld helt av seg selv.

Vugge var gull med førstemann! Kjøpte Byssanlull hengekøye til Lillebror. Brukt på finn til 500,-. Skulle hatt den til førstemann ;-)

Byss og vugg! Man må følge babyens rytme og behov den første tiden. Bruk bæresjalet oftere så han forstår hva som skjer. Her sluttet storebror å gråte idet han var på vei oppi ;-) og nei, vi kunne ikke legge ham fra oss etter at han hadde sovnet oppi der.

Bruker du fortsatt hengekøya eller kunne du tenke deg å selge den videre..?

Skrevet

Apple, det er som å lese om min da hun var baby! (titter innom fra småtroll 1-2). Akkurat samme greia. Hun kunne sovne på puppen, men prøvde jeg å legge henne fra meg etterpå så var hun våken. Kunne være våken fra i firetiden på ettermiddagen til 01-02.

Jeg var veldig fortvila da, men i ettertid har jeg tenkt at hun kanskje var mer sulten (følte jeg ammet og ammet om kveldene). Hun roet seg i allefall ofte av å få en liten flaske med 70-100 ml. Nå har jeg blitt ammehjelper siden da, og har lært at så små babyer veldig ofte har behov for å ligge mye til puppen på ettermiddag/kveld. Nå er jeg gravid igjen og tenker om neste at jeg bare skal sitte der med babyen i puppen da. Det var jo omtrent det eneste som hjalp.

Vet ikke om du ble noe klokere, men jeg kan i allefall si at det blir bedre! Og tenk i allefall ikke at du ikke skal venne babyen til uvaner, han trenger masse nærhet og varme fra dere denne første tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...