Gå til innhold

dere med barn i tospråklig hjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke det, men har erfaring med dette fra barnehagen. Min erfaring er at barn som bor i hjem der det snakkes mer enn ett språk, er generelt senere enn andre til å begynne å snakke, også å snakke rent. Det virker som de går og tygger og tygger på disse språkene og så plutselig en dag er de kjempeflinke å snakke, og da begge språk! Ja det tar ekstra tid, men det skulle bare mangle, men jeg har enda tilgode at vi har kontaktet logoped i akkurat din situasjon. Det der kommer ofte helt av seg selv, og gjerne ikke før barna er ca 3 år (altså senere enn vanlig), Og mellom 3 og 4 år så er språkutviklingen enorm! Tror ikke du har noe å bekymre deg over. Hvor gammel er ungen din da?

han blir 3 år i mai

Synes ikke du skal tenke så mye på det. Vet om helt norske barn som snakker i 2-ords-setninger helt til de er over 3 år og plutselig en dag bare fosser språket ut.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg ville heller ikke stresset med dette om barnet ikke engang har fylt 3 år, jeg jobber i barnehage og har hatt barn i mine grupper som kun har norsk som hjemmespråk som nødvendigvis ikke har et rikt ordforråd ennå, dette er veldig individuelt. Om et års tid ville jeg bragt logoped på banen om det ikke er stor forandring.

Jeg er gift med en engelskmann så her hjemme nakkes det også to språk til barna, nå er de bare 19 måneder og 3 uker gamle, men jeg er veldig spent på språkutviklingen fremover. Hun eldste har endel ord på begge språk men ikke mye talespråk som er forståelig ennå. Det som er viktig med små barn er jo om de forstår beskjeder og at de bruker babling og ord til å kommunisere med. Språk er så mye mer enn ordforråd og talefeil.

Anonym poster: 800a82f524bde43a1a6d655bac7ccdaa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...