Gå til innhold

Stor mage = stort barn?

Anbefalte innlegg

Har dette noen sammenheng?

Jeg har i dag to mnd igjen til termin.

Nesten alle som kommenterer magen min sier at den er stor, "nå er det ikke lenge igjen" osv. Sist i dag var det ei bestemor i bhg som sa det. Det er greit at folk sier det, men nå har jeg begynt å tenke på det, tenk om babyen er veldig stor når den skal ut om to mnd....

Jeg er ellers ganske høy og forholdsvis slank, og heller ikke så stor byste, så kanskje magen bare ser stor ut :)

Førstemann var 3310g da han ble født 2 1/2 uke før termin.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144000026-stor-mage-stort-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der kommer nok an på øyet som ser og det trenger heller ikke være en sammenheng mellom stor mage og stort barn. Forrige barnet ditt var jo heller ikke spesielt stort så du får nok enppe et gigantisk barn denne gangen.

Folk sier så mye rart og noen synes mager er SVÆÆÆRE uansett ;)

Jeg fikk høre at jeg hadde lliten mage en måned før termin og at jeg kunne ikke ha gått opp så mye og blabla. SF målet litt lå over gjennomsnitt og hadde gått opp MASSE.

Babayen var ikke stor, men jeg hadde mye fostervann.

Så ikke hør på folk som bare MÅ si hva de mener om magen ;) Ofte er det ikke en gang velkvalifiserte uttalelser heller!

Kos deg med magen og lykke til med fødsel etterhvert!

Tror heller ikke det må være en sammenheng mellom magestr og str på barn. Kan bare snakke for meg selv, da, men har fått vite at mini i magen er stor ved to anledninger (UL i forbindelse med forliggende morkake). Siste måling viste at hun ligger an til å bli en rugg på 4,5 til termin (som var på onsdag).

Jeg har derimot langt fra særlig stor mage - den er helt passelig i størrelse. Jordmor jeg går til kontroll hos får seg ikke til å tro at mini er større enn "vanlig", for sf-målet har hele tiden ligget på den røde streken, mini kjennes ikke spesielt stor ut og jeg og barnefar var relativt små ved fødsel.

Men det blir jo spennende å se hvem som kom nærmest sannheten når frøkna ankommer!

Jeg hadde liten mage og jordmor sa babyen ville være under gjennomsnittet.

Men ut kom han på 3940 gram.

Så tror ikke det har noen sammenheng nei.

Og har sett ungemødra Danmark der hun ene er stor som en hval. Hennes baby er 2500 gram

Annonse

æsj og bæsj.. ikke hør på folk. bare tull. har ingenting med saken å gjøre. folk sier til meg hele tiden at de tror jeg får en STOR baby fordi jeg er så STOR. sf-målene ligger på gjennomsnittet og de som kjenner meg sier at magen er liten. den bare ser stor ut fordi jeg er overvektig.

har også masse vann i kroppen. bare lukk ørene. :P

Stor my ass!! Tull! Hva forventer de da, med en voksene mage. Det er liksom meningen at vi skal bli store, da har babyen det bra :D Jeg også har hørt jeg er svær å at det ser ut som jeg skulle føde i dag!! 1 mnd igjen by the way... mens andre sier jeg er så nett å fin..? Ligger rett over kurva, slik jeg gjor med storebror som ble født 12 dager over og var 3265 og 50 cm...

Det handler også om hvor babyen ligger! Langt bak i ryggen eller langt fremme.. så ikke tenk på det! babyen din blir nok helt perfekt!! <3

Med nr 1 var sf målet i nedre skikt av det grønne feltet - og jeg fikk et barn på over fire kilo. Neste gang lå jeg over det grønne feltet, og tenkte at jeg kom til å få en kjempebaby. H*n ble 3,5 kilo, så hos meg har ikke størrelsen på magen stemt med babyens størrelse.

Annonse

Jeg hadde gigantisk mage, skikkelig avvikende symfysemål mot slutten, men gutten var bare 3310 g. Fikk mage veldig tidlig og.

Det er sammenheng med høyde og størrelse på mage ofte, men motsatt av deg da; hvis man er lav får man ofte stor mage fordi babyen vokser "utover" og har ikke noe plass å strekke seg i lengden. Det stemmer for alle i min familie, jeg er 1.63 høy.

hører ikke hjemme her, men tenkte jeg skulle svare på denne tråden alikevell :) jeg var enorm, fikk spørsmål om ikke jeg var over termoin da jeg var 7mnd på vei, og folk spøkte med at det var 2 i magen osv. jordmor mente barnet kom til å bli godt over 4 kg, men 11 dager før termin kom en liten prins på rett over 3 kg. jeg hadde 15 kg med vann i kroppen, 10 av disse forsvant i løpet av fødselen :P til gjengjeld så har jeg en gutt som elsker å svømme, så det var nok bare godt med fostervann og god boltreplass for krabaten :) men ofte ligger det i familien om barna blir store eller små ved fødsel og mors vekt før man blir gravid. jeg er forresten 1,58 cm så var nok bare ikke så mye plass til at magen skulle kunne gå noen annen plass enn utover :) spør jordmor om time til vektestimering, det stemmer ikke nødvendigvis, men de kan se om barnet er lengre eller har større hodeomkrets enn gjennomsnittet :)

HI her.

Takk for mange fine og beroligende svar :)

Sist tirsdag var jeg på UL siden jeg hadde foranliggende morkake ved ordinær UL. Nå hadde morkaka vokst seg oppover og alt var bra :) JM sjekket også størrelsen på den lille. Den er bitte litt større enn gjennomsnittet, og hodet var også enda litt større. Men det var så lite det var snakk om, at det ikke skulle ha noe å si :) Fikk ikke estimert noen vekt, annet enn at målene ble lagt inn i en kurve.

Så ja, det er nok bare slik at magen min "står litt ut" og har den formen den har :-)

Jeg er bare 1.53 høy så magen min har vært ganske så stor kjempelenge (fra før halvveis i svangerskapet iallfall) Jeg er også livredd for at baby skal bli veldig stor, men på ul i uke 28 fikk jeg beskjed om at han kom til å bli helt standard og rundt 3.5kg! Håper inderlig at de har rett i det!! Jeg og min søster var ganske små ved fødsel, men hans familie får store barn, så gjenstår å se hvem den lille vil slekte på!!

Når er det vanlig at man får estimert vekt på barnet? Her har jeg bare fått vite at sf-målet ser fint ut og hun følger sin kurve, men ikke noe mer. Er 37 uker..

Det hender man får estimert størrelse/ vekt på barnet på ekstra ul. Det kan være ulike grunner, men er ikke vanlig.

har man et svangerskap definert som risikosvangerskap har man gjerne ul tover ordinær ul, og da tror jeg også mange får estimert vekt. Det fikk i alle fall jeg .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...