samu Skrevet 14. desember 2012 #1 Del Skrevet 14. desember 2012 7 dager til termin. svangerskapet mitt har vært helt fantastisk. før svangerskapet og litt uti gikk jeg til psykolog for å finne ut hvilke diagnoser jeg har. jeg har sliti psykisk ordentlig siden 2005, og har ikke hatt den beste barndommen. i 2005 fikk jeg antidepressiva og sykemelding i 2 mnd av fastlegen min, og det var hjelpen jeg fikk. så jeg har da gått på den berømte lykkepilla i 7 år, med virkelige opp og ned perioder. jeg klarte å slutte på den i starten av svangerskapet, og er veldig stolt over det. diagnosene jeg fikk etter utredningen hos psykologen var, angst, tvangshandlinger og bipolar 1. sitter her nå, i uke 39 og føler meg veldig bra psykisk, og håper jeg slipper å starte på medisiner igjen etter fødsel. nå til noe som har begynt å bekymre meg... min samboer skal jobbe fram til klokka 14, termindagen. noe som jeg syns er helt greit. han har jobbet masse overtid den siste tiden for å få juleferie fram til 6.januar. så om Mini kommer på termindagen, er alt supert! 6.januar går samboeren min tilbake til hverdagen sin med full jobb. dilemma: om jeg går på overtid... og kanskje da må bli satt igang fredag 4.januar, som er siste sjanse(da er jeg 2 uker over)... da... kommer samboeren min kun til å være "hjemme"(regner med at jeg blir på sykehuset i 3 dager) den helgen... jeg vil da måtte starte min nye hverdag helt alene,for han skal jo på jobb. i starten av svangerskapet var jeg litt bekymret for fødselsdeppresjon...og nå har den frykten kommet krypende på igjen. jeg vet ikke om jeg kommer til å klare å være alene med babyn, fra dag 2. får klump i halsen og tårer i øynene bare av å skrive det. en helt ny tilværelse..helt alene. nevnte dette med at babyn kan komme senere enn termindatoen, igjen, for samboeren min igår. alt i alt ble det endelige svaret fra han- jeg starter på jobb igjen 6.januar. så nå går jeg bare rundt å tenker på... hvem kan jeg spørre om de har lyst til å være hos meg i starten. alle er jo i jobb, utenom min mor, som er for syk til å komme seg ut av huset. må inrømme at jeg er litt redd for å gå over termin, bare pga dette. godt å få skrevet dette ned da, selvom det ikke hjelper meg noe med en løsning. takk for at du leste. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143999920-deler-litt-med-dere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mon tro.. Skrevet 14. desember 2012 #2 Del Skrevet 14. desember 2012 7 dager til termin. svangerskapet mitt har vært helt fantastisk. før svangerskapet og litt uti gikk jeg til psykolog for å finne ut hvilke diagnoser jeg har. jeg har sliti psykisk ordentlig siden 2005, og har ikke hatt den beste barndommen. i 2005 fikk jeg antidepressiva og sykemelding i 2 mnd av fastlegen min, og det var hjelpen jeg fikk. så jeg har da gått på den berømte lykkepilla i 7 år, med virkelige opp og ned perioder. jeg klarte å slutte på den i starten av svangerskapet, og er veldig stolt over det. diagnosene jeg fikk etter utredningen hos psykologen var, angst, tvangshandlinger og bipolar 1. sitter her nå, i uke 39 og føler meg veldig bra psykisk, og håper jeg slipper å starte på medisiner igjen etter fødsel. nå til noe som har begynt å bekymre meg... min samboer skal jobbe fram til klokka 14, termindagen. noe som jeg syns er helt greit. han har jobbet masse overtid den siste tiden for å få juleferie fram til 6.januar. så om Mini kommer på termindagen, er alt supert! 6.januar går samboeren min tilbake til hverdagen sin med full jobb. dilemma: om jeg går på overtid... og kanskje da må bli satt igang fredag 4.januar, som er siste sjanse(da er jeg 2 uker over)... da... kommer samboeren min kun til å være "hjemme"(regner med at jeg blir på sykehuset i 3 dager) den helgen... jeg vil da måtte starte min nye hverdag helt alene,for han skal jo på jobb. i starten av svangerskapet var jeg litt bekymret for fødselsdeppresjon...og nå har den frykten kommet krypende på igjen. jeg vet ikke om jeg kommer til å klare å være alene med babyn, fra dag 2. får klump i halsen og tårer i øynene bare av å skrive det. en helt ny tilværelse..helt alene. nevnte dette med at babyn kan komme senere enn termindatoen, igjen, for samboeren min igår. alt i alt ble det endelige svaret fra han- jeg starter på jobb igjen 6.januar. så nå går jeg bare rundt å tenker på... hvem kan jeg spørre om de har lyst til å være hos meg i starten. alle er jo i jobb, utenom min mor, som er for syk til å komme seg ut av huset. må inrømme at jeg er litt redd for å gå over termin, bare pga dette. godt å få skrevet dette ned da, selvom det ikke hjelper meg noe med en løsning. takk for at du leste. Trist å høre at du gruer deg sånn! Jeg fikk deprejon, men tips er: Forbered deg godt til det som skjer etter sykehusopphold, les litt, snakk med jm, de har alltid gode råd. Det jeg ville anbefalt var at du allerede nå kontakter en klinisk rådgiver på den helsestasjonen du hører til. Alt går mye bedre når man er åpen om det man bekymrer seg for, spesielt når det dreier seg om et helt nytt liv, så går det mye bedre enn du tror. Ta det som trinn 1, så skal du se at det ordner seg!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143999920-deler-litt-med-dere/#findComment-144833210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Audix78 Skrevet 14. desember 2012 #3 Del Skrevet 14. desember 2012 i min kommune vet jeg der finnes et spedbarnsteam under bupa som hjelper mødre som er utsatt for eller har fått fødselsdepresjon, men det krever henvisning fra jordmor eller fastlege. hør med jordmor, de tar folk som oss som har slitt med psyken ganske på alvor føler jeg, jeg har slitt med depresjon tidligere og er også redd for å få fødselsdepresjon, men å vite at teamet kunne kontaktes hjalp for meg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143999920-deler-litt-med-dere/#findComment-144833217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
samu Skrevet 14. desember 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 14. desember 2012 tusen takk for svar dere. jeg skal være flink å ikke vente med å spørre om hjelp. neste jordmortime for meg er på termindagen. da skal jeg spørre jordmora om sånt team du nevner. jeg skal oxo være dønn ærlig om hvordan jeg har det, på sykehuset og til mennesker rundt meg. tidligere har jeg forsøkt å dytte ned følelsene mine, men den tid er over. det er ikke lenger bare meg det gjelder!!! det er nå oxo snart et lite lykketroll. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143999920-deler-litt-med-dere/#findComment-144833253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lowe+spire Skrevet 14. desember 2012 #5 Del Skrevet 14. desember 2012 Jeg har ingen psykisk lidelse, men vet noe om å bli "overlatt" til seg selv kort tid etter at barnet er født. Min mann var bare borte fra jobb to dager da mini kom til verden. Den ene dagen når jeg fødte (torsdag), dagen etter måtte han på kurs. Så var han med oss resten av sykehusoppholdet frem til vi kom hjem på søndagen (da var det jo helg). Han var hjemme mandagen, men så tilbake i full jobb fra tirsdag av. Det gikk fint, klart det var tungt, spesielt med en liten en som bare skrek om jeg la han ifra meg. Det gikk noen uker før jeg fikk gjort noe husarbeid eller lage middag. Så mannen var flink og gjorde alt dette da han kom hjem fra jobb Hvis bare mannen din hjelper til når han kommer hjem og ikke stiller noen forventninger ang. husarbeid og middag, så tror jeg det skal gå veldig fint Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143999920-deler-litt-med-dere/#findComment-144833322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lUmlUm med tulla si Skrevet 14. desember 2012 #6 Del Skrevet 14. desember 2012 Jeg trodde far fikk to uker fødselspermisjon rett etter fødsel? Det fortalte min jordmor meg, kan jeg ha misforstått henne? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143999920-deler-litt-med-dere/#findComment-144833347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lowe+spire Skrevet 14. desember 2012 #7 Del Skrevet 14. desember 2012 Jeg trodde far fikk to uker fødselspermisjon rett etter fødsel? Det fortalte min jordmor meg, kan jeg ha misforstått henne? Det stemmer det, men det er frivillig om mannen velger å benytte seg av denne permisjonen eller ei.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143999920-deler-litt-med-dere/#findComment-144833357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lUmlUm med tulla si Skrevet 14. desember 2012 #8 Del Skrevet 14. desember 2012 Da burde vel Samu sin mann vurdere å benytte seg av det da, slik at hun kan slippe unna endel bekymringer? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143999920-deler-litt-med-dere/#findComment-144833361 Del på andre sider Flere delingsvalg…
peanutts82 Skrevet 14. desember 2012 #9 Del Skrevet 14. desember 2012 ja min sambo har 2 ukers fødselspermisjon helt i begynnelsen, og i og med at vi ikke vet når mini kommer så har han lov å ringe til jobben med engang jeg er på sykehuset for å føde å si at han skal ha to uker fra og med NÅ. han er sykepleier i hjemmetjenesten. vet ikke om det er forskjell om du jobber privat. kanskje litt andre regler at du må si ifra i god tid før. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143999920-deler-litt-med-dere/#findComment-144833393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lUmlUm med tulla si Skrevet 14. desember 2012 #10 Del Skrevet 14. desember 2012 Min skal også ha fødselspermisjon rett etter fødsel, og han jobber ikke i offentlig sektor. Det burde jo gå for alle, men er kanskje dette med at det er arbeidsgiver som bestemmer om de skal gi ut lønn eller ikke, som avgjør hva folk gjør? Men som Samu her skriver, så er hun engstelig. Da synes jeg to uker ulønnet permisjon for far vil være verdt det, slik at hun kan bekymre seg mindre nå, og forhåpentligvis ikke havne i noen depresjon etter fødsel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143999920-deler-litt-med-dere/#findComment-144833400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
samu Skrevet 14. desember 2012 Forfatter #11 Del Skrevet 14. desember 2012 om min samboer skulle tatt de 2 ukene, ville det vært uten betaling. og det er han ikke intressert i. noen arb. plasser gir 2 uker permisjon med betaling, men ikke alle. og når han ikke får betalt, skal han ikke ta ut noe, om babyn kommer etter termin. det er pga at han ville ha fri i jula/permisjon, at jeg omtrent ikke har sett han i det siste. bare jobber overtid. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143999920-deler-litt-med-dere/#findComment-144833401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
samu Skrevet 14. desember 2012 Forfatter #12 Del Skrevet 14. desember 2012 Men som Samu her skriver, så er hun engstelig. Da synes jeg to uker ulønnet permisjon for far vil være verdt det, slik at hun kan bekymre seg mindre nå, og forhåpentligvis ikke havne i noen depresjon etter fødsel. håpet oxo samboeren min ville se det sånn, men det gjør han ikke. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143999920-deler-litt-med-dere/#findComment-144833415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mini&Meg Skrevet 14. desember 2012 #13 Del Skrevet 14. desember 2012 Vet du i starten så sover stort sett babyen. De første ukene sov jeg sammen med babyen til klokka ett og da var det jo bare noen timer til mannen kom hjem. Ikke legg noen planer, bare tilbringe tiden hjemme. Dette skal nok gå så bra, og du skal jo på overitidskontroll etter 7 dager? Da kan du jo fortelle de om dette så kanskje de er så forståelsesfulle at de sender deg på føden masse lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143999920-deler-litt-med-dere/#findComment-144833462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
samu Skrevet 14. desember 2012 Forfatter #14 Del Skrevet 14. desember 2012 tusen takk for støtte alle sammen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143999920-deler-litt-med-dere/#findComment-144833470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
samu Skrevet 21. desember 2012 Forfatter #15 Del Skrevet 21. desember 2012 min kontaktperson i NAV fortalte meg at om det blir for ille, kan far sykemelde seg. oxo har sjefen til samboeren min sagt, da samboern fortalte om situasjonen, at om det skulle skje, at jeg syns det blir for vanskelig, skulle de nok ordne noe. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143999920-deler-litt-med-dere/#findComment-144856925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
iok med sønn <3 Skrevet 21. desember 2012 #16 Del Skrevet 21. desember 2012 Kjære deg! Ta kontakt med jordmor før du skal på time termindato. Det er lov å ringe å be om en samtale, det er jo derfor vi har de der De er til for å hjelpe å brukes Snakk om tankene dine og føelelsene om å gå over tiden å være alene... Far har jo kanskje tenkt økonomisk, med at det er dyrt med barn og han vil tape mye på å bli hjemme ulønnet i to uker... Kanskje ting ikke går opp i heimen da økonomisk, og at det bekymrer han... Her blir det ikke noe lønnet permisjon enda han jobber i bhg! Skulle tro de hadde en bedre ordning i en slik sektor, men nei... å vi har heller ikke rå til at han skal gå ulønnet to uker... Men avtalen vi gjør med jobben er at han er hjemme de to ukene, for så når han skal ha pappaperm på ordentlig, jobber han to av de ukene, slik at det går opp i opp. Er dette en mulighet sambo kunne prøve på i sin jobb? Det er jo en avtale innad, men jeg synes det er veldig rett å rimelig, selv om det kanskje ikke er helt lov.. Når det er sagt, er barn veldig forskjellig... noen er kjempe rolige, spiser å sover, mens andre har kanskje kolikk, å det blir mye mer arbeid. Da er det jo mulighet for at far kan ta en del av permisjonen om mor f.eks. blir sykmeldt. Dette vet sikkert jordmor mye mer om, og finner nok mange flotter løsninger for dere! Jeg vil du skal ta kontakt med henne om du får mulighet (nå husker jeg ikke når du hadde termin, men om det er lenge til da..) og ta med deg sambo på samtalen, slik at dere kan snakke sammen om løsninger på bekymringene dine Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143999920-deler-litt-med-dere/#findComment-144857542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
samu Skrevet 21. desember 2012 Forfatter #17 Del Skrevet 21. desember 2012 Kjære deg! Ta kontakt med jordmor før du skal på time termindato. Det er lov å ringe å be om en samtale, det er jo derfor vi har de der De er til for å hjelpe å brukes Snakk om tankene dine og føelelsene om å gå over tiden å være alene... Far har jo kanskje tenkt økonomisk, med at det er dyrt med barn og han vil tape mye på å bli hjemme ulønnet i to uker... Kanskje ting ikke går opp i heimen da økonomisk, og at det bekymrer han... Her blir det ikke noe lønnet permisjon enda han jobber i bhg! Skulle tro de hadde en bedre ordning i en slik sektor, men nei... å vi har heller ikke rå til at han skal gå ulønnet to uker... Men avtalen vi gjør med jobben er at han er hjemme de to ukene, for så når han skal ha pappaperm på ordentlig, jobber han to av de ukene, slik at det går opp i opp. Er dette en mulighet sambo kunne prøve på i sin jobb? Det er jo en avtale innad, men jeg synes det er veldig rett å rimelig, selv om det kanskje ikke er helt lov.. Når det er sagt, er barn veldig forskjellig... noen er kjempe rolige, spiser å sover, mens andre har kanskje kolikk, å det blir mye mer arbeid. Da er det jo mulighet for at far kan ta en del av permisjonen om mor f.eks. blir sykmeldt. Dette vet sikkert jordmor mye mer om, og finner nok mange flotter løsninger for dere! Jeg vil du skal ta kontakt med henne om du får mulighet (nå husker jeg ikke når du hadde termin, men om det er lenge til da..) og ta med deg sambo på samtalen, slik at dere kan snakke sammen om løsninger på bekymringene dine Lykke til terminen var idag. jeg snakket med jordmor om det, og hun sa jeg skulle nevne det når jeg var til 7dagers kontrollen.(28.des) kanskje de tok det med i vurdering om hva som skjer videre. prøvde å få med meg samboer på jordmortimen, men han ville heller på julelunsj med jobben sin. har ikke fått han med meg tidligere heller. samboeren min har allerede satt opp når han skal ha permisjonen sin.(sommer 2014 og 2015, for å få lange sommerferier). tror ikke han gidder å bytte det nå. jordmora sa oxo at hun skulle gi beskjed til den helsesøster, som skal komme innom etter fødsel, om tankene og følelsene mine. og hun sa det bare var å ringe helsestasjonen om jeg sleit. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143999920-deler-litt-med-dere/#findComment-144857636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caprica Skrevet 22. desember 2012 #18 Del Skrevet 22. desember 2012 Han kan ikke ta ut en.ferieuke sa Samu? Han har jo 4 eller 5 ferieuker i 2013. Mannen min har like.kjip arbeidsgiver som din, gir ikke lønn.i de.to pappa-ukene, og mannen/vi har ikke råd til en måned med halv lønn for han. Heldigvis har han en ferieuke tilgode fra 2012 han overfører som.han kan tabut etter.fødsel. Går sannsynligvis mot ks for meg (er planlagt pga seteleie, men hun kan jo snu seg) og da trenger jeg ham.ekstra mye... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143999920-deler-litt-med-dere/#findComment-144857876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
iok med sønn <3 Skrevet 22. desember 2012 #19 Del Skrevet 22. desember 2012 Kjære deg! Ta kontakt med jordmor før du skal på time termindato. Det er lov å ringe å be om en samtale, det er jo derfor vi har de der De er til for å hjelpe å brukes Snakk om tankene dine og føelelsene om å gå over tiden å være alene... Far har jo kanskje tenkt økonomisk, med at det er dyrt med barn og han vil tape mye på å bli hjemme ulønnet i to uker... Kanskje ting ikke går opp i heimen da økonomisk, og at det bekymrer han... Her blir det ikke noe lønnet permisjon enda han jobber i bhg! Skulle tro de hadde en bedre ordning i en slik sektor, men nei... å vi har heller ikke rå til at han skal gå ulønnet to uker... Men avtalen vi gjør med jobben er at han er hjemme de to ukene, for så når han skal ha pappaperm på ordentlig, jobber han to av de ukene, slik at det går opp i opp. Er dette en mulighet sambo kunne prøve på i sin jobb? Det er jo en avtale innad, men jeg synes det er veldig rett å rimelig, selv om det kanskje ikke er helt lov.. Når det er sagt, er barn veldig forskjellig... noen er kjempe rolige, spiser å sover, mens andre har kanskje kolikk, å det blir mye mer arbeid. Da er det jo mulighet for at far kan ta en del av permisjonen om mor f.eks. blir sykmeldt. Dette vet sikkert jordmor mye mer om, og finner nok mange flotter løsninger for dere! Jeg vil du skal ta kontakt med henne om du får mulighet (nå husker jeg ikke når du hadde termin, men om det er lenge til da..) og ta med deg sambo på samtalen, slik at dere kan snakke sammen om løsninger på bekymringene dine Lykke til terminen var idag. jeg snakket med jordmor om det, og hun sa jeg skulle nevne det når jeg var til 7dagers kontrollen.(28.des) kanskje de tok det med i vurdering om hva som skjer videre. prøvde å få med meg samboer på jordmortimen, men han ville heller på julelunsj med jobben sin. har ikke fått han med meg tidligere heller. samboeren min har allerede satt opp når han skal ha permisjonen sin.(sommer 2014 og 2015, for å få lange sommerferier). tror ikke han gidder å bytte det nå. jordmora sa oxo at hun skulle gi beskjed til den helsesøster, som skal komme innom etter fødsel, om tankene og følelsene mine. og hun sa det bare var å ringe helsestasjonen om jeg sleit. Selv om permisjonen er satt opp, kan han jo ha en avtale med arbeidsgiver at han får fri, og heller jobber 1 uke sommeren 2014 mer enn hva han skulle og det samme i 2015? Han må huske at dere er to om dette her, og prøve å finne en løsning sammen.. Å som også er nevnt, ta 5 ferieuka der f.eks så du får litt starthjelp hvertfall En uke er jo bedre enn ingenting hvertfall Han blir vel med på overtidskontroll på sykehuset om 7 dager da, om nødvendig? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143999920-deler-litt-med-dere/#findComment-144858062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå