Gå til innhold

Skøytedag på skolen. Vi har ikke skøyter til barnet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 6 år og går i 1. kl. Skolen skal på skøytebanen, men gutten min har ikke skøyter. Må vi kjøpe dette til han? Han kan jo heller ikke gå på skøyter og gruer seg noe alldeles til dette. Han er så redd for å dumme seg ut, for å dette og slå seg, og for at de andre skal le av ham.

I fjor var han eldst i bhg, i år er han yngst på skolen. Det virker som om han takler dårlig å være i den gruppa som kan minst og som vet minst. Han vil bare være hjemme denne dagen og griner og bærer seg. Han kan vel ikke være hjemme? Det sender vel ut feil signal?

Anonym poster: a2f1ddaf72ccdb3ee49d4700ca45fea3

Skrevet

Gå på finn og finn et par pent brukte eller spør om å låne av familie eller venner og dra på skøytebanen nå i helga. Lær han å gå på skøyter og at det er gøy å gå på :)

Anonym poster: 7f42741600a884f0377a44285dbad897

Skrevet

Kjenner du nokon du kan låne skøyter av? Og kanskje øve litt på isen i forkant av dagen så det ikkje blir så skummelt?

Skrevet

Nei, han kan ikke være hjemme. Vi har hatt samme problem selv. Det vi gjorde, var å sende henne med med lånte skøyter. Jeg fortalte læreren om problemet rundt usikkerheten hennes, og vi ble enige om at dersom hun ikke ville ha skøytene på seg, så var det helt greit. Hun kunne skli på isen med sherroxene istedet :-)

Men hun fikk aldri slippe å gå på skolen den dagen, uansett hvor mye hun bar seg. Idag går hun i fjerde klasse, og har ingen problemer med å være med på sånt.

At det er tungt og leit for oss foreldre, det er sikkert og visst. Slettes ikke gøy å sende dem avsted når de absolutt ikke vil, men det går an å finne et alternativ og at de likevel deltar. Det er viktig.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Hva med å kjøpe skøyter i dag og bruke helgen til å øve litt?

Han bør absolutt ikke få være hjemme den dagen, selv om jeg skjønner at det frister å skjerme han for dette. Men det kommer garantert flere ting han ikke kan iløpet av skoletiden og det er faktisk en læring i å takle det også.

Skolen kan kanskje ikke tvinge dere til å kjøpe skøyter, men tenk på hva han går glipp av ved å måtte stå på sidelinjen. Jeg ser på kjøp og salg sidene på Facebook er det mange som ønsker å kjøpe brukte skøyter, og mange får napp - hva med å prøve der eller på Finn?

Skrevet

Dere kan sikkert få lånt et par skøyter av noen, men hovedsaken er vell at dere kommer dere ut i forkant for å øve.

Skøyter er noe det forventes at barna behersker noegenlunde når de går på skolen. Det kommer sansynlig vis til å være skøyter på timeplanen mange ganger i løpet av skoletiden. Her går de ofte på skøyter på SFO også og noen velger skøytebursdag når de har fødselsdag. Dette bør dere rett og slett lære ham for at han ikke skal føle seg utenfor felleskapet på skolen og blemt venner. Det er som ski, svømming og sykling, ting det forventes at barna behersker.

Bli med ham på skøytebanen 3-4 ganger og øv så klarer han seg snart fint. Det er mye enklere å lære å gå på skøyter med dagens stive skøyter enn det var tidligere, og det er gøy.

Anonym poster: a43169c28db8e10f0d7864d2db296709

Skrevet

Husk foresten hjelm. Det er ofte et krav for å få være på isen.

Skrevet

Dere kan sikkert få lånt et par skøyter av noen, men hovedsaken er vell at dere kommer dere ut i forkant for å øve.

Skøyter er noe det forventes at barna behersker noegenlunde når de går på skolen. Det kommer sansynlig vis til å være skøyter på timeplanen mange ganger i løpet av skoletiden. Her går de ofte på skøyter på SFO også og noen velger skøytebursdag når de har fødselsdag. Dette bør dere rett og slett lære ham for at han ikke skal føle seg utenfor felleskapet på skolen og blemt venner. Det er som ski, svømming og sykling, ting det forventes at barna behersker.

Bli med ham på skøytebanen 3-4 ganger og øv så klarer han seg snart fint. Det er mye enklere å lære å gå på skøyter med dagens stive skøyter enn det var tidligere, og det er gøy.

Hæ? forventes det at de skal kunne gå på skøyter når de starter på skolen? Det må være der du bor. Her vi bor er det ikke så ofte det er skøyteis, og ingen forutsetning at man må kunne stå på skøyter når det er is her.

Skrevet

Finnes rimelige og gode regulerbare skøyter til barn, så har de dem en stund også.

Øv på dette dager i forveien. Gjør litt ekstra ut av det, ha med god mat, varm drikke. En spark, evt en bruskasse eller et lite hockeymål er kjempefint å støtte seg på når man lærer å gå på skøyter. Og ikke minst snakk med læreren(e) om det :)

Skrevet

Hvis der er en skøytebane som tar betalt til vanlig, leier de ut skøyter. Her hos oss får barna låne skøytene gratis denne ene skøytedagen i året i regi av skolen.

Før det kom skøytebane var det ingen skøyteopplæring, så at det er noe som forventes er litt sært..

Kommunen bruker tilbudet når de først har fikk bane, men ikke før. Skitur, fjelltur ol. har vært vanlige utedager før banen kom.

Anonym poster: 516c46dee1ee79c4e340ded23684dbda

Skrevet

Har skolen skøyter? Vi kan låne alle slike ting på skolen så lenge vi sier fra dagen før. Gjelder og ski. Finnes billige skøyter på obs om du bor i nærheten av en. Ta han med ut en tur å prøv, gjerne ha på hjelm da det er fort gjort å slå hodet. Min starter på hockey uten å ha prøvd skøyter før første gangen. Bare pass på å snør de stramt nok for å hjelpe på balansen.

Skrevet

Bare meg som synes det er underlig å arrangere en skøytedag på skolen?

Vet de har skidager litt lengre opp i trinnene, men er da slett ikke alle barn som hverken kan stå på skøyter eller har lyst til det.

Ski har vel de aller fleste etterhvert, men ikke alle har råd til slikt utstyr heller.

Det burde i det minste være et alternativ for dem som ikke vil eller har utstyret som trengs.

Skrevet

Vi har jo hele to ishaller i byen og mange plasser å gå på skøyter utenom, men det er ikke en selvfølge at barn kan. Er vel mer for at de skal kunne lære det.

Skrevet

Vet de har skidager litt lengre opp i trinnene, men er da slett ikke alle barn som hverken kan stå på skøyter eller har lyst til det.

Ski har vel de aller fleste etterhvert, men ikke alle har råd til slikt utstyr heller.

Det burde i det minste være et alternativ for dem som ikke vil eller har utstyret som trengs.

Jeg husker vi hadde det da jeg var barn på slutten av 80-tallet. Det var plutselig kommet en unormal kuldeperiode som gjorde at brannvesenet isla en liten fotballbane for kommunen. Skolen tok sjansen og ordnet dag på isen. Siden dette var helt unormalt hadde få unger skøyter, og det eneste de hadde på sportsbutikken var hvite danseskøyter.

Barna kom i foreldrenes gamle langdistanseskøyter, lånte ishockeyskøyter og danseskøyter. Av de ca 100 elevene på mitt trinn sto ca 5 stk på siden å så på. Mulig noen var "syke", det vet ikke jeg.

Det er ikke sikkert dette var i læreplanen, var nok sikkert veldig tatt på sparket, men de fleste klarte å ordne seg!

Hvorfor skal ikke det gå an i dag?

Anonym poster: 516c46dee1ee79c4e340ded23684dbda

Skrevet

Hvorfor er det rart. De spiller jo fotball på skolen. Ikke alle liker det heller. Jeg blir faktisk ganske overasket over at det er såpass mange som ikke tar seg bryet med å lære ungene sine forskjellige aktiviteter. Ikke rart det blir mange fete barn og voksne hvis ikke skøyter ol skal være vanlige hverdagsaktiviteter.

Skrevet

Her har vi skøyte dag i barnehagen. De begynte å gå på skøyter da de var 4 år. Snuppa mi har ikke fått det helt til enda, men får det nok til i løpet av denne vinteren. Hun begyner på skolen neste år.

Skrevet

Vi har kjøpt skøyter fra Frost som forlenges etter hvert som barnet vokser. Skøytene er varme og gode å ha på foten, til forskjell fra "vanlige" skøyter. Ikke koster de skjorta heller. Og som sagt, barnet har skøytene i mange sesonger.

Anonym poster: c4b74b0262a029effcd5c907920f6c4b

Skrevet

Jeg synes det er viktig å ikke sy såpass med puter under armene på barna at de ikke lærer seg å takle å ikke være best eller å prøve/øve på det man ikke kan. Da ender man lett opp med unge mennesker som gir opp med en gang de møter den minste motgang, og da kommer man altså ingen vei. Ikke alt er gøy - slik er livet. Det man må lære er å bite tennene sammen og komme seg igjennom likevel.

Evt kan dere dra ut på skøyter i helgen og øve litt. Lånte eller egne skøyter er ikke så viktig. Og sønnen din er garantert ikke den eneste som ikke har gått på skøyter om han går i 1. klasse.

Skrevet

Enig med de andre over her - lån noen skøyter eller kjøp noen billige, evt slike som # 18 nevner som kan brukes i flere sesonger.

Det kan da ikke være negativt at skolen faktisk finner på fysiske aktiviteter??

Barn i dag er alt for mye i ro, også på skolen! Forskning viser at jo bedre man er motorisk jo mindre problemer har man som regel ift læring også. Og det man ikke kan av fysiske aktiviteter har man bare godt av å prøve seg på og evt lære. Det er mye læring i det foruten det rent fysiske også, det som går på å prøve, feile, prøve igjen, tålmodighet, mestring, evt også å lære seg når man skal si at nok er nok.

Ja til skoler som finner på slike sesongbetonte fysiske aktivitetsdager for elevene! :)

Anonym poster: 3df7b74b67268559ec2f62641e324572

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...