Gå til innhold

Julemat - hva kan vi spise?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gå inn på matportalen.no, der står alt du skal unngå :) Er litt usikker på gravlaks, men trodde det var greit ? Vi med mager kan jo også spise sushi...Så hvordan kan det i såfall være farlig og spise gravlaks?

Sild er det bare til og spise. Disse myke ostene skal en også avstå fra (bare de som ikke er laget av passerisert melk)

Alt av spekemat og spekeskinke skal en holde seg unna.

Har ikke hørt noe om at pinnekjøtt ikke er greit :) Det er jo varmebehandlet. Bare sørg for å drikke rikelig om det er veldig salt.

Ribbe er jo ok, og røkelaks (om man spiser den helt fersk!).

Men hvordan er det med majones (mills)?

Jeg pleier å spise pålegg med majones på toppen under julefrokosten, må jeg droppe majones i år pga rått egg, eller går det bra?

Annonse

Spekematen er det lurt å holde seg unna ihvertfall:)

Og lutefisken..

Er vel anbefalt å kutte ut rått, røkt og speket mat:)

Pinnekjøtt er helt greit, men det er mye salt i det..så det er anbefalt å drikke rikelig med vann osv. Til det måltidet:)

Ribbe og kokt julepølse kan man spise, medisterkaker, sylte, sild...mmm..mye godt!

Jeg elsker fenalår og nå må jeg holde meg unna! Meeen da snur jeg på det. Spiser belgiske jordbær nå, så tar jeg spekematen til sommeren.. for har hørt at man bør holde seg unna jordbær når man ammer?! Jeg drømmer jo bare om fenalår, rømme og flatbrød.. mmmmmm!

Jeg elsker fenalår og nå må jeg holde meg unna! Meeen da snur jeg på det. Spiser belgiske jordbær nå, så tar jeg spekematen til sommeren.. for har hørt at man bør holde seg unna jordbær når man ammer?! Jeg drømmer jo bare om fenalår, rømme og flatbrød.. mmmmmm!

er endig med deg der. Fenalår er noe av det beste jeg spiser, eller spekemat som generelt. Men skal nok holde meg unna det i år. Får heller spise det som er ja mat frem til fødsel.

Jeg sendte jo en mail til mills for en stund siden og hørte om majonesen. Men ikke særlig kundeservice, har ikke fått svar!

(Til sammenligning har jeg tidligere vært i kontakt med Santa Maria ang. en dip, fikk svar dagen etter eller noe :) )

Men siden det ikke er frarådet, er det vel ingen fare heller. Er veldig tradisjon med den majonesen ;)

Nei, kan man ikke spise jordbær under ammingen? Og jeg som skal ha baby akkurat når jordbærsesongen starter, hehe.. Jaja :)

Og lutefisken..

Pinnekjøtt er helt greit, men det er mye salt i det..så det er anbefalt å drikke rikelig med vann osv. Til det måltidet:)

Ribbe og kokt julepølse kan man spise, medisterkaker, sylte, sild...mmm..mye godt!

Lutefisk? Det er jo kokt og er laget av torsk så ser ikke problemet der? Jeg skal nemlig spise lutefisk på søndag og gleder meg sånn til det :)

Er det rakfisk du tenker på?

Annonse

Jeg sendte jo en mail til mills for en stund siden og hørte om majonesen. Men ikke særlig kundeservice, har ikke fått svar!

(Til sammenligning har jeg tidligere vært i kontakt med Santa Maria ang. en dip, fikk svar dagen etter eller noe :) )

Men siden det ikke er frarådet, er det vel ingen fare heller. Er veldig tradisjon med den majonesen ;)

Nei, kan man ikke spise jordbær under ammingen? Og jeg som skal ha baby akkurat når jordbærsesongen starter, hehe.. Jaja :)

i england anbefaler de å ikke spise hjemme laget majones. men den på fabrik er ok, pga behandligen den går gjennom :)

lurer på, gravlaks, er jo ikke fersk, men røkt laks er vel fersk nok til å være ok??

Her står det at gravlaks er farlig og at man gjerne kan holde seg unna riskrem som gravid.

http://www.tv2.no/gm...id-3642897.html

Hvorfor riskrem? :( Det er jo halve jula.

Det står at bakterier er veldig glad i melkeprodukter og sukker så det kan lett vokse og gro.

Jeg vil likevel tro at hvis du lager selv grøt og bruker fersk kremfløte og spiser den ganske raskt etter du har laget den bør det ikke være noe problem.

Har aldri hørt om dette før..

Og lutefisken..

Lutefisk? Det er jo kokt og er laget av torsk så ser ikke problemet der? Jeg skal nemlig spise lutefisk på søndag og gleder meg sånn til det :)

Er det rakfisk du tenker på?

mente jeg hadde hørt at lutefisken ikke var bra jeg.. Fikk høre det i mitt forrige sv.sk. Så kutta det helt ut da, og har hatt en plan om å kutte det ut i år.. Men kansje jeg har fått feil info.?!

Hørte at det var et eller annet med den lutinga som gjorde det måltidet ikke så bra for oss gravide:)

Jeg trooor jeg har hørt at babyen kan reagere hvis mammaen spiser jordbær! Du får gjøre som meg, spis jordbær nå :P hehehe.. ikke heeeelt det samme men..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...