Gå til innhold

otrivin nesespray i 2. trimester

Anbefalte innlegg

Prøvde en dæsj med otrivin nesespray i dag morges pga. veldig tett nese. Men så leste jeg på nett at det ikke anbefales til gravide, jeg er i uke 16.

Jordmoren min anbefalte meg ikke å bruke det, og jeg kommer heller ikke til å bruke det mer - men EN eneste liten spray kan vel ikke ha gitt noe skadelig effekt? Noen med erfaring.

Herfra kuttes det helt ut for mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143999618-otrivin-nesespray-i-2-trimester/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legemiddelprodusentene helgarderer, leste en uavhengig artikkel der det sto at denne typer nesespray er så lokaltvirkende at det ikke har noe effekt på navelstreng og dermed foster (virker jo ved å få blodkar i nesen til å trekke seg sammen).

Har brukt otrivin mye fra og med uke 16-17 da jeg begynte å bli graviditetstett, og er nå i uke 38.

Saltvann virker jo ikke og jeg blir panisk av å være tett!!

Er nok nesesprayavhengig nå, men skal få en kortisonspray av legen etter fødsel som skal gjøre avvennigen lettere (i tillegg til at graviditetstettheten forsvinner og gjør det lettere i seg selv).

Jeg er også ekstremt tett i nesen og klarer ikke å ikke bruke nesespray. Skyller nesen med saltvann,men det hjelper ikke en døyt. Jeg klarer ikke å gå rundt og ikke få puste, så jeg sprayer nesen 1-3 ganger hver dag.

Jeg får bare håpe at det ikke påvirker den lille,men jeg bare MÅ få puste,ellers blir jeg panisk!

Jeg anbefaler å bytte til rinox til barn opptil 2 år( 0,1mg/dose?). Da kan du ta både 2 og 3 sprut på en gang og fortsatt få lavere dose en den som er til voksen(0,5mg/dose?). Dette funker kjeme bra for meg. Vil bare føre til at rinox heller ikke er anbefalt til gravide. Men hvis man må bruke noe, så i lavest effektiv dose.

Endret av Labj

Godt å høre at noen andre har brukt Otrivin/ nesespray. Ble ganske panisk i går etter bare en liten dråpe, men jeg satser på at alt går bra med den lille:) Det er vel helst ved overdose av nesespray at det blir litt uheldig. Tusen takk for svar og delte erfaringer

Begynte selv med Ortivin i går og har tatt det to ganger nå. Det står i Felleskatalogen at den kan brukes til gravide i terapautiske doser så syntes det var rart at jm mente du ikke skulle bruke den. Det er Felleskatalogen legene bruker som oppslagsverk og den som er oppdatert ift bruk av alle legemidler.

http://www.felleskatalogen.no/t/medisin/otrivin-novartis-562512

Selv tenker jeg å bruke den to ganger pr dag i max fem dager for å holde meg langt innenfor den anbefalte doseringen.

Annonse

Hei - jeg ser at jordmor her på siden sier at den er trygg å bruke i terapautiske doser og i max 10 dager. Tror det er mye frem og tilbake på dette punktet, men jeg antar at en liten dose ikke har gjort noen skade:) Sikkert bare at man vil helgradere seg

nå skal jeg ikke være påstålig her, men tror de ikke anbefaler det pga vi gravide har lettere for å bli avhengig. Dette pga vi kan ha tette neser lenge og da falle for fristelsen å bruke nesespray lenger enn anbefalte dager!!

det er ingen spøk det med at du kan bli avhengig altså. Svigermor ble avhengig når hun gikk med sistemann. Bruker fremdeles nesepray mange ganger om dagen. Lar hun være blir nesa helt tett etter kort tid. Datteren er nå 21 år........

• 2 uker senere...

Jeg har et godt tips for dere som vil slutte med nesespray: prøv å spraye kun i ett nesebor i en periode - da har du frie luftveier i det ene neseboret noe som gjør at panikkfølelsen iallefall blir litt redusert. Du vil fremdeles være pottetett i det andre neseboret men det vil gjøre at det ubehandlede neseboret vil kunne "komme seg" og vil gradvis bli bedre. På dette tidspunktet kan man i enkelte tilfeller slutte med nesespray. Dette har funket bra på meg, og jeg har en stygg tendens til å bli ekstremt avhengig av nesespray (i måneder i strekk..) selv om jeg vet bedre. Også mens jeg er gravid. Men har heldigvis klart å slutte nå.. Verdt et forsøk.

Hilsen farmasøyt

I går kveld kom tettheten tilbake, så måtte ty til litt Otrivin. Det er voldsomt så tett man blir som gravid - og saltvann funket ikke her

Det er IKKE noe gøy å være så tett når man er gravid!! Jeg fikk t.o.m bihulebetennelse i forrige svangerskap... Nå finnes det flere Otrivin varianter men det er EN av de du kan bruke som gravid, legen min tipset meg om denne. Det skal selvfølgelig ikke overdrives, men det står faktisk i brukerveiledning at den kan brukes av gravide.... Ellers funket homeopatmedisin for min del:-)

Jeg er potte tett forkjølet for øyeblikket og 14 uker på vei. Var hos legen min på fredag og hun sa jeg kunne bruke Zymelin barnespray helt trygt. Så tett som jeg er nå så var det MYE viktigere å bruke litt nesespray enn at jeg f.eks ender opp med bihulebetennelse eller ørebetennelse og må gå på antibiotika. Denne barnesprayen fungerer helt fint for meg og jeg sprayer 3-4 ganger i døgnet nå som forkjølelsen står på som verst :)

Annonse

Jeg er også potte tett forkjølet, og har vært det i flere uker nå ( er i uke 36) Min lege anbefalte også Zymelin, dette dobbelsjekket de for meg på apoteket og i pakningsvedlegget står det at den kan brukes av gravide. Jeg bruker forøvrig den som er på 1mg.

God bedring til alle tette neser:)

Gjest Trulte med to små

Jeg er 12 uker i morgen og har til nå vært tett i nesen, men ikke på samme måte som når jeg er forkjølet.

Det som er rart er at jeg får skorper i nesen, som om jeg er for tørr på en måte og må pusse nesen mye for å få skorpene ut.

Ekkelt, men noen som har det samme eller vet hva det kommer av?

Jeg bruker kun saltvannspray, men det hjelper lite.

Ja, legen min sa jeg kunne bruke vanlig Zymelin, men siden jeg er litt hønemor så kunne jeg bruke barnespray hvis jeg ville ha ennå mindre dose i meg og den fungerte - og det gjør den ;) Saltvannsspray derimot gjør vondt verre faktisk så heller barnespray 3-4.. kanskje til og med 5 ganger i døgnet og null bihulebetennelse!

• 2 uker senere...

Jeg tar andre medisiner så legen fraråder bruk av

Nesespray til meg pga blødning fra nesen:(

Har vært stapp tett siden før jul og sover knapt om natten.

Blir jo panisk ja!! Puster med munnen en halv time så er det

Sahara i sjeften!

Har fått bihulebetennelse nå og våknet med store smerter bak øye og under øye og Tannverk!!

Jeg tok saltvann og neseskylder fra apoteket og spylte igjennom nesa på begge sider. Det sa klikk og knas så var det MYE bedre!!

Anbefales for dere som IKKE kan bruke vanlig Nesespray:))

• 3 uker senere...

Oppdatering fra meg etter fødsel: brukte otrivin (vanlig, ikke comp) daglig over halve svangerskapet, ble sikkelig tett rundt uke 17. Regnet med jeg skulle være avhengig nå, men nei, er nå helt slutta 14 dg etter fødsel! Ikke har det vært vanskelig heller, brukte det et par netter bare på sykehuset, ellers har jeg ikke vært tett :) lykke! Og det at nesesprayen virker ved å trekke sammen blodkar i nesen, og da "potensielt i navelstrengen også", har ikke påvirket veksten av min baby. Fikk en stooor gutt!! Men så har jo forskningsartikler slått fast at effekten er så lokalt virkende at noe sånt er usannsynlig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...