Gå til innhold

Potte eller toalettring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa er 20 mnd og bhg mente vi kunne starte så smått med litt dotrening nå. Men vi er fullstendig blanke på området, hva er smartest å starte med? Potte hvor hun lettere kommer til alene, eller rett på do hvor "saker og ting" faktisk hører hjemme (og mer hygienisk)? Hva gjorde/gjør dere? :) Skal vi kjøre på med f eks stjerneklistremerke hver gang hun får til noe?

Anonym poster: 141b961e484aed6bea714781a02dddcf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi startet med toalettring, men ble nødt til å bite i det sure eplet og kjøpe potte. Brukte potta i 2 mnd før han begynte å gå på ringen.

Skrevet (endret)

Biltema har 3-i-1 system. Koster rundt 100kr, tror jeg. Hvit, og helt enkel, så den ser ikke fæl ut, eller har stygge logoer. Det er en potte med lokk, der doringen på potta kan tas av og brukes på do, og resten da være en krakk. Veldig smart. Noen barn klarer do bedre enn potte, eller motsatt. :)

Endret av Musemorbr /
Skrevet

Vi har begynt med potte på begge våre, men etterhvert som det har begynt å komme noe, så har begge mer eller mindre av seg selv begynt å bruke do i stedet for.

Anonym poster: ec61fc68180f42a6391dcf1112aa1d1f

Skrevet
Biltema har 3-i-1 system. Koster rundt 100kr, tror jeg. Hvit, og helt enkel, så den ser ikke fæl ut, eller har stygge logoer. Det er en potte med lokk, der doringen på potta kan tas av og brukes på do, og resten da være en krakk. Veldig smart. Noen barn klarer do bedre enn potte, eller motsatt. :)

Oioi så lurt!! Da skal jeg stikke innom der, renner ikke akkurat over av penger i julemåneden :)

HI

Skrevet

Min erfaring er at det er greit med potte. Som du selv også sier så er den lettere tilgjengelig, og det har vært til stor hjelp for min datter. Pluss at hun har kontakt med bakken, klarer å holde balanse bedre og føler seg tryggere. Og trygghet er veldig viktig når det gjelder å starte på noe nytt. Potta skal assosieres med noe bra, ikke noe skummelt.

Vil tro potta er mer hygienisk enn toalett, siden andre i husholdningen + gjester bruker toalettet, mens potta kun er i bruk av barnet og vaskes etter bruk. Kjøp en enkel potte, som er lett å holde ren. Jeg gjorde en stor tabbe i pottevalg, kjøpte en potte som spiller av musikk når det kommer tiss. Denne potta er et helvette å holde rent, masse små huler og rom hvor bakterier ønskes velkommen...

Lykke til med dotrening, veldig spennende tid :) Husk å gi masse ros, det hjelper på. Og ikke forvent noe tiss de første månedene, la barnet bli kjent med potta, bli vant til å sitte på den osv. Forventer du noe kan barnet bli skuffet for at det ikke klarer det som er forventet, så mitt råd er å ikke forvente noe de første månedene, rett og slett :)

Skrevet

Jeg vil anbefale potte. Da klarer de å slappe av ordentlig når de sitter der, noe som ikke er så lett på en stor do.

Etter hvert har de kanskje litt forskjellige preferanser. Av de to av våre som er bleiefri, har én foretrukket do, og én potte.

Det blir stort sett bare tissing i potten til å begynne med, men når det kommer mer hjelper det godt å legge litt papir i potten før de setter seg.

Skrevet

Her gikk vi rett på do som en annen voksen :) Doring ble bare klin og potte bare søl. Jeg vil ha det enkelt og greit. Vesla på do og holdt rundt henne så hun ikke skulle falle nedi.

Skrevet

Tusen takk for mange gode råd :) Men hva "gjør dere" med barna når de settes på potte/wc? Sier dere "nåå kan dere tisse" og lager litt lyder, eller bare lar dere barna sitte der og "fundere over livet" på egenhånd? Snuppa her sier ikke fra før hun gjør sitt fornødne, men om det er nr 2 sier hun fra rett etterpå.

HI

Skrevet

Vi leser potteboka om Henrik som lurer på hva en potte er, og lærer å bruke den, og tar det lang tid synger vi sanger. Og så snakker vi om hva vi skal gjøre når vi er ferdig. :)

Skrevet

Vi har sagt at de må tisse på potta, men det har de egentlig ikke skjønt så mye av. Så har vi sunget, lest, pratet osv mens de har sittet der og når det har kommet noe, så har vi skrytt veldig av dem og hoppet rundt på badet så de har skjønt at det er gøy å tisse på potta. Etterhvert har de skjønt sammenhengen og da har det oftere og oftere kommet noe på potta.

Skrevet

Kan nevne at vi startet forsiktig, med tissing etter bad. Du merker nok om ungen har et sånn fast tidspunkt, sånn som det vår gutt hadde. :)

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips, dere er noen herlige damer altså :)

HI

Skrevet

Det er veldig forskjellig hva barn liker best og føler seg komfortable med.

Skrevet

Link til potteboka?

Ikke HI

Anonym poster: d13dc918322a2615cb3706a22ec29e08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...