Gå til innhold

Hvordan komme over det? Jeg tør ikke kjøre bil!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lappen men har ikke kjørt siden jeg satt i bilen sammen med sensoren for ca 20 år siden..mer eller mindre.

Først nå begynner behovet for bil å melde seg. Bare jeg tenker på det får jeg litt sånn panikk, også slår jeg det fra meg.

Jeg tenkte å ta kjøretimer frem til sommeren, for jeg trenger jo virkelig å freshe opp både teori og praksis, men bare tanken på det gir meg klamme hender...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring en kjøreskole og forklar problemet ditt og be om en god kjørelærer. Eneste måten å komme over det på er jo å sette seg bak rattet igjen.

Vet du, det er litt som å sykle... om du ikke har gjort det på 20 år føler du deg litt ustø, usikker på hvor hardt du kan bremse og hvor brått du kan svinge. Men etter kort tid så har du glemt at det er så mange år siden sist! :)

Kjempelurt av deg å ta kjøretimer fremover. Da blir du jo trygg igjen, får trent deg opp under helt trygge forutsetninger.

Dette greier du - lykke til :)

Anonym poster: 1ed0e5957a8858dd392d95a9540aedab

Skrevet

Hadde det på samme måte, men jeg gråt hver gang vi snakkede om at jeg måtte kjøre!!

Var hos hypnotisør 2 gange og kunne virkelig ikke forstå hva jeg hadde vært red for??

Anbefales!!!

Skrevet

Ring en kjøreskole og forklar problemet ditt og be om en god kjørelærer. Eneste måten å komme over det på er jo å sette seg bak rattet igjen.

Vet du, det er litt som å sykle... om du ikke har gjort det på 20 år føler du deg litt ustø, usikker på hvor hardt du kan bremse og hvor brått du kan svinge. Men etter kort tid så har du glemt at det er så mange år siden sist! smile.png

Kjempelurt av deg å ta kjøretimer fremover. Da blir du jo trygg igjen, får trent deg opp under helt trygge forutsetninger.

Dette greier du - lykke til smile.png

Anonym poster: 1ed0e5957a8858dd392d95a9540aedab

Takk for oppmuntrende ord:)

Skrevet

Ta noen kjøretimer og kjøp deg en bil du føler deg trygg i.

Jeg er heller ikke noe glad i å kjøre bil og gjorde det overhodet ikke i mange år, men nå er jeg nødt for å få logistikken i familien til å gå opp.

Jeg kjøpte en liten firehjulstrekker, liten og lett å kjøre, lett å parkere, og ikke minst helt fantastisk på vinterføre. Jeg elsker min lille Suzuki Swift som jeg kjører med andre vinteren på rad nå, og jeg blir mindre og mindre engstelig for å kjøre :)

Anonym poster: ef25b45e2f2096e6744c527160c2d515

Skrevet

Hadde det på samme måte, men jeg gråt hver gang vi snakkede om at jeg måtte kjøre!!

Var hos hypnotisør 2 gange og kunne virkelig ikke forstå hva jeg hadde vært red for??

Anbefales!!!

Så du gikk til en hypnotisør og ble "frisk" altså? Spennende! jeg vet om en hypnotisør ikke så langt unna;) Kanskje jeg skulle gitt det ett frsøk da..

Skrevet

Ta kjøretimer for å komme inn i det igjen, tar sikkert ikke lange tiden! Da er du helt trygg og kan gjøre feil uten at det er krise, siden kjørelærern kan gripe inn og ta over styringen av bilen :)

Anonym poster: d720a54eb64e6adfcb0cb23fa4267cf8

Skrevet

Jeg hadde det samme. Tørte knapt starte bilen. Jeg og mannen (med barn i baksetet, de gangene vi ikke fikk barnevakt) tok turer sammen.

Jeg startet på en parkeringsplass om kvelden. Økte så til øvelsekjøring mellom hjem og barnas bhg.

Økte så til kjøring mellom hjem og jobb.

Økte så til kjøring mellom hjem og butikk.

Etterhvert turde jeg å ta turer alene på kvelden og øvde på alle disse stedene.

Så fikk jeg øvet på parkering. Fortsatt dårlig der, men klarer meg i hverdagen.

Nå sparer vi til at jeg kan få noen intensivie kjøretimer med kjørelærer + at mannen lærer meg opp til å forstå GPS (kjørenavigering. Jeg bruker TOMTOM (eller hva den heter, en helt enkel billig GPS)

Jeg tok lappen for 20 år siden og bor i Asker utenfor Oslo, så her må det øves :-)

Anonym poster: 85150ab3a552d9c5978910dc909f3cce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...