Gå til innhold

Er jeg helt uten rettigheter på jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest Blomst88

Hei dere! Håper virkelig noen kan hjelpe meg litt her, i en litt utspekulert situasjon :)

Jeg ble ansatt som ekstrahjelp i en butikk i sommer, og ble derfor satt opp på vakter i ukene frammover den gangen.

Så ble det omsider høst, og jeg fikk spørsmål om jeg ville fortsjette eller søke meg på jobb et annet sted. Og jeg valgte derfor å bli der jeg var, selv om sjefen forsøkte å lure meg til å tro at det ikke kom til å bli så mange vakter å hente hos henne.

Men jeg fikk rett, og telefonen min ringte med tilbud om vakter i hytt og gevær :) :) Selv om jeg fremdeles står som ekstrahjelp, så fikk jeg omlag 3 arbeidsfager i uken + +

Men så kom det for en dag at en annen jente i butikken skulle slutte, og da kom sjefen og tilbød meg 1-2 faste vakter i uken. Noe jeg ble innmari glad for!

Men kontrakten står fremdeles på stedet hvil, selv om jeg endelig har fått faste vakter.

Jeg er nå gravid, og har lenge gått og ventet på å få disse faste vaktene.

Men hva gjør jeg når sjefen ikke ønsker å endre kontrakten for å vise til jobbsituasjonen?

Jeg har mistanker om at sjefen er utspekulert, og tør derfor ikke gå til henne for å kreve en ordentlig kontrakt. I frykt for at hun kan komme til å få mistanker om at jeg er gravid.

Jeg er redd for at hun da vil finne på å redusere på vaktene mine, og tilslutt kvitte seg med meg når jeg går ut i permisjon.

Jeg har jobbet i butikken i 7 mnd fram til nå, og jeg er snart 2 mnd på vei.

Formen er god, og jeg gjør hva jeg kan for å skjule graviditeten overfor kolleger og sjefen. Da det kan virke som et lite populært tema.

Jeg vet at dette er unødvendig og håreisende, men alt jeg ønsker er å kunne få komme tilbake til jobben når jeg er ferdig med permisjonen.

Derfor spør jeg dere om hva dere tenker om situasjonen min, hvor jeg ikke har kontrakt som indikerer på at jeg har faste vakter. Men at jeg likevel jobber fast på enkle dager.

Det er nesten slik at jeg vurderer å gå lengst mulig gravid, uten å fortelle noe :P Da jeg ikke vil bli straffet med å få midre jobb.

Er jeg teknisk sett fast ansatt når jeg har faste vakter, selv om jeg ikke har kontrakt på det?

Og har jeg rett til å beholde stillingen, selv om jeg er ute i permisjon?

Beklager for langt innlegg, men setter pris på at dere tok dere tid til meg :) Dette bekymrer meg veldig for tiden..

Fortsetter under...

Nå har ikke arbeidsgiver lov til å ta fra deg de faste vaktene selv om du er gravid, men jeg ville bedt om en ny kontrakt noe du burde fått så fort stillings prosenten din forandret seg.

Du som blir den store taperen til slutt når du ikke har ditt på svart og hvit. Er da normalt å spørre om å få ny kontrakt når ting forandrer seg eller hvertfall fått det skriftelig.

Spør om ny kontrakt du. Hu kan da ikke nekte deg det eller kontakt fagorganisjonen din....

Anonym poster: f6084d3bf7a5fefd826f9693f93593bb

Gjest Blomst88

Når desembermåneden er over, har jeg jobbet i 3 måneder. Jeg har da 3 måneder igjenn til jeg har opparbeidet meg rett til permisjonspenger ;)

Jeg har derfor planer om å gå til sjefen å etterlyse kontrakten mot slutten av mars. Jeg har jo likevel da sikret meg permisjonspenger.

Dersom jeg spør etter kontrakten nå, tror jeg nok at hun kommer til å manpulere vaktene slik at jeg ikke får nok jobb.

Og det vil jeg ikke risikere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...