Gå til innhold

Hvor ofte er det vanlig ha svangerskapskontroll?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du må jo bestille timer selv da.... Ordinær ul teller som en kontroll, ellers pleier det vel å være en gang i mnd frem til slutten, da blir det litt hyppigere.

http://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/Svangerskapskontroller/Kontroll-og-oppfolging.aspx

Endret av Audix78

Jeg er til lege hver mnd. Men det er pga stoffskiftet.

Men mener å huske med eldste at jeg var der en gang i mnd.. Men det har med legen min å gjøre :) han ville ha så hyppige kontroller.

Men ja, du må bestille selv :)

Vanlige gravide uten komplikasjoner skal til kontroll ca uke 8 (du var uke 10), UL uke 18, og kontroll uke 24, 28, 32, 36, 38, 40

Hvis ikke jeg husekr helt feil. Men du må bestille time til disse kontrollene selv, fordi du kan selv bestemme om du vil til lege eller jordmor...

Jeg fikk beskjed om at det kun var en kontroll i starten, og så ikke ny kontroll før ca uke 22 (ca 4 uker etter ordinær ultralyd). Det er standard på legekontoret her. Etter det er det en gang i måneden, i slutten litt oftere.

Jeg har vært mye oftere til kontroll, men det er fordi jeg har bestilt selv hos en gynekolog etter at jeg hadde blødninger. Så da har jeg gått en gang i måneden fra ca uke 15.

Annonse

Jeg får alltid time til neste kontroll når jeg er hos legen. De kontakter deg nok ikke, så du må nok ringe selv.Ca en gang i måneden er vanlig. Men er jo forskjell fra lege til lege også. jeg har vært på en del flere kontroller enn "normalen".

Dette varierer vel veldig? Jeg er i uke 17 og har hatt 2 svangerskapskontroller. Skal på UL i januar, og så er det 2 kontroller i februar og 1 i april. Men det spørs vel om man har behov for ekstra oppfølging. Jeg har leiden mutasjon og 1 av disse kontrollene er for å sjekke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...