Gå til innhold

Å henge opp tv på veggen - leid leilighet. Litt fortvila her nå..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har leid en leilighet i tre år nå. Leiligheten er gammel, slitt og ikke vært gjort noe med siden 90 tallet ( ikke en gang maling på veggen).

Jeg hengte opp en tv der for to år siden. Det er seks hull i veggen nå, etter skruene. Det er det eneste steden med mulighet for tv også, så jeg regner med at de som flytter inn etter meg enten vil ha tven stående foran hullene eller henge opp tven de også.

Nå mener han at JEG skal pusse om denne gamle veggen, som fra før av trengte å bli pusset opp. Jeg mener dette ikke er mitt ansvar i og med at huseier er pålagt å pusse opp i mellom hver leieboer ( noe han aldri har gjort). Da må jeg legge ny tapet og male den. OG om han ikke får nøkelen FØR julaften, pålegger han meg å betale leie for januar også ( han får inn nye leieboere 1. januar så skjønner ikke helt logikken hans)...

I tillegg har jeg gjort en del ting i den leiligheten fra før, så syns dette er skikkelig urimelig.. Er det noen som kan noe om lover og regler i forhold til dette??

Anonym poster: bb915e428fbd1eb5d2fa08d5d3384cbe

Skrevet

Spurte du før du hang opp tv'n? Gjorde du det, så holder det å sparkle hullene, om ikke så kan du fort ende opp med å ordne hele veggen ja.

Anonym poster: a763288bafe29fdaf6d6b064ff0f12f4

Skrevet

Du må selvfølgelig reparere huller i veggen. Det er normalt. Man gjør heller ikke slike ting uten tillatelse og avtale om hva som gjøres ved flytting. Var jeg huseier, ville jeg be der sparkle og male.

Skrevet

Pålagt å pusse opp mellom hver leieboer? Hvor i alle dager har du fått det fra?

Hvis du ikke har spurt om lov til å bore hull i veggen er det din oppgave å sparke igjen, så han har helt rett. At de fleste utleiere ville sett gjennom fingrene med det er jo en helt annen sak, men jo, han kan dessverre kreve det.

Skrevet

Huseier er slett ikke pålagt å pusse opp mellom leieboere.

Når du lager skruhull i veggen er han i sin fulle rett å kreve kompensasjon for dette.

Anonym poster: d5c5a5664bedb5c8f9719a87f37f34ec

Skrevet

kanskje det hadde vært en ide å kontakte leieboerforeningen eller huseiernes landsforbund eller noe. På disse stedene finnes det sikkert folk som har oversikten over detaljer som dette.

Skrevet

Okei, veggen er grei, den fikser jeg..

Hva med hull etter bilder da? For han krever nemlig at disse tettes også. Greit nok det, bortsett fra at det kun er to hull som er fra meg, resten fra hans mor som bodde her tidligere..

hl

Skrevet

Hull i veggen skal fikses. Fra bilder også. Du forlater leiligheten som den stand du fikk den i. Når du flytter inn et sted, går du sammen med huseier og noterer feil, hull og slikt. Begge signerer på det. Da går du ut fra lista og ser hva du har gjort som må ordnes før du flytter.

Anonym poster: f4529faec1c40dd31fd2aacb0f6cef7d

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Hvor har du det i fra at huseier er pliktig å pusse opp mellom leieboere? Det stemmer hvertfall ikke.

Du er pliktig som leieboer å enten rette opp igjen ved å sparkle og male veggen med hullene i, eller ta det ut av depositumet.

Skrevet

Du høres naiv og korttenkt ut. Du har sikkert betalt depositum på husleiekontoen også?

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Lærdom til neste gang: Ta bilder av alle rom, og dokumenter alle hull i vegger ol før du flytter inn, helst gjøres sammen med huseieren, så tar du nye bilder når du flytter ut, etter du har sparklet de hullene du er ansvarlig for.

Skrevet

Hva med hull etter bilder da? For han krever nemlig at disse tettes også. Greit nok det, bortsett fra at det kun er to hull som er fra meg, resten fra hans mor som bodde her tidligere..

hl

Har som leieboer aldri måtte fikse opp hull i veggen. Nå er det vi som har leid ut, men mannen mente at han fikk lage hull (nyoppusset leilighet) så får vi heller sparkle og male når vi flytter. Kjenner flere som leier ut og det er alltid huseier som tar sparklings og malingsjobben når leieboer flytter... Hadde aldri pusset opp etter andre uanz..
Skrevet

Først av alt så bør det være spikerslag inne i veggen der du skal henge opp TV, en vegg er ikke bygget for å holde noe så tungt (med mindre du har en bitteliten pc-skjerm størrelse).

Du burde absolutt spurt på forhånd om å henge opp TV'n, når du ikke gjorde det så skal det bare mangle at du reparerer veggen.

Og huseier er IKKE pliktig til å pusse opp mellom leieboere nei, det må være noe du har funnet på selv.

Anonym poster: e5ca4b493c253f18b0cb5716cd145645

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du hengte opp TVen i utgangspunktet? Jeg har leid flere steder, og alltid hatt TVen stående på et bord, nettopp for å unngå problematikk med hull, og redsel for å ødelegge en gipsvegg med en tung TV... Jeg kan forstå at han krever du skal fikse det, samtidig som jeg - helt ærlig - må si det høres rimelig drøyt ut hvis utleier krever at man skal tette ALLE hull i veggen, hvis man ikke har hengt opp et veldig stort antall bilder, da. Har aldri måttet tette noen hull i veggen, og jammen har det vært noen i de husene jeg har bodd, også. Forsøker vanligvis å benytte "gamle" hull, da.

Anonym poster: 61a539a2741392b769d8a625b612f3cd

Skrevet

hl

Har som leieboer aldri måtte fikse opp hull i veggen. Nå er det vi som har leid ut, men mannen mente at han fikk lage hull (nyoppusset leilighet) så får vi heller sparkle og male når vi flytter. Kjenner flere som leier ut og det er alltid huseier som tar sparklings og malingsjobben når leieboer flytter... Hadde aldri pusset opp etter andre uanz..

Selv om du aldri har det, har likevel leietakere ansvar.

Problemet med TV-oppheng er at hullene er digre, så jeg kan forstå utleier her.

Man setter ikke opp digre installasjoner uten å spørre den som eier leiligheten! Det blir stygge arr etter dette, selv om leiligheten ikke har vært oppusset.

Hvis nestemann ikke har flat-tv eller ønsker å ha den stående på benk, må denne leietakeren tenke seg nøye om hva som skal være på veggen med store arr. Slik skal det ikke være! Ny leietaker skal ha mulighet til å dekorere fritt, da det skal være ens hjem.

Jeg er utleier og hadde krevd det. Heldigvis ikke opplevd dette enda. Folk setter TVen på benk. Slik gjorde vi selv når vi leide også. Respekt for utleiers eiendom faktisk.

Anonym poster: 662928c3adfb0c577c8dae5a4566e36b

Skrevet

Greit, jeg har skjønt det nå. Skal fikse den veggen ( er ikke en stor vegg så det går jo i og for seg greit det).

Men jeg setter ikke i gang å tetter igjen hull som ikke er laget av meg. Jeg har ingen bevis for at de ikke er min, men han har heller ingen bevis for at de ikke er fra hans mor).

Kjøpe sparkel i morgen og setter i gang ;) Btw: Depostumet står på en depositumkonto hvor begge må være med for å få tatt ut noe. Så nei, ikke så dum ;) Skal heldigvis ikke leie mer, så blir ikke noe problem det.

hl

Skrevet

Du høres naiv og korttenkt ut. Du har sikkert betalt depositum på husleiekontoen også?

Neida, slapp av. Depositumet står på en depositumkonto.

Skrevet

Først av alt så bør det være spikerslag inne i veggen der du skal henge opp TV, en vegg er ikke bygget for å holde noe så tungt (med mindre du har en bitteliten pc-skjerm størrelse).

Du burde absolutt spurt på forhånd om å henge opp TV'n, når du ikke gjorde det så skal det bare mangle at du reparerer veggen.

Og huseier er IKKE pliktig til å pusse opp mellom leieboere nei, det må være noe du har funnet på selv.

Anonym poster: e5ca4b493c253f18b0cb5716cd145645

Tven har hengt fint den. Satt opp på en helt riktig måte. Så veggen er ikke ødelagt nei ;)

Skrevet

Greit, jeg har skjønt det nå. Skal fikse den veggen ( er ikke en stor vegg så det går jo i og for seg greit det).

Men jeg setter ikke i gang å tetter igjen hull som ikke er laget av meg. Jeg har ingen bevis for at de ikke er min, men han har heller ingen bevis for at de ikke er fra hans mor).

Kjøpe sparkel i morgen og setter i gang ;) Btw: Depostumet står på en depositumkonto hvor begge må være med for å få tatt ut noe. Så nei, ikke så dum ;) Skal heldigvis ikke leie mer, så blir ikke noe problem det.

hl

Jeg er enig i at spikerhull som ikke er dine skal du drite i :) Dette får utleier selv stå for, det er hans ansvar å leie ut leiligheten "ren" hvis han forventer "ren" leilighet når du flytter ;)

Anonym poster: 662928c3adfb0c577c8dae5a4566e36b

Skrevet

Syns det er tull at du må ut før julaften! Du har vel betalt for ut måneden? Eller?

Anonym poster: 528d07eca442aa084047fb684895b0e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...