Gå til innhold

skal lage gløgg til 20 personer. Med alkohol. Kan noen hjelpe meg???

Anbefalte innlegg

Skrevet

med hele oppskriften :P altså hvor mye av ditt og datt til så mange? og hvordan sprit, rødvin eller noe? jeg har aldri laget gløgg før, og vil ha den beste oppskriften :)

Anonym poster: 83338405ee73131875a01c1d7e889ef0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

25 nellikspiker 4 kanelstenger 3 biter av tørket ingefær 1 ts kardemommefrø 1 vaniljestang delt på langs 1 laurbærblad 8 sorte pepperkorn 1 knivsodd revet muskatnøtt 2 stjerneanis 2 ss finstrimlet sitronskall uten det hvite 2 ss finstrimlet appelsinskall uten det hvite 8 dl vann 1/2 flaske god akevitt, gjerne Lysholm Throndhjemsaquavit 4 flasker fyldig rødvin 1 flaske portvin ca 150 g demerarasukker Rosiner og hakkede, skåldede mandler eller andre nøtter og tørkede bær og frukt Grovknus alt krydderet og ha det i en kjele sammen med sitrusskallet og vaniljestangen. Hell vannet over og kok opp, la det trekke i 10 minutter og sett det til avkjøling i 3 timer.

Sil krydderekstraktblandingen gjennom en finmasket sil. Kok opp på nytt, tilsett demerarasukkeret og sett ekstrakten til side. Dette kan forberedes mange dager før du skal bruke det. Sett det i kjøleskapet for lengre oppbevaring.

Bruk en stor kjele og ha i rødvin, portvin, akevitt, rosiner, mandler og krydderekstraktet. Varm forsiktig opp uten at det koker og smak til med mer sukker om ønskelig.

Anonym poster: 86d4f98f46444459937678a839acf0af

Skrevet

Hvis du kjøper ferdig gløgg står det oppskrift på flasken. Ville hatt en med rødvin og en med vodka.

Anonym poster: fac9930eaa94899dd963a31bee63b3ae

Skrevet

Du får kjøpt ferdig blanding i butikken (tomtegløgg f.eks.). Den er veldig søt. Skal du ha en voksenvariant, lager du somoppskriften en skrev her, eller så kan du kjøpe "gløggblanding" hos kaffe/teforretninger som har slikt. Gjør som oppskriften sier - tror det er å lunke rødvinen og ha krydderet oppi (husk pose til krydderet, skal ikke ut i blandingen, skal bare sette smak)

Skrevet

Åh det var jo himla til hjemmelaget gløggoppskrifer dere kom med :D haha, men jeg tror jeg går for en ferdig mix. Men hvor mange flasker av ferdig gløggeblanding trenger jeg? og hvor mange flasker vin/sprit?

Anonym poster: 83338405ee73131875a01c1d7e889ef0

Skrevet

Blandingsforholdet står vel på flaska, det er vel 1 del gløgg og 2 deler vin dersom du vil bruke rødvin.

Så kommer det vel an på hvordan du tenker å servere; er det en kopp til hver som velkkomstdrink trenger du kankje ikke så mye, skal det derimot være kosedrikk utover kvelden, eller noe å varme seg på ved en uteaktivitet, vil de fleste nok forsyne seg flere ganger. 1 liter gløgg blir 3 liter ferdig drikk (og du vil trenge en god del rødvin, men den kan gjerne være billig).

Anonym poster: 79cb2906ec0e025825237f1765acc8ea

Skrevet

Og husk å ikke tilsette alkoholen før gløggen er ferdig! :P Hehe, der bomma jeg en gang..

Anonym poster: e463445f0ecd68b2647f81e3def33575

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...